סגור
תחנת רכבת ב עיר נתיבות
תחנת נתיבות. תיבנה חומה בגובה 7 מטרים (צילום: ישראל יוסף)

בלעדי
קו הרכבת לשדרות ואופקים ייפתח בפברואר

הקו, שעובר דרך יישובי עוטף עזה, נסגר ב־7 באוקטובר. בסיכום בין צה"ל להנהלת הרכבת הוחלט כי יבוצעו פעולות מיגון בקו מתוך כוונה להחזיר אותו לפעילות ב־1 בפברואר 

קו הרכבת אשקלון־באר שבע צפוי להיפתח מחדש ב־1 בפברואר 2025 לאחר פעולות מיגון שיבוצעו על ידי צה"ל, כך נודע לכלכליסט. קו הרכבת העובר דרך יישובי עוטף עזה וכולל את תחנות שדרות, נתיבות ואופקים נסגר ב־7 באוקטובר ומאז לא נפתח.
לפי מסמך שהגיע לידי כלכליסט, ושעליו חתומים קצינים מפיקוד הדרום, צה"ל ורכבת ישראל נערכים לפתוח לפעילות את הקו בתאריך 1 בפברואר. במסמך מצוין כי קו הרכבת בין שקמה לשדרות עובר סמוך לרצועת עזה וחשוף לאיומים שונים וכי בעקבות המלחמה הוחלט לסגור אותו.
"ב־5.12 התבצע סיור פרטני בין נציגי צה"ל ופיקוד הדרום לבין נציגי רכבת ישראל. בסיור הוצגו הנקודות החשופות שאותן נדרש למגן על ידי הנחת אלמנטים", נכתב. במסמך מצוין כי נדרש מיגון בשני מקטעים ספציפיים, כאשר הראשון בגובה 7 מטרים ובאורך 300 מטר והשני בגובה 3 מטרים ובאורך 165 מטר.
העבודה תבוצע על ידי צה"ל תחת פיקוח של רכבת ישראל. "צה"ל ופיקוד הדרום אחראים על ביצוע המשימה באופן מלא, משלב התכנון לביצוע. רכבת ישראל תאשר את התוכניות ותפקח על ביצוע הפרויקט", נכתב במסמך. "בכל שבוע יתבצע דיון תיאום עבודות וקצב התקדמות שבועי בין מנהל פרויקט מטעם צה"ל לבין מנהל פרויקט מטעם הרכבת".
בחודש שעבר התקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת בנוגע לפתיחת קו הרכבת המשמש את תושבי עוטף עזה. במהלך הדיון, שהתקיים ביוזמת תנועת "עתיד לעוטף", אמר מנכ"ל הרכבת משה (שיקו) זנה: "רכבת ישראל כשירה ומוכנה להכשיר את הקו בתוך 24 שעות מרגע שגורמי הצבא ייתנו את האישור. זה נושא ביטחוני נטו. הסמכות בידי פיקוד הדרום, ואנחנו מקיימים הערכות מצב יחד איתם".
עוד אמר זנה כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי עמד בראש ועדה שהוקמה לצורך העניין. "אני הייתי חבר בוועדה וניסינו למצוא פתרונות. הפתרון הוא מיגון שעלותו כ־400 מיליון שקל. מדובר על חומה גבוהה מאוד ועבה מאוד במקטעים מסוימים. סביב זה יהיו עוד אמצעים טכנולוגיים ולכן העלות הכוללת היא בין 700 ל־800 מיליון שקל. זאת הדרישה. אם יינתן התקציב, זה יהיה בין שנתיים לשלוש שנות עבודה ולא תהיה רכבת בזמן הזה".
מדברי מנכ"ל הרכבת ניתן להבין כי בסופו של דבר הוחלט על פתרון מיגון מיידי, ובשלב זה לא תמומש תוכנית המיגון המלאה שהיתה עולה מאות מיליונים ומשתקת את קו הרכבת לשנים ארוכות. גורמים המעורים בפרטים אמרו לכלכליסט כי ההחלטה לשנות את דרישות המיגון נובעת בין היתר מפעילויות שצה"ל עשה בגזרה ושהובילו לצמצום הסיכון.
קו הרכבת מאשקלון לבאר שבע דרך שדרות, אופקים ונתיבות נפתח ב־2016 ושירת עשרות אלפי נוסעים בחודש. הוא שימש כעורק תחבורה מרכזי של יישובי העוטף שחוברו באמצעותו לבאר שבע ולמרכז הארץ. מדובר צה״ל נמסר: "צה״ל פועל במגוון מאמצים על מנת לאפשר את חזרת הרכבת. ההחלטה תתקבל בהתאם להערכת המצב".