סגור
שר התקשורת שלמה קרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר התקשורת שלמה קרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו. העניקו שלל הטבות לערוץ 14 (צילומים: יונתן זינדל/פלאש90, מארק ישראל סלם)

כולם תוקעים בשופר: כך הפך ערוץ 14 לפרויקט חייהם של הח"כים בימין

בחקיקה ובתקנות מפלות הפכה הקואליציה את ערוץ 14 לבעל השפעה. על הערוץ, שנהנה מהטבות של מיליוני שקלים בשנה, לא חלות כמעט המחויבויות של מתחריו, והוא ממשיך להדהד את מסרי הליכוד בלי סינון ובמסווה של "חדשות" 

שעות ארוכות של דיונים הקדישה השבוע ועדת הכלכלה של הכנסת לנושא אחד: הקלות כלכליות לערוץ 14, שהפך בשנים האחרונות לאתרוג של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשם הדהוד מסריו. הערוץ צבר בשנים האחרונות אהדה בקרב תומכי ראש הממשלה והפך לשני בטבלאות הרייטינג, תוך עקיפת רשת 13 ותאגיד השידור כאן, כשרק קשת מעליו — מה שלא הפריע לו להפר שוב ושוב את נורמות השידור המקובלות, לשמש פלטפורמה פוליטית בוטה המהדהדת. הערוץ ומגישיו גם פרסמו לא מעט דיווחים מטעים או כוזבים. את מסרי הממשלה ללא פילטרים או ביקורת, והפך ליעד מרכזי של תלונות הציבור, כפי שמשתקף בדוח פניות הציבור של הרשות השנייה שפורסם השבוע.
ההקלות שמובילה קואליציית נתניהו לטובת 14 לא התחילו לאחרונה. מאז הקמתו זכה הערוץ לשלל הטבות שנועדו לאפשר לו להגיע לקהל נוסף בלי הנטל הרגולטורי שקיים על מתחריו.
2 צפייה בגלריה
 יצחק מירילשוילי
 יצחק מירילשוילי
יצחק מירילשווילי
( צילום: רונן גולדמן)
ערוץ 14 הוקם ב־2014 על ידי יצחק מירלשווילי, בנו של איש העסקים מיכאל מירלשווילי. יצחק מירלשווילי, 40, הוא הבעלים של חברת הנדל"ן רוטשטיין ולאחרונה הוזכר כמעורב בכניסת רשת SPAR לישראל. בני המשפחה נחשבים לתורמים גדולים לארגונים ובראשם חב"ד וזק"א.
עם זאת, את מירב המוניטין צבר יצחק מירלשווילי בזכות החזקותיו בתקשורת. מלבד ערוץ 14 הוא מחזיק גם בחדשות 0404 ותחנת הרדיו קול חי. האב והבן פיתחו קשרים ענפים עם פוליטיקאים ישראלים, בעיקר מצד ימין. בין היתר הוזכר שמם בעבר כמי שתרמו לזאב אלקין, כשהתמודד בפריימריז לליכוד. כן נחשבים השניים מקורבים ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, לח"כ אביגדור ליברמן וליו"ר ש"ס אריה דרעי. בעבר אף נחקרו בלהב 433 במסגרת חקירה שנוהלה נגד דרעי בחשד לקבלת טובות הנאה. על כל אלה מאפיל בשנים האחרונות הקשר עם הליכוד וראש הממשלה.

ממסורת למסרים של השלטון

ערוץ 14 הוקם לפני כעשור כערוץ המורשת ששידר באפיק 20. בהתאם לרישיון שקיבל נאסר עליו לשדר חדשות. אך כבר שנה לאחר הקמתו החל בשידורי אקטואליה ואף נקנס על הפרת תנאי הרישיון: בפעם הראשונה כששידר עצרת של הימין בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, אז נקנס ב־100 אלף שקל. ובפעם השנייה חודשיים לאחר מכן נקנס ב־151 אלף שקל על שידור חדשות בניגוד לרישיון.
שידור חדשות אינו טריוויאלי. כדי שהערוץ יוכל לשדר חדשות, בזמן שהוקם כערוץ המורשת, היה עליו לעמוד בשורה של דרישות ובראשן הקמת חברת חדשות נפרדת מחברת ניהול הערוץ וכן לקבל הגבלות על הבעלות בערוץ. כמו כן, על ערוצים 12 ו־13 יש חובה להשקיע עשרות מיליוני שקלים בהפקות מקור, אך ערוץ 20 חויב להשקיע בתכני מורשת בהתאם לרישיון שקיבל. כאן קיים הבדל גדול נוסף: בעת ש־12 ו־13 הוכפפו לפיקוח של הרשות השנייה ערוץ המורשת היה תחת פיקוח מועצת הכבלים והלווין.
אחרי הקנסות שקיבלו, החליטו בערוץ לשנות גישה וביקשו לשנות את תנאי הרישיון כך שיתאפשר להם לשדר חדשות. בסוף 2016 קיבל הערוץ היתר ממועצת הכבלים והלווין לשדר חדשות במשך שעה וחצי ביום בלבד. דובר אז על היתר זמני, שהפך לקבוע שנה אחר כך. ההיתר ניתן על ידי מועצת הכבלים והלווין בתמיכת שר התקשורת אז, איוב קרא.
ב־2018 החל קרא לקדם גם את מה שכונה "חוק ערוץ 20", מהלך שיאפשר להעניק לערוצי טלוויזיה גם רישיון של "ערוץ זעיר" ו"זעיר ייעודי". הכוונה היא לערוצים עם הכנסות נמוכות מ־80 מיליון שקל בשנה, כאשר זעיר ייעודי מחויב גם בשידורים של התחום המיועד לו ו־20% לפחות של הפקות מקור ישראליות. ערוץ 14, אז בהיותו 20, נכלל תחת ההגדרה של ערוץ זעיר. מידע על הכנסות הערוצים השונים נמצא בידי הרשות השנייה, שקיבלה לידיה את הפיקוח על הערוצים ממועצת הכבלים והלווין — אך הוא אינו פומבי לציבור. את הרף העליון של ההכנסות שמגדיר מהו ערוץ זעיר קבעה ועדה מיוחדת בכנסת שבראשה עמד אז יואב קיש, וזאת כחלק מהמאמצים למנוע מהערוץ להיסגר. לצד ערוץ 20 קיבלו שלושה ערוצים נוספים את הרישיון: ערוץ 24, ערוץ 9 והלא טי.וי.
ב־2021 זכה ערוץ 20 לשדרוג נוסף כשעבר לשדר באפיק 14, אותו איכלס בעבר ערוץ 10 עד שמוזג עם רשת. בכך הוצב ערוץ 14 בשורה אחת עם כאן 11, קשת 12 ורשת 13 — כאחד מערוצי הברודקאסט הישראליים, אף שעדיין נחשב לערוץ זעיר ונהנה מרגולציה מקלה.
הרישיון של ערוץ זעיר מאפשר ל־14 לשדר חדשות, ולצד זה שורה ארוכה של הקלות לעומת המתחרים. הראשון שבהם הוא מבנה הבעלות. בעוד 14 מוחזק במלואו על ידי יצחק מירלשווילי, ב־12 ו־13 האחזקה המקסימלית המותרת היא 74% מהמניות.
ערוץ זעיר גם לא חייב באחזקה של חברת חדשות נפרדת והוא גם נהנה מפטור מדמי רישיון לרשות השנייה (הטבה בגובה מיליוני שקלים בשנה). המשמעות היא בין היתר שאין עליו את החובה שחלה על חדשות 12 וחדשות 13 שבהם 40% מכוח ההצבעה של הדירקטוריון בחברת החדשות של הערוץ הוא לדירקטורים מטעם הרשות השנייה.
בשנים האחרונות הפך ערוץ 14 לזירה המרכזית שדרכה מעבירים ח"כים ושרים מהליכוד את המסרים שלהם. כך למשל ראש הממשלה בנימין נתניהו שנמנע מריאיונות לתקשורת הישראלית, הופיע שם פעמיים לריאיון בחודשים האחרונים.

מחויבות מוחלטת לערוץ

לצד זאת נהנה הערוץ מתמיכת חברי ליכוד בכנסת. הבולט בהם הוא שר התקשורת שלמה קרעי, שמקדם כעת את חוק השידורים שכבר עורר סערה כשהציג אותו לפני כשנה. בין היתר החוק מציע לפטור את הערוץ מחברת חדשות נפרדת גם אם יעבור את רף ההכנסות המקסימלי לערוץ זעיר. ההצעה גם פוטרת את הערוץ מהשקעה בהפקות מקור, בניגוד ל־12 ו־13 שמחויבות להוציא על כך עשרות מיליוני שקלים בשנה. ההצעה אף דורשת לבטל את הכפתורים הייעודיים לערוצים 12 ו־13 בשלטים של חברות HOT ,yes סלקום ופרטנר כדי לבטל את היתרון לכאורה שיש להם על 14.
אך כל זה כנראה לא מספיק ובשבוע האחרון ניהלה ועדת הכלכלה של הכנסת דיונים מרתוניים בשתי סוגיות נוספות שמיטיבות בעיקר עם ערוץ 14. הראשונה היא הארכת ההיתר להחזקת הערוץ ברישיון זעיר בשנה וחצי נוספות בטענה שמשרד התקשורת טרם הסדיר את סוגיית הרישיון, שהיה אמור להיות זמני בלבד סוגיה שנייה היא הצעת חוק פרטית של ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, שבה תומך גם קרעי. ועל פיה הערוצים הזעירים ישודרו במערך עידן+ החינמי ויקבלו פטור מדמי הפצה בפלטפורמה (בניגוד ל־12 ו־13 שמשלמים כ־5 מיליון שקל בשנה כל אחד עבור דמי הרישיון.
ההצעה כוללת גם את העלאת ערוץ 14 לפלטפורמה אף שצבר חובות של 6.5 מיליון שקל לרשות השנייה, בגין סירובו לשלם על ההפצה בפלטפורמה בשנים קודמות. חוב שמתברר כעת בבית המשפט. בדיונים השבוע התגלתה "בעיה" בהצעה, שכן לפי חוק ערוצי טלוויזיה המשודרים בעידן+ מחויבים באספקת השידור החי (הליניארי) חינם גם לספקיות התוכן המשדרות על גבי האינטרנט.כלומר, במידה שהערוצים הזעירים, בהם 14 יעלו לעידן+ הערוץ לא יוכל לדרוש תשלום נוסף מפלטפורמות השידור השונות כפי שעשה לפני כן. לכן, מיהרו בוועדת הכלכלה לקדם תיקון בהצעה כך שערוצים זעירים אלו יוכלו בכל זאת לדרוש תשלום עבור אספקת התכנים חינם, מה שיסייע לערוץ 14, לפחות עד שייחדל להיות ערוץ זעיר בהגדרה.