התחרות בפתח, אבל בנמל אשדוד עסוקים בכיפופי ידיים
התחרות בפתח, אבל בנמל אשדוד עסוקים בכיפופי ידיים
בעוד הפקקים בנמלים שוב מתארכים, באשדוד סובלים ממתיחות מתמשכת בין הדירקטוריון, ההנהלה ורשות החברות. נמל אשדוד: "היחסים טובים"
הפקק בנמלים חזר ואתמול חיכו כ־50 אוניות מחוץ לנמלי ישראל, כאשר 16 מתוכן חיכו מחוץ לנמל אשדוד. למרות התורים המתארכים והצטברות של תלונות חדשות־ישנות מצד יבואנים על התנהלות הנמל, בחברת נמל אשדוד עוסקים בימים אלו בדברים אחרים לגמרי: מתיחות מתמשכת בין דירקטוריון החברה להנהלה ורשות החברות הממשלתיות.
מנכ"ל נמל אשדוד, משה (שיקו) ז'נה, מונה לתפקיד לפני כשנה בברכתה של יו"ר הנמל אורנה הוזמן־בכור אולם לפני כחצי שנה יחסיהם של השניים עלו על שרטון בעקבות אי־הסכמה בין המנכ"ל לדירקטוריון על נכונותם של נתונים תפעוליים, שהשפיעו באופן ישיר על המענק שיקבל סמנכ"ל הלוגיסטיקה של החברה. מצד הדירקטוריון נטען אז כי המספרים שהוצגו על ידי ההנהלה גבוהים מדי. אם עמדת הדירקטוריון היתה מתקבלת, סמנכ"ל הלוגיסטיקה לא היה מקבל מענק. ז'נה סירב לשנות את הנתונים ואמר להוזמן־בכור ולדירקטוריון שמדובר בחציית קו אדום מבחינתו.
בזאת לא תמה המתיחות בין הצדדים. לאחרונה סירב הדירקטוריון לחתום על הסכם עבודה חדש שההנהלה גיבשה ביחד עם ההסתדרות בגלל העלויות הכספיות הכרוכות בו, שכללו שעות נוספות לעובדים.
אירוע נוסף שהוביל למתיחות בין הצדדים הוא ניסיון מינוי של סמנכ"ל תפעול שהמנכ"ל ביקש לקדם ונבלם על ידי הדירקטוריון. ז'נה ביקש למנות סמנכ"ל לשעבר ברכבת ונתקל בהתנגדות הדירקטוריון שטען כי צריך למנות לתפקיד אנשים בעלי ניסיון עסקי "שיודעים מה זו תחרות".
לדברי גורם בממשלה, פסילת המינוי היתה קריאת תיגר על המנכ"ל ז'נה, ש"לקח מאוד קשה את המקרה".
המתיחות בין ההנהלה לדירקטוריון עלתה בשיחות עבודה של היו"ר הוזמן־בכור עם מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק וממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות ומנכ"ל האוצר רם בלינקוב.
בדרג המקצועי, הן במשרד התחבורה והן ברשות החברות, נשמעים יותר ויותר קולות של חוסר שביעות רצון מהנעשה בנמל ובהנהלה, אך עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי שרת התחבורה מרב מיכאלי אינה מעוניינת שהוזמן־בכור תסיים את תפקידה.
המתיחות בין ההנהלה לדירקטוריון הנמל מגיעה בעיתוי בעייתי לנמל אשדוד, כאשר תור הספינות הממתין לפריקה בנמל הולך ומתארך ובנוסף צפויה תחרות מכיוונו של נמל הדרום הסמוך שאמור להתחיל לפעול באופן מסחרי ברבעון הנוכחי.
נכון להיום, בהנהלת הנמל חסרים מינויים קבועים של סמנכ"ל כספים, יועץ משפטי וסמנכ"ל תפעול, וגם סמנכ"ל המשאבים יסיים את תפקידו בקרוב. לכך יש להוסיף שהנמל נכשל בהחתמת עובדיו הוותיקים על הסדר פרישה מרצון. למרות שהוצעו חבילות פרישה נדיבות, מתוך 184 עובדי נמל שיכלו לפרוש, רק 84 חתמו על ההסכם.
גורם ממשלתי הבקיא בתחום הנמלים אמר ל"כלכליסט" כי נמל אשדוד הוא "נמל נכה" ואין לו סיכוי להתחרות בגלל ההסכמים הקיבוציים וכוח האדם. עוד הוא אמר כי כדאי לצאת להפרטת הנמל בהקדם האפשרי כדי שהמדינה לא תגיע למצב בו היא "מפריטה אותו בחינם" בעוד כעשור.
מטעמם של מנכ"ל נמל אשדוד והיו"ר נמסר: "יחסי העבודה בין ההנהלה והמנכ"ל העומד בראשה לבין הדירקטוריון והעומדת בראשו הם טובים ותקינים. היו"רית והמנכ"ל מקפידים על פעילות משותפת לטובת החברה על פי כללי ממשל תאגידי תקין, וללא משוא פנים".
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד מצפה ממועצות המנהלים וההנהלות של הנמלים לפעול יחד בכלים העומדים לרשותן להפעלה רציפה ואופטימלית של הנמלים לשם הפחתת התורים".
מרשות החברות ומשרד האוצר נמסר: "איננו מתייחסים לשיחות פנימיות".