קו האוטובוס הגרוע בישראל: 55 בגוש דן
קו האוטובוס הגרוע בישראל: 55 בגוש דן
מנתוני הרשות לתחבורה ציבורית, הקו של חברת "קווים" מוביל גם בנסיעות מבוטלות וגם באיחורים. הקווים שנותנים את השירות הכי גרוע נמצאים בגוש דן ומודיעין עילית וסובלים מעבודות התשתית ומהמחסור בנהגים
אם זה המצב אז אולי כבר עדיף להישאר בבית – הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסמה במסגרת דו"ח תקופתי את קווי האוטובוס הגרועים בישראל בכל הקשור לאי־ביצוע (נסיעות שלא יצאו או איחרו/הקדימו באופן קיצוני) ואי עמידה בלוחות הזמנים. לפי הדו"ח, שמתייחס לחציון השני של 2022, קווי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר מנוהלים כמעט כולם על ידי שתי חברות תחבורה ציבורית – קווים ומטרופולין.
לפי הנתונים, הקו שבו מדד אי הביצוע היה החמור ביותר הוא 55 של חברת קווים, המחבר בין קריית אונו לתל אביב. בקו זה שיעור אי הביצוע הוא כ־17%, והמשמעות היא שכל נסיעה שישית מתבטלת או לא עומדת בלוח הזמנים באופן קיצוני. במקומות השני והשלישי ניצבים עוד שני קווים של חברת קווים עם שיעור אי ביצוע של כ־15%: קו 68, שגם הוא מחבר בין תל אביב לקריית אונו, וקו 36 שמחבר בין תל אביב לאור יהודה. במקום הרביעי והחמישי ממוקמים שני קווים של חברת מטרופולין עם שיעור אי־ביצוע של כ־13%: קו 48 בין רעננה לתל אביב וקו 39 בין כפר סבא להרצליה. הרשימה המלאה כוללת כ־20 קווים, שכולם שייכים לחברת מטרופולין וקווים, מלבד קו אחד ששייך לחברת דן (קו 1 בתל אביב).
הקווים שסובלים מאי־ביצוע גבוה שייכים כמעט אך ורק לאשכולות אונו-אלעד, השרון, שרון-חולון (אשכול מרחבי הפועל בגוש דן רבתי) וחשמונאים (איזור מודיעין ומודיעין עילית).
הדו"ח בחן גם את 20 הקווים בהם העמידה בלוחות הזמנים הייתה הבעייתית ביותר. גם כאן, הקו שניצב בפסגה הוא 55 של קווים ומסתמן כקו הגרוע בישראל. בקו 55 שיעור אי העמידה בלו"ז עומד על 20%, כלומר שכל נסיעה חמישית לא מגיעה בזמן.
כל חמשת הקווים המובילים באי עמידה בזמנים הם של קווים. במקום השני והשלישי בדירוג נמצאים קווים 210 ו־240 שמחברים בין בני ברק למודיעין עילית, והקווים 38 ו־36 שמחברים את תל אביב לקריית אונו ואור יהודה וכיכבו גם במדד אי־הביצוע תופסים את המקומות הרביעי והחמישי – בכל אלו שיעור אי העמידה בזמנים עומד על כ־18%. בדומה למדד אי הביצוע, גם במקרה הזה 20 הקווים שהכי פחות עומדים בלוחות הזמנים שייכים כמעט אך ורק לאשכולות אונו-אלעד, השרון, שרון-חולון וחשמונאים.
בחברות התחבורה הציבורית טוענים כי ישנה בעייתיות עם המדד של משרד התחבורה, שמחמיר עם קווים בהם הנסיעה תדירה יותר ולכן הנתונים לאו דווקא משקפים. עוד נטען, כי חברות התחבורה הציבורית שפועלות במרכז מתקשות יותר לעמוד במשימותיהן, בין השאר בגלל העומסים שאיזור זה חווה והיעדרם של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) שגורמים לאוטובוסים לעמוד בפקקים. כמו כן, המחסור החריף בנהגי התחבורה הציבורית חמור יותר במרכז, מפני שמדובר באזור עם אוכלוסיה חזקה יחסית מבחינה סוציו־אקונומית. משרד התחבורה מתמודד עם מחסור של כ־6,000 נהגי תחבורה ציבורית, שמקשים על החברות לספק את השירות.
חברת קווים: "אתגרי הפעלת תחבורה ציבורית במרכז הארץ אינם ניתנים להשוואה ליתר חלקי הארץ, כך מעיד בבירור דו"ח הבקרה של משרד התחבורה. בין הסיבות המרכזיות חוסר הנהגים, רובו ככולו בגוש דן. גורם מהותי נוסף הוא עומסי התנועה הכבדים באזור המרכז ובדגש על היקף עצום של עבודות תשתית נרחבות בצירים בהם עוברים הקווים המדוברים.
נסיעה שטרם תחילת עבודות התשתית נמשכה פחות משעה נמשכת כיום מעל שעה וחצי. יודגש כי מעבר לאי שביעות רצון הנהגים והנוסעים, נדרשים משאבי נהג גדולים יותר לצורך ביצוע אותו היקף נסיעות, מרכיב קריטי לנוכח המחסור בנהגים. בנוסף, לפי שיטת המדידה של משרד התחבורה, על אף האיחורים עקב עבודות התשתית, נסיעה שיצאה בפועל לאחר מועד הנסיעה הבאה נחשבת לאי ביצוע למרות שהתבצעה בפועל. כך למשל נסיעה בקו תדיר של כל 5 דקות אשר יוצאת באיחור של 6 דקות נחשבת לפי שיטת המדידה כלא בוצעה. שיטת מדידה זו מעוותת את הנתונים מחד ומתעלמת מהמציאות הבלתי אפשרית שהמשרד שותף לה בהיקף אדיר של עבודות תשתית המתבצעים בו זמנית, בחוסר הנהגים ובחסמי הקבלה לגיוס והכשרת נהגים חדשים לענף.
במטרופולין בחרו שלא להגיב.