סגור
שלמה קרעי ועו"ד זיו מאור
שלמה קרעי ועו"ד זיו מאור (צילומים: אלכס קולומויסקי , ויקיפדיה)

בלעדי
קרעי מתכנן למנות למנכ"ל משרד התקשורת את זיו מאור - למרות חוסר ניסיונו הניהולי

שר התקשורת מעוניין להעלות לוועדת המינויים של נציבות שירות המדינה את שמו של עו"ד זיו מאור, חבר מועצת הכבלים והלווין ומנהל החדשות ברדיו גלי ישראל, שגם הגיש תוכנית עם יאיר נתניהו - ולנסות לשכנע שלמרות שאינו עומד בתנאי הסף של ניסיון ניהולי משמעותי, יש לו היכרות ארוכת שנים עם תחום התקשורת

שר התקשורת שלמה קרעי מתכוון למנות למנכ"ל משרד התקשורת את עו"ד זיו מאור, מנהל החדשות של רדיו גלי ישראל, עורך ומגיש בתחנה, חוקר לשעבר בפורום קהלת ומי שקרעי מינה בשנה שעברה כחבר מועצת הכבלים והלוויין, ולאחרונה גם ניסה למנותו כחבר מועצת הרשות השנייה. כך נודע ל"כלכליסט".
מאור הוא אמנם בעל כ-20 שנות ניסיון בתקשורת, אולם אין לו ניסיון ניהולי משמעותי, ודאי לא בגופים ציבוריים או בתפקידים בכירים, לבטח לא בהיקף העובדים (כ-180) והתקציב השנתי (כ-90 מיליון שקל בשנה) של משרד התקשורת.
מסיבה זו נודע עוד ל"כלכליסט", בלשכת קרעי ערכו לאחרונה בירור מקדים עם גורמים בנציבות שירות המדינה (מעין 'פרה רולינג') האם מועמדותו של מאור תעבור, והוחלט להעלות את שמו לוועדת המינויים של נציבות שירות המדינה, שם תיבחן סוגיית חוסר ניסיונו הניהולי.
בין השאר, מקווים קרעי ומאור, שועדת המינויים לא תפסול את מאור בשל כך - שהרי הוא אינו עומד בתנאי הסף הרלבנטי לעניין זה - ומקווים שהיא תכשיר אותו על רקע הכלל החריג בנוגע לכישורי סף נדרשים למנכ"לי משרדים ממשלתיים - שמאפשרים מינוי גם של מי שהוא בעל לפחות 12 שנות ניסיון בתחום העיסוק המקצועי העיקרי של המשרד. במקרה של מאור, עיסוק והיכרות עם תחום התקשורת.
קרעי צריך למנות מנכ"ל למשרדו היות שהמנכ"לית הנוכחית ענבל משש נבחרה לתפקיד מנכ"לית שירות התעסוקה ואמורה לסיים בקרוב את תפקידה.
מאור, המזוהה עם הליכוד ותמך פומבית בקרעי בפריימריז במפלגה - הוא איש תקשורת ופובליציסט מהצד הימני של המפה הפוליטית. הוא כתב והופיע בגופי תקשורת שונים, הן המזוהים עם הימין והן כלכליים. לפני ניהול החדשות וההגשה ברדיו גלי ישראל, שם גם הגיש תוכנית עם יאיר נתניהו בנו של ראש הממשלה, היה מאור עורך אתר "מידה", ובעברו היה גם דובר או עוזר של חברי הכנסת מיכאל איתן ואורי אריאל, ודובר הרבנות הראשית.
מאור נוהג להתבטא בזכות ההפיכה המשטרית ונגד המחאה והשמאל. בין השאר הוא יצא להגנתו של קרעי בעבר ביחס לאמירתו נגד טייסי חיל האוויר ש'ילכו לעזאזל', וקרא לטייסים "מורדים יבבנים מרירים על כך שלא הצליחו להדביק את רוב העם בביביופוביה שלהם". מאור גם השווה בשידור בין "אחים לנשק" ל"אויב הערבי".
בנוסף כיהן מאור כמנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת, שדגלה בסגירת גופי השידור הציבורי בישראל ובביטול גופי הרגולציה בתקשורת, בטענה שהם פוגעים בשוק החופשי. כחוקר בפורום קהלת כתב נייר עמדה בנוגע למימון סרטים ישראליים על ידי קרן הקולנוע הישראלי. כעורך דין היה בין השאר היועץ המשפטי של עמותת הימין "אם תרצו".
אחרי שמינה אותו למועצת הכבלים והלווין ב-2023, לאחרונה כאמור ביקש קרעי למנות את מאור גם למועצת הרשות השנייה, אולם מאור נאלץ לוותר לבסוף על המינוי, משום שהוא משדר בתחנת רדיו המפוקחת על ידיה.

מינוי נוסף על הפרק

במקביל ל"פרה רולינג" לגבי מאור, בלשכת קרעי בדקו מול גורמים בנציבות גם את האפשרות למנות את ראש המטה של קרעי, אלעד זמיר, למשנה למנכ"ל. זמיר, גם הוא פעיל ליכוד שעבד לטובת קרעי, תועד בעבר דוחף מפגין שהפריע לקרעי במהלך כנס בבאר שבע וקרא לו "סרבן, אפס, פח אשפה". זמיר גם התמודד בעצמו בשנת 2014 בבחירות המקדימות בליכוד על משבצת נציג הנגב במפלגה.
אולם, כפי הנראה, לדברי מקורות, המינוי הזה ייחסם משום שתנאי הסף לתפקיד משנה למנכ"ל דורשים מינימום מסוים (תלוי השכלה) של שנות היכרות עם תחומי המשרד, וספק אם זמיר עומד בו.
למרות זאת, בלשכת קרעי עוד לא ויתרו על המינוי הזה, ויתכן שינסו בשלב ראשון למנות את זמיר רק כממלא מקום המשנה למנכ"ל.
מנציבות שרות המדינה נמסר: "איננו מתייחסים לשאלות לגבי הליכי פרה רולינג".
מזיו מאור ואלעד זמיר לא התקבלה תגובה.
דוברו של השר קרעי מסר: "אנו לא מגיבים על שמועות".