בלעדיתע"א מכרה להודו מערכות מכ"ם לזיהוי מכשולים על מסילות רכבת בכמיליון דולר
בלעדי
תע"א מכרה להודו מערכות מכ"ם לזיהוי מכשולים על מסילות רכבת בכמיליון דולר
ל"כלכליסט" נודע כי המכירה התבצעה במסגרת פיילוט, שאם יסתיים בהצלחה ירכשו ההודים כמות גדולה משמעותית. המערכת הוצעה גם לרכבת ישראל, אך זו סירבה משום שהעדיפה להישאר עם מצלמות של חברת Rail Vision
התעשייה האווירית (תע"א) מכרה לחברת הרכבת ההודית Indian Railways מספר מערכות מכ"ם לזיהוי מכשולים על מסילות הרכבת בשווי המוערך במיליון דולר, כך נודע ל"כלכליסט". אם הפיילוט יסתיים בהצלחה, ירכשו ההודים, שמפעילים כ-2,000 קטרים, כמות גדולה משמעותית.
המכ"ם שפיתחה תע"א נועד לזהות ולהתריע מפני מכשולים על המסילה, מחלקי מתכת או סלעים ועד רכב שנתקע על המסילה. זמן הבלימה הארוך של רכבות מחייב התרעה כמה שיותר מוקדמת מפני מכשולים כאלה, כדי למנוע התנגשויות וסכנת ירידה של הרכבת מהפסים והתהפכות הקרונות.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי לפני מספר חודשים הציגה תע"א לדרג המקצועי ברכבת ישראל את המכ"ם החדש, אך זו סירבה לרכוש אותו. הסיבה לכך היא שלפני כ-15 שנה, בעקבות התאונה בבית יהושע ב-2006 שבה נהרגו חמישה נוסעים בהתנגשות ברכב מסחרי שנתקע על המסילה, רכשה הרכבת מספר מכ"מים מספק אחר, אך אלו לא הוכיחו את עצמם.
כיום משתפת הרכבת פעולה עם Rail Vision, שפיתחה מערכת זיהוי מכשולים המבוססת על מצלמות אופטיות ותרמיות, והיא העדיפה להישאר עם מערכת זו. הרכבת אף השקיעה בחברה כ-900 אלף דולר. במקביל נוהגים ברכבת לבצע סיורים מאוישים לאורך המסילה, בעיקר בחגים ובשבתות, לקראת חידוש השירות בסיומם.
אירוע שממחיש את הצורך במערכת כזו התרחש רק לפני מספר שבועות: בראש השנה התגלה מכשול על מסילת הרכבת מערכו לכרמיאל, והאירוע הועבר לחקירת השב"כ והמשטרה בשל חשד לניסיון פיגוע באמצעות ניסיון להוריד את הרכבת מהמסילה. הבעיה קיימת גם בעולם, כאשר בחו"ל החשש מתמקד פחות באירועי טרור, ויותר במכשולים טבעיים כמו עץ שנפל על המסילה, והתמודדות עמם בזמני ראות מוגבלת כמו ערפל וסופות חול.
המערכת פותחה בידי חברת המכ"מים של תע"א, אלתא, המייצרת בין השאר את מכ"מי כיפת ברזל וטיל החץ, מכ"מים למטוסי קרב ומכ"ם המותקן בלוויינים. המכ"ם לרכבות פותח בטכנולוגיה דומה, אך פועל בתדרים אזרחיים. מדובר במכ"ם בטכנולוגיית SAR, המייצר תמונה של השטח. כדי למנוע נזקי קרינה אפשריים לנוסעים, כבה המכ"ם לקראת כניסה של הרכבת לתחנות, ושב לפעולה כאשר היא יוצאת מהן.
מחירו של כל מכ"ם מוערך בכמה מאות אלפי דולרים. אלתא חתמה על הסכם לשיתוף פעולה בתחום עם יצרנית הרכבות אלסטום, ומנסה לשווק את המערכת לחברות המפעילות רכבות קליע, שנוסעות במהירות של יותר מ-200 קמ"ש, וזקוקות להתרעה מטווח גדול יותר מפני מכשולים.