סגור
קמלה האריס בעצרת בחירות בסוואנה
קמלה האריס בעצרת בחירות בסוואנה, ג'ורג'יה. "יש לחסל את חמאס" (צילום: Win McNamee/Getty Images)

ממזכ"ל האו"ם ועד האריס: מנהיגים קוראים לשחרור כל החטופים

אנטוניו גוטרש, מהמבקרים החריפים ביותר של ישראל, קרא לשחרור כל החטופים ולסיום המלחמה. לקריאות הצטרפו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס. ראש הממשלה האירי: "להציל כל אדם שאפשר" 

הירצחם של ששת החטופים הישראלים בשבי חמאס סוקר אתמול בעשרות ערוצי תקשורת בינלאומיים, זאת תוך מתן התייחסות בולטת לחטוף הרש גולדברג־פולין בעל האזרחות האמריקאית, שהפך, לפי ה־CNN, "לאחד הפנים המוכרות ביותר של משבר החטופים". במקביל דיווחו גופי התקשורת על הזעם הרב בקרב הציבור הישראלי ועל הכוונה "להרעיד את המדינה".
גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, מהמבקרים החריפים ביותר של ישראל מאז תחילת המלחמה בעזה, התייחס בפוסט ברשת החברתית X לגולדברג־פולין. "לעולם לא אשכח את פגישתי באוקטובר שעבר עם הוריו של הרש גולדברג־פולין ומשפחות של חטופים אחרים", כתב. "החדשות הטרגיות היום הן תזכורת נוראית לצורך בשחרור ללא תנאי של כל החטופים ולסיומה של המלחמה המסויטת בעזה", הוא הוסיף. רק לפני כמה ימים עורר גוטרש סערה נוספת עם גינוי המבצע הצבאי "מחנות קיץ" לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. קודם לכן הוא סירב לגנות את המתקפה האיראנית על ישראל, התעלם מהדיווחים על הפשעים המיניים שביצע חמאס וקידם את הכנסתה של ישראל לרשימה השחורה של האו"ם. בה בעת, בעניינם של החטופים חזר גוטרש וקרא לשחרור כולם.
גינוי חריף לרצח החטופים הגיע מהפוליטיקאי האירי סיימון האריס, המכהן כטישך, הכינוי המסורתי לראש ממשלת אירלנד, מאז אפריל האחרון. האריס גינה את הרצח "המחליא" של החטופים, בהוסיפו כי מדובר בחפים מפשע שנחטפו והוחזקו בידי חמאס קרוב ל־11 חודשים. "הדיווחים שלפיהם נרצחו בימים האחרונים הם מחליאים", אמר. "האלימות והמוות אינם יכולים להימשך. כל אדם שאפשר להציל, צריך להציל". הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הביע גם הוא זעזוע עמוק מהרציחות וקרא לעסקה. "אני מזועזע מרצח ששה בני ערובה ישראלים שגופותיהם נמצאו בעזה", אמר ב־X. "היה צריך כבר מזמן להחזיר את הגברים והנשים הצעירים החפים מפשע הללו למקום מבטחים וליקיריהם. אנחנו ניצבים לצד כל בני הערובה. אנחנו צריכים הפסקת אש כדי לשים סוף לטרגדיה הזו ולהחזיר את בני הערובה הביתה", סיכם.
את הודעתו על השבת גופות החטופים, פתח נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהתייחסות לאזרח האמריקאי גולדברג־פולין. "אני שבור וזועם", אמר ביידן. "הרש נמנה עם החפים מפשע שהותקפו בברוטליות בזמן שהשתתפו בפסטיבל מוזיקה למען שלום בישראל ב־7 באוקטובר. הוא איבד את זרועו כשסייע לחבריו ולאנשים זרים במהלך הטבח האכזרי של חמאס", הוסיף.
בדברו עם עיתונאים בדלאוור, ביידן אמר כי הוא "עדיין אופטימי" לגבי הסיכויים להפסקת אש. "אני חושב שאנחנו נמצאים על סף הסכם", ציין. "הגיע הזמן שהמלחמה הזו תיגמר. הגורמים ממשיכים לקיים פגישות. אנחנו חושבים שנוכל לסגור את העסקה".
עוד הדגיש ביידן, כי מנהיגי חמאס יירדפו על מעשי התועבה שביצעו. "אל תטעו, מנהיגי חמאס ישלמו על הפשעים הללו. ואנחנו נמשיך לעבוד מסביב לשעון למען עסקה להבטחת שחרורם של שאר החטופים". קמלה האריס, סגנית הנשיא והמועמדת של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הצטרפה לביידן בגינוי הרצח האכזרי של החטופים בציינה כי מותו של גולדברג־פולין הוא "אובדן נוראי". האריס גינתה גם את רציחתם של שאר החטופים בידי חמאס בהכריזה כי "יש לחסל את הארגון" ואין לאפשר לו לשלוט בעזה.
"חמאס הוא ארגון טרור אכזרי. עם הרציחות הללו, לחמאס יש אפילו יותר דם אמריקאי על ידיו. אני מגנה בחריפות את הברוטליות המתמשכת של חמאס וכך חייב לעשות גם שאר העולם. החל ברצח 1,200 בני אדם וכלה באלימות המינית, לקיחת שבויים והרציחות הללו. שפלותו של חמאס היא ברורה ומזעזעת", סיכמה.
בעוד האריס מציגה עמדה בלתי מתפשרת לגבי חמאס, מעמדה בסקרים לקראת הבחירות מתחזק והולך. על פי סקר רויטרס־איפסוס שפורסם ביום חמישי האחרון, האריס מובילה על פני יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ עם 45% לעומת 41%. בסקר הקודם של רויטרס־איפסוס שפורסם ביולי, האריס הובילה ב־1% בלבד. פתיחת הפער התאפשרה בזכות התחזקותה בקרב נשים והיסאפנים. אף כי טראמפ זוכה עדיין ליותר אמון בנושאי הכלכלה וההגירה, האריס מובילה בנושאי ההפלות והבריאות.