סגור

העלאת תעריף הגז הטבעי תידחה, הדבוראים יזכו להגנה: ועדת הכלכלה מקצצת את חוק ההסדרים

ועדת הכלכלה לא עושה חיים קלים לאוצר ומכניסה שינויים דרמטיים בחוק ההסדרים: העלאת תעריפי החניה בערים תידחה, הרפורמה ביבוא תצומצם והגז הטבעי לא יתייקר. היו“ר מיכאל ביטון: “כל חוק ייצא מהוועדה עם שינויים“


ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בימים אלה באישור חוק ההסדרים וכבר עכשיו עומדים על הפרק כמה שינויים משמעותיים, למשל: הגברת האכיפה המתוכנתת על נסיעה ללא תשלום באוטובוסים לא תבוצע בינתיים, רפורמת החניה בערים תידחה בשלוש שנים, קווי התחבורה המותאמים ("באבל") יעצרו לא רק בתחנות אוטובוס, הרפורמה ביבוא תצומצם, והעלאת תעריף הגז הטבעי תידחה לעוד שנתיים. לקראת ההצבעות הסופיות על החוק, שייערכו בעוד שבועיים, ועדת הכלכלה צפויה להכניס שינויים נוספים.

במשך שנים היה מקובל בכנסת שתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה נמסר לנציג של סיעת האופוזיציה הגדולה ביותר. בקדנציה הנוכחית העדיפה הקואליציה להשאיר את ראשות הוועדה בידיה, והתפקיד ניתן למיכאל ביטון (כחול לבן). עד כה ביטון מנסה להוכיח שהוא לא נענה לכל הדרישות של משרד האוצר והקואליציה. ”כל חוק שיגיע לוועדה ייצא ממנה עם שינויים”, הכריז.

