סגור
פצועים בבית החולים ברזילי בעקבות ההתקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
פצועים בבית החולים ברזילי ב-7.10 (צילום: דוברות בית החולים ברזילי)

"מרבית הפצועים הגיעו עצמאית לטיפול": מסקנות מערכת הבריאות על התפקוד ב-7 באוקטובר

לאחר תחקור המענה הרפואי שניתן באירועים קובע דו"ח פנימי של משרד הבריאות, כי יש לשפר את יכולת השליטה על פינוי ראשוני במצבי לחימה, את כושר הקיבולת לטיפול במסה גדולה של חולים ואת יכולת מעבר החולים מבית חולים אחד לשני 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר לראשי מערכת הבריאות דו"ח מסקנות מתחקור המענה הרפואי שניתן באירועי ה-7 באוקטובר. "האירועים האלה (ב-7.10 וכמה ימים אחריהם-א.פ.) לא נכללו בתרחישי הייחוס שניתנו למערכת הבריאות והיו חריגים ושונים באופיים מאירועים רבי נפגעים (אר"נים) המתורגלים באופן קבוע במערכת הבריאות", נכתב בדו"ח. "שונות זו באה לידי ביטוי בכך שתמונת המצב בזמן אמת על היקף הנפגעים הייתה חסרה, הן בשל אופי האירוע והן בשל מחסור במידע, בכך שלא היה באפשרות כוחות החילוץ להגיע לזירות האירוע ולפנות את מרבית הפצועים ובכך שהאזור הוגדר שטח צבאי סגור".
לפיכך, מסביר בר סימן טוב, "מרבית הפצועים הגיעו באופן עצמאי לטיפול, ללא שליטה מרכזית וללא קבלת תמונת מצב אודות הנעשה באזורי הקטל. למעשה – כפי שעולה גם מניתוח אירועי היום ותחקורים שנעשו על ידי גורמים שונים, יכולת גיבוש תמונת המצב הצבאית והאזרחית ברמה הלאומית בכלל על המתרחש בשטח הייתה מוגבלת, מה שהביא לקשיים בשליטה וניהול כוחות הרפואה בשטח ובניהול כוחות הפינוי".
כמו כן, עולה מהדו"ח כי "בשל היות האירוע צבאי בבסיסו והעדר בפועל של גורם בשטח שהיה אמון על יצירת תמונת המצב ובכלל זה תמונת מצב של הפציעות ואופיין והעברתה לאחור, ובשל אופיו החריג של האירוע, לא היה גוף אחד שראה את התמונה המלאה ושלט על כלל משאבי הטיפול והפינוי בשטח".
המסקנה מתחקור אירועי הימים הראשונים למתקפה היתה כי "התגובה של כל ארגוני הרפואה, כולל בתי החולים, הייתה מהירה ומקצועית הודות למוכנות של מערכת הבריאות למצבי חירום". עם זאת, בדו"ח מופיעים מספר לקחים לעתיד. לכן המסקנה הראשונה היא "גיבוש תמונת מצב והמשך פיתוח של מערכות המידע כפי שנעשה בשנה וחצי האחרונות, במטרה להביא לכך שגוף השליטה של משרד הבריאות, המנהל את הוויסות השניוני ואת וויסות העומסים בין בתי החולים, יוכל להתמודד באופן מיטבי עם משימה במורכבות ובגודל זה, לצד ביצוע התאמות במבנה הארגוני של גוף השליטה כאמור". עוד מוצע לשפר את יכולת השליטה על פינוי ראשוני במצבי לחימה, לשפר את כושר הקיבולת לטיפול במסה גדולה של חולים וגם את היכולת למעבר חולים מבית חולים אחד לשני (ויסות שניוני).