סגור

דו"ח המבקר
המערכות הממשלתיות לא היו מוכנות לעבודה מרחוק בתקופת הקורונה

מדיניות חלקית, מחסור בציוד חיוני, תשתיות לא מספקות והסתמכות על אפליקציות מסרים מידיים לתקשורת בין עובדים – אלו הם רק כמה מהכשלים שמצא מבקר המדינה בהערכות ובמעבר של משרדי הממשלה לעבודה מרחוק

מדיניות חלקית, מחסור בציוד חיוני, תשתיות לא מספקות והסתמכות על אפליקציות מסרים מידיים לתקשורת בין עובדים – אלו הם רק כמה מהכשלים שמצא מבקר המדינה בהערכות ובמעבר של משרדי הממשלה לעבודה מרחוק במהלך משבר הקורונה.
בדיקת המבקר בסוגיה זו נערכה בין מאי 2020 לפברואר 2021, והתמקדה ברשות התקשוב לצד בדיקות השלמה במשרד האוצר, משרד הפנים, משרד התחבורה, משרד המדע, משרד המשפטים, המשרד להגנת הסביבה, נציבות שירות המדינה ומערך הסייבר.
הכשלים, לפי הדו"ח, מתחילים כבר בשלב גיבוש המדיניות לעבודה מרחוק. "רשות התקשוב פרסמה כמה הנחיות העוסקות בנושא גישה מרחוק שמתמקדות בעיקר בהיבטים של אבטחת מידע והמשכיות עסקית, אולם הנחיות אלה אינן בגדר מדיניות כוללת בנושא העבודה מרחוק", מצא המבקר. "חסרה בהן התייחסות למגוון היבטים בתחום התקשוב, כגון: התשתיות והציוד הנדרשים לעובדים, השירותים הממשלתיים אשר ניתן לתת במסגרת העבודה מרחוק (ואלו שלא); החלופות האפשריות ליישום מודל עבודה זה ותפקידו של הענן".

1 צפייה בגלריה
וידאו פגישה עבודה מהבית שיחת ועידה בוידאו 2
וידאו פגישה עבודה מהבית שיחת ועידה בוידאו 2
אילוסטרציה. רק 19 מ-42 משרדי הממשלה אמרו שיש לכל העובדים הזקוקים לכך מחשב שמאפשר חיבור מרחוק
(צילום: שאטרסטוק)
בנוסף, התברר שנכון לנובמבר 2020, 21 מתוך 37 משרדי ממשלה שנבדקו לא גיבשו תוכנית המשכיות עסקית. "אשר לחמשת משרדי הממשלה שנבדקו פרטנית בביקורת, הועלה כי משרד התחבורה ומשרד המדע טרם השלימו את גיבושה של תוכנית ההמשכיות העסקית, וכי למשרד הפנים, משרד המשפטים והמשרד להגנת הסביבה היו באותו המועד תוכניות להמשכיות עסקית, אך רק אחת מהן - של משרד המשפטים - עסקה בין היתר בנושא העבודה מרחוק", נכתב.
לבעיות פתיחה אלו הצטרפו קשיי תשתית, כמו העדר ציוד מתאים בקרב עובדים או חוסר מוכנות של המערכות הממשלתיות לעבודה מרחוק. לפי הדו"ח, במרץ 2020 רק 19 מ-42 משרדי הממשלה אמרו שיש לכל העובדים הזקוקים לכך מחשב שמאפשר חיבור מרחוק, שניים אמרו שהמערכות לא עמדו בעומס, והיתר לא השיבו או טענו שהם נמצאים בתהליכי היערכות להשלמת מחסור בציוד ובתשתיות.
"באותו המועד היו חסרים במשרדי הממשלה ובתי החולים הממשלתיים כ-2,500 מחשבים ניידים", הוסיף המבקר. "המשרדים נקטו מגוון פעולות כדי להרחיב את היקף העבודה מרחוק, למשל הושמשו מחשבים ישנים שנועדו לגריטה, הוקצו מחשבים ברוטציה בין עובדים ובוצעו התאמות במחשבים פרטיים של העובדים. כמה חודשים לאחר פרוץ המשבר חל שיפור ביכולתם של המשרדים לתמוך באופן העבודה האמור".
לבעיית המחסור בציוד נלוו בעיות אבטחת מידע שונות. "על מנת למזער את הסיכונים הטמונים בעבודה מרחוק יש להטמיע בקרות שונות שיאפשרו הגנה על המידע, ניטור פעולות חריגות ותיעוד", הסביר המבקר.
הבט בעייתי אחר הוא השימוש של משרדי ממשלה באפלקיציות מסרים מידיים מסחריות לתקשורת בין עובדים. "הדבר גורם לחשיפה של המידע הארגוני ומגדיל במידה ניכרת את נגישותו של מידע זה לגורמים בלתי מורשים ולמזיקים", התריע המבקר. "המידע השמור במכשיר אינו מוגן ואינו מנוהל, ולכן הוא חשוף לכל נוזקה פשוטה". תוכנית לפתח מערכת מסרים מידיים ממשלתית מאובטחת ומוצפנת לא קודמה.
מנגד, המבקר ציין לטובה שעם פרוץ משבר הקורונה ל-95% ממשרדי הממשלה היתה תשתית שמאפשרת גישה מרחוק. "הפערים שהועלו נגעו בעיקר לצורך להרחיב את התשתיות ולהגדיל את מספר אמצעי החיבור מרחוק כדי לספק את הצרכים הנדרשים למספר הולך וגדל של עובדים מרחוק", נכתב. "ביולי 2020 כבר חל שיפור ביכולתם של משרדי הממשלה לתמוך באופן העבודה האמור".
המבקר סיכם: "משבר הקורונה הוא משבר עולמי מהבחינה הרפואית, הכלכלית והחברתית, אך הוא גם פותח פתח להזדמנויות. הסדרה לטווח הארוך של העבודה מרחוק לצד עבודה מהמשרד היא הזדמנות ליצור מציאות חדשה שתאפשר את ניצול היתרונות הגלומים במתכונת עבודה זו, תוך התמודדות עם האתגרים שהיא מציבה. הסדרה זו תאפשר למשרדי הממשלה לשפר את היערכותם להמשכיות תפקודית כדי שיוכלו להמשיך לספק שירותים ביעילות ובאופן המיטבי לאזרחי המדינה בעיתות שגרה וחירום, בפרט נוכח הצורך בהמשך ההתמודדות עם מגפת הקורונה וכהיערכות לאתגרים סביבתיים וגלובליים עתידיים".