סגור
בנימין נתניהו  ישראל תסתדר לבד?
רה"מ נתניהו. יבחר אישית את הנציב? ( צילום: מארק ישראל סלם )

הממשלה מנסה להאיץ את המינוי של נציב שירות המדינה

בתשובה לבג"ץ בעתירה שהוגשה נגד כוונת נתניהו לבחור את הנציב הבא באופן אישי, מבקשת הממשלה לקבוע דיון דחוף בעתירה עד סוף החודש בנימוק כי בשבועות הקרובים יובא מועמד מוסכם בפני הוועדה המייעצת למינויים בכירים 

הממשלה פועלת להאיץ את הליך המינוי של נציב שירות המדינה הבא, וזאת על רקע העתירה לבג"ץ שהוגשה נגד כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבחור את הנציב באופן אישי בניגוד לעמדתה של היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה.
כהונתו של הנציב דניאל הרשקוביץ הייתה אמורה להסתיים ב-15 בספטמבר אולם בתחילת השבוע אישרה הממשלה את הארכת כהונתו בשלושה חודשים. זאת, על רקע חילוקי הדעות בין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה לבין ראש הממשלה לגבי מנגנון המינוי של נציב שירות המדינה שיחליף את הרשקוביץ.
נתניהו מעוניין לבחור את הנציב הבא בעצמו ולהגיש אותו לאישור ועדת גרוניס, הוועדה המייעצת למינוי תפקידים בכירים, (בדומה למינוי רמטכ"ל או נגיד בנק ישראל) ואילו היועמ"שית דורשת שתוקם ועדת איתור שבראשה יעמוד שופט עליון בדימוס שתבחן גם את כישורי המועמדים.
הכוח העצום שבו מחזיקה הנציבות הופך אותה לאחד החסמים האחרונים בכל הקשור לעיסוק לא תקני בג'ובים, מכרזים ומינויים פוליטיים בשירות הציבורי בישראל.
עו"ד דוד פטר, איש פורום קהלת המייצג את הממשלה בבג"ץ במקומה של היועמ"שית, מבקש לקבוע דיון דחוף בעתירות עוד בחודש ספטמבר, זאת משום שלטענתו "הארכת כהונת הנציב הנוכחי נועדה לכך שבמהלך שלושת חודשי ההארכה פלוגתאות הנידונות כאן תוכרענה, מועמד למשרת נציב שירות המדינה יובא בפני הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, הנושא יבשיל עד למינוי בפועל וכלל לא תידרש הארכה נוספת".
בקשת המדינה, כפי שהציג אותה עו"ד פטר, יוצרת את הרושם כי ראש הממשלה מעוניין להאיץ ככל שניתן את מינוי הנציב הבא. זאת, אף על פי שנכון לעכשיו ההערכה המובילה במערכת הפוליטית היא שלממשלה אין מועמד מוסכם מטעמה שגם מעוניין בתפקיד.
הסיבה לכך שנתניהו מעוניין להתקדם במהירות עם מינוי נציב שירות המדינה היא ככל הנראה כדי להימנע ממצב בו לא ממונה נציב חדש והמדינה תצא לבחירות (לא מתוכננות מצד נתניהו) על רקע המחלוקות הפנימיות בקואליציה.
במקרה כזה נתניהו יתקשה למנות נציב במהלך תקופת בחירות ויהיה קושי להאריך בשנית את כהונת הרשקוביץ. ייתכן שיהיה צורך במינוי ממלא מקום מתוך הנציבות שלא בהכרח יהיה נוח לנתניהו יותר מהרשקוביץ. עו"ד פטר גם מתייחס לכך בבקשתו וכותב כי "אין מקום להסתמכות על כך שההארכה נוספת תתאפשר בהמשך משלל סיבות".
ההתנגדות של היועמ"שית לכוונת נתניהו למנות את הנציב הבא באופן אישי אינה רק פרוצדורלית אלא גם מהותית. ביום שישי שעבר, לאחר שהממשלה הודיעה כי בכוונתה להאריך את כהונתו של הרשקוביץ, פרסמה היועמ"שית את עמדתה בעתירה לבג"ץ בנושא.
בהודעה נכתב כי "החלטת הממשלה בעניין דרך מינוי נציב שירות המדינה יוצרת מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינויו לתפקיד נציב שירות המדינה, שאינו חייב לעמוד בתנאי סף מקצועיים מינימליים של ניסיון, כישורים או התאמה לתפקיד. מטעם זה ההחלטה, הסוטה מדרך מינוי הנציב בעבר, אינה חוקית. מדובר במהלך משמעותי של הפיכת השירות הציבורי המקצועי לפוליטי".
העתירה לבג"ץ נגד כוונת נתניהו למנות את הנציב בעצמו הוגשה במקור על ידי מכון ברנדייס ומרכז מנור.