סגור
תיעוד הפריצה לבתי הדין הצבאיים בבית ליד
תיעוד הפריצה לבתי הדין הצבאיים בבית ליד (צילום: מתוך ynet)

מתפרעים פרצו לבתי הדין הצבאיים. החשד נגד חיילי המילואים: מעשה סדום בנסיבות אינוס

אחרי יותר מ-4 שעות של מחאה, מתפרעים פרצו לקריה המשפטית בבית ליד - והתעמתו עם חיילים שהדפו אותם. בהמשך ניסו לפרוץ גם לכלא, וחייליו ריססו לעברם גז. גלנט דרש מהמשטרה לפנותם, היא נמנעה מלהכריז על "הפגנה לא חוקית". 9 חיילי המילואים טענו בחקירתם: הוא התנגד לחיפוש ונשך אחד מאיתנו. הפגנה ליד בית הפצ"רית: "בוגדת" 

עשרות מתפרעים פרצו הערב (יום שני) לבתי הדין הצבאיים שבקריה המשפטית בבית ליד, אחרי שעות של הפגנה שבמהלכה נחסמה הכניסה לבסיס והותקפו עיתונאים. הם עשו זאת במחאה על עיכוב חיילי המילואים, שחשודים בהתעללות מינית במחבל בשדה תימן. המוחים קראו בין היתר: "לשרוף את בג"ץ", "רק ביבי", "לשחרר את החיילים", "בג"ץ מושחתים", ו-"שיישרף לכם הכפר".
בזמן הפריצה לקריה המשפטית, חיילים בבסיס נאלצו להדוף את המפגינים לבדם, פיזית, ורק לאחר מכן הגיעו כוחות המשטרה. בהמשך עברו המתפרעים לניסיונות פריצה לבית הכלא, שם חיילים הרחיקו אותם באמצעות גז ומים. שוטר נפגע באורח קל.
גם כעת, יותר משש שעות אחרי שהחלה המהומה, המשטרה עדיין נמנעת מלהכריז על "הפגנה לא חוקית" ולפנות את המתפרעים. שר הביטחון יואב גלנט תקף: "פריצה של אזרחים לבסיסי צה"ל היא אירוע חמור שפוגע קשות בדמוקרטיה הישראלית ומשחק לידי אויבנו בעת מלחמה. לצה"ל יש גיבוי מלא ממני לנקוט באמצעים ולפעול מיידית למניעת כניסת אזרחים לא מורשים לבסיסי צה״ל. אני קורא למשטרת ישראל לפעול מיד נגד מפרי החוק ולכל נבחרי הציבור להימנע מאמירות לא אחראיות הגוררות את צה״ל למגרש הפוליטי".
לוחמי צנחנים שיצאו היום מלחימה בעזה והגיעו באוטובוס לבסיס האם בבית ליד הצמוד לקריה המשפטית, נדרשו לרדת מהאוטובוס במחסום המשטרתי שליד כפר יונה ולצעוד ברגל למחנה, מרחק של כקילומטר וחצי, עם הציוד שלהם על הגב בגלל ההפגנה האלימה. חלקם ניסו לתפוס טרמפים.
המהומות, נציין, החלו תחילה בבסיס שדה תימן - פחות משעה לאחר שהחלו להתפרסם דיווחים ותיעודים מפשיטת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) על הבסיס, שבו מוחזקים מחבלי חמאס מעזה. אנשי מצ"ח הגיעו לבסיס במטרה לעכב לחקירה תשעה חיילי מילואים החשודים במעשה סדום בנסיבות אינוס של מחבל נוחבה שמוחזק במקום, אך זמן קצר לאחר מכן החלו המהומות.
1 צפייה בגלריה
ניסיונות הפריצה לבית הכלא
ניסיונות הפריצה לבית הכלא
ניסיונות הפריצה לבית הכלא
(צילום: איציק שאג)
מארגון חוננו שמייצג חלק מהמעוכבים, נמסרה גרסתם של החשודים. "מחבל הנוחבה שהתלונן נגד חיילי המילואים היה בדרגת מ"פ בג'באליה שברצועת עזה", טענו. לדברי הארגון, "האירוע התרחש לפני כחודש, והמ"פ מג'באליה הועבר באותו יום מכלא עופר לשדה תימן, ככל הנראה בעקבות אירוע מרד שהוא היה חלק ממנו. כחלק מהנוהל, הלוחמים מצוות 100 עשו עליו חיפוש. במהלך החיפוש הוא התנגד והחל לתקוף ולנשוך את הלוחמים, שאחד מהם אף נפגע מהתקיפה". את חלק מחיילי המילואים מייצגים כאמור עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון חוננו, והיתר מיוצגים על-ידי הסנגוריה הצבאית ועו"ד אפרים דימרי.
עו"ד דימרי אמר אחרי שפגש את מרשו: "הוא מכחיש את המיוחס לו. מדובר בחשדות ללא כל ביסוס, המקום מצולם 24 שעות. זה עצוב שהלוחמים שלנו נאלצים להתמודד עם טענות שקריות ומעצרי שווא".
את הפריצה לשדה תימן ליוו חברי כנסת מהצד הניצי של הקואליציה, בין השאר מהליכוד, עוצמה יהודית והציונות הדתית. המפגינים הסתובבו בבסיס באין מפריע, ואף תקפו עיתונאים שהגיעו לסקר את המחאה, בהם כתבת ynet אילנה קוריאל וצוות קשת. בהמשך, מאות מפגינים נוספים, בהם כמה רעולי פנים חמושים במדים, פרצו מחסום גם בבסיס בית ליד שאליו נלקחו החיילים. הם עמדו על משאית, וחברת הכנסת טלי גוטליב נאמה לצד רעולי הפנים.