סגור
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
רכבת ישראל (צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל )

בלעדי
"צעקות והשפלות": כ-20 תלונות על התעמרות בעובדים נגד המועמד לסמנכ"ל טכנולוגיות ברכבת

המועמד שמשמש כיום כמנהל אגף ברכבת זוכה לתמיכת היו"ר משה שמעוני. במכתב שנשלח מטעם ועד עובדי הרכבת נכתב כי התנהלותו כוללת "מתן הוראות דרקוניות ופוגעניות, איומים והשראת אווירת פחד בסביבת העבודה". בהנהלת הרכבת טוענים כי התלונות נועדו למנוע ממנו להיבחר לתפקיד - אך למעשה הן התקבלו חודשים לפני שהמכרז יצא לפועל

אחד המועמדים לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות ברכבת ישראל הוא מנהל אגף ברכבת כיום, שכנגדו הגישו להנהלת הרכבת תלונות מכ-20 עובדים על התעמרות בעובדים. בהנהלת הרכבת טוענים כי התלונות נועדו למנוע ממנו להיבחר לתפקיד - אך בפועל התלונות לגביו התקבלו חודשים לפני שהמכרז על התפקיד יצא לפועל.
ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני הוא שמעוניין לראות את מנהל האגף ממונה לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות. שמעוני נחשב למי שלרוב נמצא בקשרים טובים עם ועד העובדים ומגבה אותו – אך דווקא במקרה של המנהל המדובר, הוא מבקש לדחוף את קידומו לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות למרות התלונות על התנהלותו. בנוסף, במכרז החדש יש תנאי שלא היה עד כה במכרזים דומים ברכבת ישראל, והוא אפשרות הגשה על בסיס ניסיון כקצין בדרגת סא"ל ומעלה – הדרגה של אותו מנהל. יש לציין כי ליו"ר דירקטוריון אין סמכות להתערב במינויים בזמן הליך האיתור, אלא רק כאשר המינוי שנבחר על ידי ההנהלה מגיע לאישור הדירקטוריון.
עובדים ובכירים שעבדו ועובדים עם המנהל המדובר ושוחחו עם "כלכליסט" טענו כי מדובר באיש מקצוע ראוי אך ככזה שאכן יש לו בעיית התנהלות עם אנשים אחרים ובעייתי לשים אותו בתפקיד ניהולי.
התלונות נגד המנהל הובילו את ועד עובדי הרכבת לשלוח מכתב באמצעות עו"ד סיגל פעיל שכותרתו ל"תלונה חמורה על התעמרות והתעללות תעסוקתית שיטתית וממושכת בעובדות ועובדי הרכבת, פגיעה אנושה ביחסי העבודה הקיבוציים והפרת כללי המנהל התקין". במכתב שנשלח למנכ"ל הרכבת, משה (שיקו) ז'אנה, בינואר, ארבעה חודשים לפני פתיחת המכרז לתפקיד הסמנכ"ל, נכתב כי "התנהלותו של מנהל האגף מאופיינת ביחס עוין ומתעמר בעובדים ועובדות, לרבות צעקות בפני רבים, הלבנת פנים, גידופים, השפלות, מתן הוראות דרקוניות ופוגעניות, איומים והשראת אווירת פחד בסביבת העבודה".
עוד נכתב כי "התלונות מתארות מצב בו ניהולו של מנהל האגף ניחנת גם בהפרה שיטתית של הוראות הדין, הן בדילוג חובת קיומם של הליכי מכרז, הן בתיעדוף שיטת העסקה פסולה, יקרה מאוד ופוגענית של מיקור חוץ ופגיעה שיטתית בעבודה המאורגנת ובעובדי ההסכם הקיבוצי. לא בכדי מאז מינויו של מנהל האגף עזבו כ-15 עובדים את האגף, והוגשו תלונות על יחס פוגעני והתעמרות בעבודה".
בעקבות המכתב, נכתב דו"ח על התנהלותו ע"י שופטת בית הדין האזורי לעבודה תל-אביב בדימוס דינה אפרתי, המשמשת ככתובת לבדיקת נושאי התעמרות ברכבת ישראל. על אף שהדו"ח הוגש כבר בפברואר, נכון לעכשיו לא התקבלו החלטות בעניינו. העובדים שהתלוננו לא עודכנו על החלטות לכאן או לכאן.
בימים אלו רכבת ישראל נמצאת בעיצומו של גיוס חריג של עובדים בכירים, כאשר בשבועות האחרונים פורסמו מכרזים לכ-30 תפקידים בכירים, ביניהם למשרת משנה למנכ"ל, ארבעה תפקידי סמנכ"לים ולאחרונה גויסה גם סמנכ"לית משאבי אנוש חדשה. בשנתיים וחצי האחרונות כמעט ולא גויסו בכירים ברכבת מפני שהיו"ר שמעוני הצר את צעדיו של המנכ"ל הקודם מיכה מייקסנר.
מנהל האגף המדובר בחר שלא להגיב. מרכבת ישראל נמסר: "החברה רואה בצוות העובדים והמנהלים הון אנושי החשוב ביותר בארגון וככזה מפגינה רגישות רבה בטיפול בכל פנייה של אנשי החברה. המכרז לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות נפתח לאחרונה כחלק מפיתוח ארגוני רוחבי שנעשה ברכבת, במסגרתו מושם דגש רב על היבטי טכנולוגיה, חדשנות, אבטחת מידע וסייבר ועוד. הדו״ח המדובר והמידע הינם חסויים ואישיים ואנו פועלים על פי נוהל החברה ובליווי צמוד של שופטת בדימוס. כמו כל המינויים, גם במקרה זה פועלים הנהלת החברה והדירקטוריון ע"פ כל הכללים המחייבים, ובשקיפות מלאה. צר לנו כי גורמים עלומים בעלי אינטרס פועלים להשחיר הליך מכרזי תקין. ההליך המכרזי טרם הסתיים".