3 צפייה בגלריה
ח"כ מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בתחילת הקדנציה שרר מתח מסוים בין ביטון לבין שרת התחבורה מרב מיכאלי (עבודה) לאחר שהוועדה דחתה בחצי שנה את יישום התקנות למניעת שכיחת ילד ברכב. בינתיים, היחסים בין השניים הופשרו אך עם זאת הוועדה מכניסה שינויים בחלק מסעיפי החוק הנוגעים לתחבורה.
ועדת הכלכלה הפכה לאחת הוועדות האהודות ביותר על ראשי רשויות מפני שהיא כוללת חברי כנסת ש"מבינים אותם" כמו ביטון שהיה ראש המועצה המקומית ירוחם, איתן גינזבורג שהיה מ"מ ראש עיריית רעננה ולימור מגן תלם שהיתה היועצת המשפטית של מגדל העמק. דיונים רבים בוועדה עוסקים בסמכויות של השלטון המקומי אל מול הארצי, וחברי הוועדה נוטים לתמוך בעמדת ראשי הרשויות.המיניבוסים יונגשו
אלה השינויים המרכזיים שהוכנסו עד כה בחוק ההסדרים:
לפי ההצעה בחוק ההסדרים תוגבר האכיפה על נסיעה ללא תשלום באוטובוסים. הוועדה דרשה להגן על קטינים מהליכי אכיפה “דרקוניים” וביקשה לשלוח התראה לפני הוצאה לפועל למי שלא שילם קנס. בעקבות זאת החליטו במשרדי האוצר והתחבורה למשוך את התיקון מהצעת חוק ההסדרים.
סעיף תחבורתי נוסף עוסק בקווי שירות תחבורה ציבורית מותאמים לפי ביקוש (דוגמת “באבל”). הוועדה דרשה להוסיף תקנות נגישות לשם שמירה על זכותם של אנשים עם מוגבלויות לקבל רמת שירות נאותה. ביטון שלח את ארגוני הנגישות ואת משרד התחבורה להתדיין ולהגיע להסכמות. בסופו של דבר הושגה פשרה בתיווכו של אהוד עוזיאל, יועץ שרת התחבורה, והדיונים בתיקון החוק הסתיימו. לפי חברי הוועדה ומשרד התחבורה, תיקון החוק יאפשר למיניבוסים לאסוף ולהוריד נוסעים מכל מקום ולא רק מתחנות אוטובוס, מה שאמור להיות רלוונטי במיוחד לאנשים עם מוגבלות.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי
שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי
שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אביגיל עוזי)
ביטול החנייה חינם תידחה
משרדי האוצר והתחבורה מבקשים לשנות את הסדרי החניה בערים ככלי לטיפול בגודש התנועה ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית. לפי ההצעה, מחיר המקסימום לשעת חניה (6.3 שקלים) יהפוך למחיר המינימום כך שהעיריות יוכלו לגבות תעריפים גבוהים יותר. עוד קובעת הצעת החוק שלתושבים לא תהיה אפשרות לחנות בחינם בכחול־לבן בכל העיר.
בחוק ההסדרים הוצע להגביר את האכיפה על נסיעה ללא תשלום באוטובוסים, אולם הוועדה דרשה להגן על קטינים מהליכי אכיפה “דרקוניים“. בעקבות זאת, האוצר ביטל את הסעיף
במהלך הדיונים בוועדה עלו סוגיות שקשורות לסמכויות של הרשויות המקומיות ועל כך שיש לשמור על עצמאותן. הדיון נפתח במבוכה לאנשי האוצר והתחבורה, שגילו כי ביטון והח"כים האחרים סיכמו בלעדיהם שהתקנה תופעל רק על ערים גדולות המונות עם יותר מ־150 אלף תושבים. במהלך הדיון, הח"כים נסוגו מסיכום זה. בניגוד לדיונים אחרים בוועדה, ביטון דווקא צידד במהלך הדיון באינטרס הלאומי מול זה המוניציפלי ואמר כי "בעיות תעבורה בעירייה הופכות לבעיות תעבורה לאומיות". הוא הוסיף כי שוחח עם כמה ראשי ערים ש"שידרו לי שיש היגיון בבקשה לחלוקה לאזורי חניה, ולאפשר לאדם לחנות בחינם רק בשכונה שלו במהלך היום".
ביטון סיכם את הדיון ואמר כי ההצעה סומכת על ראשי הרשויות שינהלו את הרשות בתבונה, ולכן נותנת להם 18 חודשים לבצע חלוקה לאזורים. כמו כן הוועדה ביקשה מנציגי הממשלה לחזור אליה בהקדם עם תשובות לסוגיות שעלו בדיון, בהן: על אילו ערים יחול ההסדר, האם ניתן לבטל את תעריף המקסימום הנוכחי בלי לקבוע תעריף אחר (מחשש לעלייה בלתי מבוקרת של התעריפים) ועוד.
עם זאת היום (חמישי) קבעה הוועדה כי רפורמת החניה תיכנס לתוקפה רק בעוד כשלוש שנים. כעת במשרד התחבורה ייאלצו להחליט האם הם עדיין מעוניינים שזו תקודם במתכונתה הנוכחית בחוק ההסדרים או להגיש אותה כהצעת חוק נפרדת ללא קשר לתקציב המדינה.
משרד האוצר והתחבורה ביקשו להגביר את האכיפה על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת”צים) בתוך הערים. לפי הנוסח המקורי, כ־50% מהקנסות שייגבו ישמשו לשיפור התחבורה הציבורית בעיר. ראשי הרשויות והח"כים רצו להרחיב את השימוש גם ל"תחבורה ציבורית במובנה הרחב" הכוללת היסעים של תלמידים וקשישים ושירותים עירוניים דומים. לפני שהגיעו חברי הוועדה לסיכומים, הגיעה דרישה חדשה מסיעת יש עתיד – שחלק מהתקציב יוקצה גם לבטיחות בדרכים. אם דרישה זו תתקבל אז החוק ירוקן ממשמעותו המקורית ויהיה ניתן להשתמש בתקציב גם לשימושים עירוניים כמו תחזוקת כבישים לרכב פרטי. הנושא עדיין בדיונים.
הדבוראים יזכו להגנה
מלבד ענייני תחבורה עוסק חוק ההסדרים ברפורמת היבוא, שתאפשר לייבא מוצרים בהליך יבוא מהיר תוך הצהרה על תו התקן. באוצר מעוניינים שרשימת המוצרים תהיה הרחבה ביותר שאפשר. הוועדה וידאה בישיבה עם מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא שהמשרד ערוך להפעיל מנגנון אכיפה יעיל ושהוא יוקם תוך חצי שנה כדי שיישום הרפורמה לא יידחה.
מחר תתקיים ישיבה בלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט בסוגיית רשימת ההחרגות ביבוא שתוגש על ידי משרד הכלכלה. החברות הגדולות והתאחדות התעשיינים פועלות להחריג עוד ועוד מוצרים. התאחדות התעשיינים מבקשת להגן על מפעלים ישראליים על ידי בלימת היבוא. הוועדה הודיעה שתשמור על היצרנים הישראלים (ובכלל זה החקלאים) ותוודא שהם יפעלו בתנאי תחרות שווים ולא יופלו מול היבואנים או ייפגעו מהרפורמה. ביטון הודיע גם שהוא יגן על הדבוראים, יצרני הדבש, שהביעו חשש שיבוא מוגבר יפגע בהם. לדבריהם, ענף הדבש חיוני לחקלאות (מפני שהדבורים מאבקות את הצמחים).
בדיון ברפורמת התמרוקים, שהיא חלק מהרפורמה ביבוא, התגלעו אתמול חילוקי דעות באשר להיקפו של החוק, הסמכת מעבדות לבצע בדיקה של תמרוקים מיובאים ועוד. ביטון איים להוציא את פרק התמרוקים מחוק ההסדרים אם לא תהיה התקדמות בחקיקה ואם ההצעה לא תהיה מקובלת על חברי הקואליציה.
בדיונים בדרישת האוצר לשנות את התעריפים של הגז הטבעי ועדת הכלכלה דורשת להגן על המפעלים המחוברים כיום כך שהמחיר שהם משלמים לא יעלה בשנתיים הקרובות. "נאפשר למועצת הגז הטבעי להעלות את תעריף החלוקה למפעלים מחוברים רק בעוד שנתיים”, אמר ביטון. הנושא עדיין נמצא בדיונים.