סגור
התחנה המרכזית בתל אביב תחנה מרכזית דרום תל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: טל שחר)

עוד עיכוב בפינוי התחנה המרכזית: המחוזי בלם את עבודות התשתית במסוף פנורמה

העותרים טענו כי העירייה אינה יכולה "לספח שטח" ולבצע עבודות במסוף פנורמה רק על בסיס צו חניה ארעי. ביהמ"ש: "מדובר בשימוש מופרז בכוח שלטוני, לא סביר ולא מידתי". בשל ההחלטה - העירייה ומשרד התחבורה יאלצו לעבוד ללא קיצורי דרך

שופט בית המשפט המחוזי קובי ורדי קיבל עתירה שהוגשה נגד ביצוע עבודות במסוף פנורמה, אחד המסופים הזמניים שאליהם אמורה להתפנות פעילות האוטובוסים של התחנה המרכזית בתל אביב. פסק הדין צפוי לעכב עוד את פינוי פעילות המרכזית, אך לא למנוע את הפינוי.
העתירה הוגשה כנגד משרד התחבורה ועיריית תל אביב, ונטען בה כי העירייה אינה יכולה "לספח שטח" ולבצע עבודות במסוף פנורמה רק על בסיס צו חניה ארעי. העותרים הם שלושה בעלי זכויות במקרקעין לגביהם הוצא צו החניה ואותם ייצגו עורכי הדין אייל קוצינסקי ומרים דונין. השימוש בצו חניה מבוסס על "חוק הרשויות המקומיות, שימוש ארעי במגרשים ריקים", חוק זה משמש את העירייה להכריז על מקום כאל חניון זמני, אך העירייה השתמשה בזה כדי לבצע עבודות ליישור ופילוס השטח במסוף פנורמה לקראת הפיכתו לחניון אוטובוסים שיישאר שם שנים רבות.
לטענת משרד התחבורה ועיריית תל אביב, צו החניה הוצא כדין, ומדובר בשטח שבמשך שנים הושלכה בו אשפה ופסולת בנייה, נעשו פלישות ונחפרו בורות לכרייה ואילו עבודות העירייה "מחזירות את המצב לקדמותו, משפרות משמעותית את מצב הקרקע ומיטיבות עם העותרים והציבור בכללותו".
השופט קובי ורדי קיבל את העתירה במלואה, וקבע כי "נפלו פגמים רבים בהתנהלות, התנהגות והחלטות הרשויות" ו"כי במקרה דנן מדובר בשימוש מופרז בכוח שלטוני, לא סביר ולא מידתי שנעשה על ידי שתי רשויות אדירות". עוד כתב השופט, כי לטעמו "הנקודה המרכזית הינה שחוק המגרשים הריקים לא נועד במטרתו ותכליתו להקמת חניון אוטובוסים ציבורי ענק ורב ממדים של כ-53 דונם שמדובר בו לפי הסכם העקרונות בחניה של 90 אוטובוסים... שהינו שלב אחד בלבד להקמת מסוף תחבורתי רב היקף במתחם פנורמה שיביא לפינוי חלק ניכר מהפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית החדשה".
בעיריית תל אביב ובמשרד התחבורה לומדים כעת את פסק הדין. בעקבות פסק הדין ייאלצו הרשויות לפעול באופן מסודר דרך מוסדות התכנון, בין אם מדובר בהיתר שימוש חורג (דרך הוועדה המחוזית) או דרך קידום תוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות. יש לציין כי הקמת המסוף בכל מקרה תוכננה לעבור דרך מוסדות התכנון, ובתל אביב השתמשו בצו החניה רק על מנת לקדם את העבודות המקדימות בשטח.
עו"ד אייל קוצ'ינסקי שייצג את העותרים אמר ל"כלכליסט" כי מדובר "בהחלטה אמיצה של בית המשפט המחוזי, בית המשפט קיבל את העמדה שלנו שלא ניתן באמצעות צו מנהלי לבצע מהלך כה דרמטי של פעילות התחנה המרכזית למקום חדש, נראה שלא היה פגם שלא נפל בהתנהלות של משרד התחבורה ועיריית תל אביב בתהליך".
לפני כחודש הודיעו במשרד התחבורה כי חתמו על הסכם עקרונות עם עיריית תל אביב-יפו להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים. לפי ההסכם שפרסם משרד התחבורה, עד שנת 2024 תצומצם הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית ב-50%. משרד התחבורה תקצב את הקמת המסופים שיחליפו את חלק מפעילות המרכזית ביותר מ-150 מיליון שקל.
בהסכם שנחתם, שכעת לוחות הזמנים בו עלולים להשתנות, נכתב כי עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית. ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכדומה. הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, צפויה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו תאפשר את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית.