סגור
רן ארז  יור ארגון ה מורים
רן ארז יו"ר ארגון המורים. איבד את תמיכת המורים (צילום: נדב אבס)

פרשנות
הכישלון של ארז העניק עוד הישג להפיכה המשטרית

יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים הוביל שביתה שהפכה לפיאסקו ומיהר לסיים אותה לפני שהמורים יפסידו עוד כסף • ביכולתם של איגודים מקצועיים לרסן את כוחו של השלטון, אך התנהלותו של רן ארז בסכסוך העבודה עם האוצר פגעה בכך 

יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז הוביל את המורים לשביתה לא על שכר אלא על הטענה שהחוזים האישיים יגרמו נזק כבוד לאיגוד המקצועי. אלא שקשה להעלות על הדעת מהלך שגרם נזק לאיגוד המקצועי, במיוחד של המורים, כמו ההתקפלות של ארגון המורים אתמול מהשביתה ללא הסכם. זאת אחרי שבשבוע שעבר ארז אמר שהשביתה צפויה להימשך חודשיים. ההתקפלות היוותה הודאה בפועל בכך שהארגון מאבד את תמיכת אנשיו ואין לו יכולת לנהל שביתה ארוכה ושהוא חשש מהתרחבות תופעת הפרות השביתה.
לכאורה, ארז יכול לחזור ולשבות אחרי החגים. בפועל, גם הוא יודע שלא בטוח שהמורים איתו. אין ספק, לארז היה ליקוי מאורות אמיתי בהבנת מגבלות הכוח. הוא סיפק לשר האוצר הכושל ולפורום קהלת הישג מפתיע.
"די ברור שבשלב הזה לרן ארז אין גיבוי מהשטח ואין לו יכולת לפצות את כל המורים", נאמר בהודעת ארגון מורים מובילים שינוי, שהוביל את ההרשמה לשבירת שביתה ברוח חזון פורום קהלת. אחד הדברים העיקריים שארז לא הבין הוא שמאבקים מתנהלים היום ברשתות החברתיות ושם מתנגדי השביתה גילו פעילות רבה. כנראה היה גם מי שהשקיע לא מעט כסף. במדינת קהלת כל ארגון יצטרך להביא מעכשיו בחשבון שינסו לפרק לו את השביתה ברשתות ולהיות הרבה יותר זהיר כשהוא חושב על יציאה לשביתה. בכיר בהסתדרות טען אתמול שזה ממילא המצב וארז הוא החריג. לדבריו, "שביתה היא מוצא אחרון. קודם מדברים ואז שובתים, לא שובתים ואז מדברים. וגם לא נכנסים לפינה של שביתה ללא הגבלת זמן".

לאבד רבע מהמשכורת בלי הישג

הפכפכות גם לא מתקבלת טוב בקהל הבוחרים של ארז בן ה־79. המורה גיל סימה כתב אתמול בפייסבוק: "תשמע רן, באמת מנסה לכבד אותך, אבל הגיע הזמן: עבר זמנו, בטל קורבנו. זהו, מיצית. תגיד שלום. תן לרוח רעננה להפיח בנו תקווה. ביי". המורה שי עמית כתב: "סמוטריץ', שר אוצר שבבחירות הבאות לא עובר את אחוז החסימה (כרגע), פירק אתכם!!!". המורה נילי דה שליט כתבה: "לא הבנתי מה עשיתם. מגוחך". המורים כועסים גם על כך שהודיעו להם בלילה וגם על כך שהם הולכים לאבד רבע ממשכורת ספטמבר בלי שום הישג בתמורה. החשש שהמורים לא יקבלו משכורות לפני החגים וחוסר הטעם להמשיך בשביתה במהלכם היו עוד שיקול בהפסקת שביתה. ארז מציע למורים לממן את הריבית על הלוואות למי שצריך.
חשוב לזכור שלא מדובר במאבק מקצועי בלבד. איגודים מקצועיים הם אחד הכוחות שמרסנים את כוחו של שלטון. לכן שלטונות אוטוריטריים מנסים להחליש ולרסק אותם. כישלון שביתת המורים וההצלחה המוגבלת של שביתת ההסתדרות למען החטופים לפני שבוע הם גם שתי נקודות למען ההפיכה המשטרית.
שלשום, לראשונה מתחילת המשבר, היתה ישיבת משא ומתן אינטנסיבית ועניינית בין האוצר לארגון המורים בתיווך מרכז השלטון המקומי שנמשכה מלפני הצהריים ועד אמצע הלילה. היתה אפילו אופטימיות מסוימת. אבל כשהדיונים התפוצצו, ארגון המורים עשה בדיוק ההפך ממה שמצופה ממנו ובמקום להודיע על המשך השביתה ללא הגבלת זמן - הודיע על הפסקה מיידית של השביתה וחזרה לעיצומים שמלווים את בתי הספר התיכוניים כבר שנתיים: אי־מתן ציונים ואי־יציאה לטיולים. הארגון הסביר זאת בשעת המלחמה, כאילו שלא היתה מלחמה כשהוא השבית את המערכת ב־1 בספטמבר.
במרכז המחלוקת עומדת שאלת החוזים האישיים. האוצר דורש הסכמה של הארגון ל־6% מהמורים בחוזים אישיים ול־10% מהמנהלים. הארגון מתנגד כיוון שהוא רואה בזה צעד ראשון להגדלת הכמות של החוזים האישיים, יצירת שני סוגי מורים, עם קביעות ובלי, וחיסול האיגוד המקצועי. אתמול נמצא פתרון יצירתי למחלוקת שפרטיו אינם יודעים. המשא ומתן התפוצץ סביב פרטים אחרים. בין היתר, ארז דרש החרגה של העלאות השכר של המורים מהקפאת השכר שמתכנן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשירות הציבורי ב־2025. האוצר טוען לאורך כל הדרך שמה שיוסכם ימומן.
יש גם מחלוקת על שאלה האם המורים יחזירו את ימי השביתה ויקבלו עליהם שכר או שסמוטריץ' יעניש אותם (ואת התלמידים) בכך שלא יאפשר להם להחזיר את השעות אבודות. סביר שאם סמוטריץ' לא היה מגיע מסקטור חרד"לי שמעדיף חינוך פרטי, הוא היה פחות אדיש לשביתה של החינוך הרשמי.
לכאורה, המועד החדש לשביתה, אם לא יושג הסכם, הוא 27 באוקטובר, יום ראשון שלאחר שמחת תורה. אלא שבאווירה הנוכחית קשה מאוד לראות את ארז מסתכן בכישלון נוסף. באוצר אומרים שהגישו לארז הצעה טובה לפני הפיצוץ, שכללה היענות לרבות מדרישותיו, וינסו לשכנע אותו לקבל אותה בימים הקרובים.
חדר מורים מפוצל עם חוזים אישיים
בארגון המורים מספרים שהיתה פנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו שיתערב אבל הוא בחר להמשיך לתת לסמוטריץ' ולשר החינוך יואב קיש לעשות שרירים ולהתנהג כמי שאינו ראש הממשלה של מערכת החינוך. מלשכת נתניהו לא נמסרה תגובה. סמוטריץ' ונתניהו הם לא היחידים שהרבה יותר חשוב להם הניצחון המוחלט מאשר טובת תלמידי ישראל. קיש נכשל כשלא הצליח למנוע את השביתה ונכשל שוב ושוב כשהוא לא מצליח להביא לסיומה. העובדה שהוא מיצב את עצמו כשותף של סמוטריץ' מונעת ממנו להיות מתווך. מי שהתגלה כמבוגר האחראי של סכסכוך המורים היה יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שמתחילת החודש כל המשא ומתן נערך בחסותו.
יש עוד שני לקחים מהמשא ומתן שטרם הסתיים. רן ארז צודק שגם אם בשלב הראשון החוזים ישמשו בעיקר למומחים ולמורים במקצועות נדרשים, זו רגל בדלת. במשאים ומתנים הבאים האוצר ידרוש יותר. בתוך עשור או שניים ייווצרו בחדר מורים דור א' עם קביעות ודור ב' בלי. ככל שזה יתקדם, כושר המיקוח של ארגוני המורים יפחת. אם היום מעמד המורה נמוך, נראה שבעתיד הוא יידרדר עוד יותר.
מצד שני, אי אפשר להתעלם מהמצב שבו התברר שהעיצומים של אי־מתן ציונים הרבה יותר אפקטיביים מבחינת המורים משביתה. זאת, בין היתר, משום שלפחות בשלב זה בית הדין לעבודה אינו מאפשר לאוצר לנכות שכר למורים על עיצומים. הבעיה היא שאפקטיביות משמעותה כמות הנזק שנגרם לתלמידים. מצד שני, גם אם אי־מתן ציונים זה יעיל, בספטמבר כשבקושי התחילו ללמוד, זה הרבה פחות.