סגור
תקיפה של צה"ל ב דרום לבנון 21.9.24 חיזבאללה
תקיפה בדרום לבנון, הערב (צילום: Rabih DAHER / AFP)

צה"ל הודיע על מגבלות חדשות מחיפה וצפונה

צה"ל ביצע גל תקיפות נרחב בלבנון נגד משגרים של ארגון הטרור, בעקבות זיהוי של כוונה לבצע ירי לישראל, וציפייה שחיזבאללה יעלה מדרגה בתקיפותיו. בחלק מהיישובים בצפון בוטלו הלימודים לחלוטין

אחרי חיסול פואד שוכר, המתינה ישראל בדריכות במשך שבועות ארוכים לתגובת חיזבאללה - שלבסוף סוכלה ברובה במכת המנע של צה"ל בבוקר ה-25 באוגוסט, מעט לפני השעה 05:00 בבוקר. ואולם, אחרי רצף האירועים בלבנון - שהחל במתקפת הביפרים ומכשירי הקשר, והמשיך בחיסול הדרמטי בלב הדאחייה - בישראל מעריכים שהפעם ארגון הטרור לא ימתין עוד זמן רב, ושמתקפה שלו צפויה כבר ביממה הקרובה.
לאור הצפי למתקפה ביממה הקרובה, פיקוד העורף החמיר את ההנחיות מחיפה וצפונה - ודובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הערב כי ייתכנו שינויים נוספים. לפי שעה, על פי ההנחיות, באזורים אלה ניתן יהיה לקיים פעילות חינוכית ולפתוח את מקומות העבודה כל עוד ניתן להגיע למרחב המוגן בזמן. כמו כן, תותר התקהלות של עד 300 בני אדם במרחב סגור, ועד 30 בני אדם במרחב פתוח. ואולם, בחלק מהיישובים בחרו להחמיר.
מטה אשר, מעלות תרשיחא, חצור הגלילית ועיריית עכו הודיעו לאחר פרסום הנחיות פיקוד העורף, המאפשרות קיום לימודים, כי לא ישלחו את התלמידים לבתי הספר והגנים מחר. מעיריית עכו נמסר כי "המדיניות היא להחמיר מעבר להמלצות פיקוד העורף". במועצה האזורית גולן הודיעו כי הלימודים יתקיימו כסדרם. במקביל, בעיריית חיפה הודיעו כי יפעלו בהתאם להנחיות פיקוד העורף. "במערכת החינוך ילמדו פיזית במתכונת חלקית ובאופן שיאפשר לכל התלמידים להגיע למרחבים מוגנים. שאר התלמידים ילמדו מרחוק באמצעות הזום", נמסר.
2 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף 21.9.24
הנחיות פיקוד העורף 21.9.24
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי גורמי ביטחון, "אנחנו לפני 24 שעות מתוחות". בשבוע האחרון חזרו שוב ושוב בישראל על המונח "שלב חדש" במלחמה בחיזבאללה - וזה התבטא גם בעליית המדרגה בתקיפות בימים האחרונים, וגם בסיכול אלפי קני שיגור שמכוונים לישראל. הערב, למשל, זמן קצר לפני הודעת דובר צה"ל ב-20:30, בוצעה תקיפה שכזו - ובלבנון דיווחו כי בוצעו לפחות 80 תקיפות באזורים שונים במדינה, שלפי צה"ל כוונו ל-400 משגרים ואלפי קנים של חיזבאללה. בנוסף, הותקפו מצבורי אמל"ח של חיזבאללה, ובתיעודים מלבנון נראו פטריות אש אדירות ופיצוצי משנה כתוצאה מתקיפות אלה. בהמשך דיווחו בלבנון על סבב נוסף, שלישי להיום, של תקיפות במדינה.
על רקע הדריכות הזו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב התייעצות ביטחונית בקריה בהשתתפות שרים ובכירים במערכת הביטחון. בנוסף, שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אייל זמיר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.
