סגור
בנימין נתניהו שרה נתניהו כנף ציון
בנימין רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה ליד כנף ציון. עלות אחזקה לשנה יותר מ-8 מיליון שקל (צילום: עמוס בן גרשום לעמ)

עלות טיסת נתניהו לארה"ב במטוס כנף ציון - 2 מיליון שקל

בדיון בכנסת בנושא מטוס רה"מ, פורסמו העלויות מהנסיעה האחרונה: בין היתר, עלות טיסת נתניהו לפלורידה כדי לפגוש את טראמפ - כ-300 אלף שקל. מנהל מערך המטוס: "אל על דרשה עבור הטיסה 980 אלף דולר, בפועל העלות היתה פחות מחצי המחיר"

בדיון שנערך היום (ד') בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שעסק בדו"ח מבקר המדינה על רכישת מטוס "כנף ציון", נודע כי עלות טיסתו האחרונה של רה"מ בנימין נתניהו לארה"ב במטוס זה הגיע ל-520 אלף דולר, שהם כ-2 מיליון שקל. כך מסר סא"ל אלוף במילואים איתן ליאל, המשמש כמנהל מערך המטוס במשרד רה"מ.
לדבריו, עלות הטיסה של נתניהו לפלורידה כדי לפגוש את הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ עלתה 73 אלף דולר (כ-300 אלף שקל). "אם מקזזים את התוספת הלא מתכוננת של הטיסה לפלורידה עלות הטיסה כולה אמורה היתה לעלות 447 אלף דולר", הדגיש. הוא הוסיף כי פנה לחברת אל על שדרשה עבור הטיסה 980 אלף דולר, ולכן "בפועל העלות במטוס כנף ציון היתה פחות מחצי המחיר".
ליאל סיפר על הנסיעה האחרונה ואמר כי "היתה טלפוניה שוטפת לאורך כל הטיסה בצורה שאיפשרה להמשיך את הקשר עם כל ראשי המערכת. הביצוע של הטיסה האחרונה היה טוב מאוד. היתרונות שהמטוס וצוותו מעניקים למדינת ישראל סייעו מיד בעלותו של רה"מ למטוס שהתיישב עם צוותו הבכיר לדיון מבצעי בחדר הדיונים שבו מושבים מותאמים גם לשעת ההמראה. משך רוב שעות הטיסה קיימו רה"מ ואנשי צוותו דיונים ועשו שימוש רב בקווי התקשורת הגלויים והאדומים ללא כל שיבוש".
בתשובה לשאלתו של יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), אמר ליאל כי בכל חודש יש מרכיב קבוע של 900 אלף שקל שמשולם לתעשייה האווירית לתחזוקה, בלי קשר לפעילות של המטוס. המרכיב השני משתנה: אימונים או משימה בהתאם לצורך, והוא יותר גבוה. ליאל אמר כי עלות הביטוח של המטוס היא 700 אלף דולר לשנה. לקראת חידוש הביטוח משרד רה"מ הולך לבצע תמחור בין חברות ביטוח בניסיון להשיג מחיר נמוך לפוליסה. עוד אמר כי משרדו קיבל אישור מחברת בואינג להוסיף משקל בעת טיסת המטוס.
הממשלה הקציבה לפרויקט קרוב ל-800 מיליון שקל. מתוכם, תקציב הרכש ההסבה של המטוס והתפעול ל-5 שנים הוא 588 מיליון שקל.
נציגת משרד הביטחון תמי רודיך אמרה כי "האחזקה של המטוס היא 47 מיליון שקל ל-5 שנים, כלומר: 8.1 מיליון שקל לשנה. אשר להוצאות משתנות: לטיסות עצמן הוקצבו 77.3 מיליון שקל ל-5 שנים עבור הטסת רה"מ".
רודיך המשמשת כי ראש חטיבת מטוסים והובלה במשרד ביטחון הסבירה כי "כשיצאנו לדרך לרכש המטוס לכל הפרויקט הגדול הייתה בעיה. משרד הביטחון יודע לרכוש מטוסים לצה"ל. כאן מדובר במטוס אזרחי שמוטס על ידי טייסי חיל האוויר בסטנדרט של חיל האוויר. הטייסים כפופים להוראות החיל, ולא להוראות רת"א - רשות התעופה האזרחית".
לוי דרש מנציגי משרד האוצר לקבל מסמך רשמי שמפרט את כל העלויות של המטוס מרגע קבלת ההחלטה על רכישתו. הוא אמר כי הקבינט המדיני ביטחוני אישר בקיץ 2014 מסגרת הוצאה למטוס של 729 מיליון שקל.