סגור
שי ויל
שי ויל, מבעלי מילגם (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
חשש ברשות החברות: מהלכי משרד התקשורת יובילו לביטול מכירת הדואר

סגן מנהל רשות החברות אמר לפקידים במשרדי הממשלה המעורבים בהפרטת הדואר כי הקבוצה הזוכה הביעה "חוסר ודאות" לגבי סגירת העסקה על רקע כוונת משרד התקשורת לשלוט במינויים בחברת הדואר    

ברשות החברות חוששים שמהלכי משרד התקשורת, ובראשם הניסיון של המשרד לשלוט במינויים בחברת הדואר לאחר השלמת ההפרטה, יפגעו בהשלמת העסקה למכירתה. לכלכליסט נודע כי סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, יובל יעקובי, שהוא גם חבר בוועדה למכירת מניות המדינה בדואר, העלה את הנושא מול שאר חברי הוועדה, הכוללת נציגים ממשרדי הממשלה הרלבנטיים. יעקובי טען בפניהם כי הקבוצה שזכתה במכרז – קבוצה המורכבת מהחברות מילגם, הפניקס וליימן שליסל – הביעה "חוסר ודאות" לגבי סגירת העסקה נוכח הסוגיות הרגולטוריות שהועלו.
הסוגיות הרגולטוריות מתייחסות לטיוטת תקנות שפרסם משרד התקשורת לפני שבועות ספורים, בהן תקנה המעניקה למפקח על הדואר במשרד התקשורת, אורן לביאן, סמכויות פיקוח נרחבות על מינויים בדואר, בדגש על בנק הדואר, כולל הצורך באישור מראש של כל מינוי. הצדדים לעסקת מכירת הדואר, הן המדינה והן החברות הזוכות, מעוניינים בהשלמת ההפרטה ובביצוע העסקה, אולם ההגבלות החדשות שמציעים במשרד התקשורת בניסוחן הנוכחי עשויות לעכב את העסקה ובמקרה קיצוני יותר אף לפגוע בסיכויי השלמתה.
עקב החשש מהשליטה של משרד התקשורת במינויים בדואר לאחר ההפרטה, התקיימה בשבוע שעבר פגישה בין נציגי הממשלה לנציגי מילגם, שעומדת בראש הקבוצה שזכתה במכרז להפרטת הדואר במאי. בעקבות אותה פגישה הביעו גורמים שנכחו בה חשש כי הטענות שהעלו נציגי מילגם, שחזרו על טענות שהעלו על הכתב קודם לכן, עלולות לפגוע בסיכויים להשלמת העסקה.
לכלכליסט נודע עוד כי במילגם הציגו שורה ארוכה של טענות למשרדי הממשלה, לא רק בהקשר המינויים, כאשר לא מן הנמנע שחלקן אכן יתקבלו. פגישה נוספת בין הצדדים צפויה בהמשך השבוע.
על פי התקנות החדשות לפיקוח על המינויים בדואר, כפי שמציע משרד התקשורת, הממונה על הדואר במשרד התקשורת, אגף המונה 7 אנשים בלבד, יקבל סמכויות נרחבות הכוללות אישור מראש של כלל המינויים הבכירים בבנק הדואר ובתפקידים בחברת הדואר הנוגעים לפעילות הפיננסית שלה, ובכללם גם מנכ"ל החברה.
למעשה במשרד התקשורת אימצו את מנגנון הפיקוח של המפקח על הבנקים בבנק ישראל, אגף ותיק המונה כ־200 עובדים ודרשו לקבל סמכויות דומות בפיקוח על הדואר, ללא התאמות מחייבות.
כך למשל, לאחר ההפרטה בעלי הדואר יחויבו להגיש לאישור הממונה את שמות המועמדים למשרות הניהול הבכירות. הגשת השמות תתבצע 60 יום לפני תחילת הכהונה. הממונה יבחן את הכשירות של המועמד בהתאם לתנאי סף שנקבעו בתקנות המוצעות ויוכל לפסול מועמדים שאינם עומדים בתנאים.
בנק הדואר נחשב לפי משרד התקשורת לגוף פיננסי משמעותי שמנהל 5 מיליארד שקל בפיקדונות הציבור וסולק כ־160 מיליארד שקל בשנה. לכן אין ספק שיש צורך בפיקוח על משרות הניהול בחברה. אלא שהעמדה המוצעת על ידי משרד התקשורת כוללת פיקוח משמעותי מאוד על החברה, על אף שהדברים לא נאמרו בעת ההליך המכרזי.
אחרי עיכובים רבים בהליך המכרז של הדואר, חלקם נבעו ממהלכים שהובילו שר התקשורת שלמה קרעי והשר הממונה על רשות החברות דודי אמסלם, זכתה קבוצת מילגם־הפניקס־ליימן שליסל במכרז להפרטת הדואר שהתקיים בחודש מאי בתמורה ל־461 מיליון שקל.
השלמת הליך ההפרטה היא למעשה הצעד האחרון בתוכנית ההבראה בחברה לאחר שב־2021 נרשמה בדוחות הכספיים של הדואר הערת "עסק חי". במסגרת התוכנית יצאו כ־20% מעובדי החברה לפרישה מוקדמת ושופרו תנאי הרישיון של החברה כך שתוכל לעבור לרווחיות. ואכן, ב־2023 רשמה החברה רווח נקי של 32 מיליון שקל, ועברה לרווח שנתי לאחר שהיתה בהפסדים מ־2019.
מרשות החברות נמסר: "תהליך ההפרטה מצוי בישורת האחרונה עם קבלת אישור המיזוג מאת הממונה על התחרות, ושלבים סופיים בהליך בחינת בקשת היתר השליטה לקבוצת מילגם. במקביל מתקיימים דיוני עבודה משותפים מול מילגם בנושאים שוטפים הקשורים להפרטה והנחוצים לצורך השלמתה".
ממשרד התקשורת נמסר: "משרד התקשורת עובד בצמוד וביחד עם השותפים הנוספים בהובלת רשות החברות על מנת להבטיח את היציאה לפועל בצורה החלקה ביותר של מהלך ההפרטה לידי קבוצת מילגם".
ביחס לשאלה האם במשרד התקשורת מתכוונים להמשיך עם התקנות החדשות המגבילות את המינויים בחברה נמסר: "מדובר בטיוטת תקנות שהופצה להערות הציבור בנוגע לתנאי כשירות מינימליים לחלק מנושאי משרה בבנק הדואר אשר עוסקים במתן השירותים הכספיים. טרם עבר המועד האחרון להגשת התייחסויות לטיוטת התקנות. לאחר קבלת התייחסויות הציבור כאמור, נבחן בנפש חפצה ונגבש החלטה בנושא".
ממילגם לא נמסרה תגובה.