בהצהרתו הערב, אמר דובר צה"ל כי 16 המחבלים מצמרת כוח רדואן שחוסלו בביירות - ובראשם המפקד איברהים עקיל - התכנסו "בלב שכונת הדאחייה, בחסות אוכלוסייה אזרחית. הם נפגשו לתכנן פיגועים וחדירות לשטח מדינת ישראל. ידענו איפה הם, הקדמנו אותם וחיסלנו אותם. אנחנו ערוכים להמשך, ונמצאים במוכנות גבוה מאוד, עם מטוסים חמושים שערוכים להתקפה בכל מקום".
2 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל 2 ב דרום לבנון 21.9.24 חיזבאללה
תקיפה של צה"ל 2 ב דרום לבנון 21.9.24 חיזבאללה
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון
(צילום: AFP)
חיזבאללה, נציין, הגביר מאז ההסלמה את קצב השיגורים ליישובי הצפון, וכתוצאה מכך גם נהרגו רס"ן במיל' נאיל פוארסה וסמל תומר קרן. ואולם, הצפי הוא כי לאור המכה האנושה שספג חיזבאללה, התגובה תהיה חריפה עוד יותר. למעשה, היום הגיע ארגון הטרור לציון דרך עגום עבורו במלחמה - 500 הרוגים מפרוץ המלחמה, כשהמספר עוד צפוי לעלות.
באל-ערביה הסעודית דווח כי חיזבאללה הטיל על שניים ממפקדיו שנותרו בחיים - עלי כרכי וטלאל חמיה - לפקד על הפעולות הבאות נגד ישראל. כרכי, שמקביל בדרגתו לפואד שוכר ואיברהים עקיל שחוסלו, הוא האחראי על הפעולות הצבאיות בדרום לבנון ועל שלוש היחידות הגיאוגרפיות של חיזבאללה שם - נאסר, באדר ועזיז. מפרות המלחמה רק מפקד יחידת באדר, נזכיר, נותר בחיים. בנוסף, באל-חדת' דווח כי מי שיחליף את עקיל כמפקד כוח רדואן יהיה עוזרו עלי רדא עבאס - שמכונה אבו חוסיין באריש. לפי הדיווח, עוזרו של באריש יהיה עלי מוסא א-דקוק.
לצד קבלת האחריות על החיסול בדאחייה, ישראל עדיין לא קיבלה אחריות למתקפת הביפרים ומכשירי הקשר שיוחסה לה בלבנון ומחוצה לה. שר הבריאות הלבנוני, פראס אל-עביד, אמר הערב כי מהפיצוצים הללו נפצעו 2,950 בני אדם, מהם 777 עדיין בבתי החולים - ו-152 מהם במצב קשה. לדבריו, מאז המתקפה ההיא נהרגו 82 בני אדם בלבנון, 38 מהם כתוצאה מהתקיפה בדאחייה.
בלבנון מדווחים על עומס רב על הצוותים הרפואיים בעקבות האירועים האחרונים, שאליהם מצטרפות התקיפות השגרתיות של צה"ל נגד פעילי חיזבאללה בעיירות דרום לבנון. אל-עביד אמר באל-ג'זירה כי למדינה יש מלאי תרופות ש"מספיק לארבעה חודשים", אך ציין כי קיים אתגר בתחום האנרגיה, במיוחד הדלק - שלפי שעה לבנון מצליחה לעמוד בו.
לדברי שר הבריאות הלבנוני, המדינה לא רוצה במלחמה, אך הוא "מעודד" מהאחדות שראה במדינה בימים האחרונים, ומכך שכל הפצועים קיבלו טיפול רפואי חרף הכאוס הרב ששרר. הוא הוסיף כי ישנן הכנות לקליטת עקורים מאזורים נוספים, אם אכן תתרחב המלחמה.
לבנון, כידוע, מתמודדת עוד הרבה לפני המלחמה עם משברים פנימיים חמורים, ואזרחיה נהנים משעות מעטות של חשמל ביום - ומסתמכים על פתרונות חלופיים וגנרטורים. מלחמה כוללת עם ישראל, שבה יעדי התקיפות יהיו רחבים בהרבה, צפויה להטיל מכה אנושה על הכלכלה הלבנונית, שממנה כבר יהיה קשה לארץ הארזים להשתקם.