דרך דור 5: סלקום במהלך להגדלת ההכנסות מכל לקוח
דרך דור 5: סלקום במהלך להגדלת ההכנסות מכל לקוח
אף שהיא חברת הסלולר הגדולה ביותר במנויים, ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי בסלקום קטנה מהמתחרות. המנכ"ל החדש אלי אדדי מוביל כעת תמחור מחדש של חבילות דור 5 כדי לסגור את הפער, בניסיון לשלב גם את הצמיחה של דינמיקה
חברת התקשורת סלקום הודיעה אתמול על תמחור חדש של חבילות הסלולר בדור 5. מאחורי המהלך עומד ככל הנראה הניסיון של מנכ"ל החברה החדש אלי אדדי להדביק את הפער ממתחריו באחד הנתונים המשמעותיים בשוק הסלולר — ההכנסה הממוצעת מלקוח. משמעות נוספת של המהלך הוא מינוף הכוח של רשת דינמיקה המוכרת ציוד קצה.
את החבילות החדשות משיקה סלקום על בסיס הגעתה לפרישה של 1,000 אתרי סלולר ברשת הדור ה־5, מה שהופך אותה למחזיקת הרשת הגדולה בישראל, אך לא בפער משמעותי.
במהלך עליו הכריזה, סלקום מבטלת את חבילות דור 5 המוזלות, ואלו כבר לא יהיו זמינות לציבור. כעת החברה הפכה את רשת דור 5 שלה ל־STAND ALONE, כלומר כזו שתאפשר לסלקום לספק יותר שירותים ללקוחות, למשל אבטחת מידע מוגברת או תיעדוף למנוי ברשת בשעות עומס.
בכך, חבילת דור 5 הבסיסית והזולה ביותר שסלקום מציעה ללקוחות תתייקר מ־49.90 ל־59.90 שקל בחודש, אך תכלול את השירותים הנוספים. עד כה אותה חבילה עם שירותים מוספים עלתה 69.90 שקל.
מעל החבילה הזו תמכור סלקום חבילות נוספות עם שירותים נוספים, כמו שירות תיקונים מורחב או מוצרים נלווים במחירים שנעים בטווח של 69.90–119.90 שקל בחודש למסלול היקר ביותר, שכולל גם גלישה בחו"ל.
מבחינת כמות המנויים, סלקום היא חברת הסלולר הגדולה בישראל. בסוף הרבעון השלישי של 2024 היו לסלקום כמעט 3.6 מיליון מנויים. לפרטנר 2.7 מיליון מנויים ולפלאפון 2.6 מיליון מנויי סלולר. עם זאת, ההכנסה הממוצעת מלקוח סלולר של החברה נחשבת לנמוכה, בעיקר בהשוואה לפרטנר ולפלאפון של בזק והמהלך החדש נועד בין היתר להגדיל את הכנסותיה מלקוחות שמוכנים לשלם על שירותי הדור 5 והנלווים.
ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר (ARPU בניכוי דמי קישוריות) עמדה ברבעון השלישי של השנה על 39 שקל, לעומת 44 שקל בפרטנר ו־46 שקל בפלאפון. למעשה, מאז 2023 גם פרטנר וגם פלאפון לא ירדו מהרף של 40 שקל ARPU למנוי, בעוד סלקום לא הגיעה אליו.
דמי הקישוריות (קשרי גומלין או קש"ג) הם תשלום שמשלמות חברות הסלולר עבור שיחות נכנסות. החברות מעבירות את התשלום ביניהן, ובדרך כלל הוא מתאזן. המשמעות היא שדמי הקישוריות אמנם מגדילים את ההכנסות של החברות, אך לא משפיעים על שורת הרווח שלהן.
במשרד התקשורת החליטו על ביטול דמי הקישוריות, שכבר לא רלבנטיים לשוק הנוכחי. הפחתת דמי הקישוריות מתבצעת בשלוש פעימות, השלישית תהיה ביוני הקרוב ולאחר מכן לא יהיו יותר דמי קישוריות.
ה־ARPU לא מייצג בהכרח המחיר של החבילה ללקוח. הנתון כולל גם את מחירי חבילות הגלישה לחו"ל שנפגעו משמעותית במהלך השנה האחרונה עם הירידה בטיסות ובחופשות של הישראלים בגלל המלחמה. את ההשפעה ניתן לראות בתוצאות הרבעון השלישי של השנה לעומת הרבעון המקביל ב־2023. הרבעון השלישי כולל את חודשי הקיץ מרובי החופשות, ולכן באופן מסורתי מדובר ב־ARPU הגבוה של השנה. ברבעון השלישי של השנה ירד ה־ARPU של כל חברות הסלולר בהשוואה לרבעון המקביל. הירידה התרחשה על אף מעבר של יותר ויותר לקוחות לשירותי הפרימיום של הדור החמישי. בפלאפון רק 43% מהלקוחות ברבעון השלישי של 2023 היו מנויים לשירותי דור 5 בעוד שברבעון השלישי של השנה החברה חצתה את ה־50%.
במכירות מכשירים סלולריים וציוד נלווה לסלקום יתרון משמעותי על פני פלאפון ופרטנר. בכך מנסה סלקום לקשר בין מכירות ציוד הקצה לחבילות הסלולר.
אדדי מונה למנכ"ל סלקום באוגוסט האחרון, לאחר שהחברה נרכשה על ידי קרן פורטיסימו, אחרי שבתפקידו הקודם כיהן כמנכ"ל דינמיקה. ברבעון השלישי השנה רשמה דינמיקה הכנסות של 249 מיליון שקל, שיפור של 22% לעומת הרבעון השלישי של השנה שעברה והיא נחשבת לאחת הפעילויות הרווחיות בקבוצה.