סגור

הפיטורים בחברות הטק הגדולות הן ההזדמנות של התעשיות המסורתיות

גלי הפיטורים ההמוניים שסחפו את ענף ההייטק בשנה האחרונה, בעיקר בחברות בחברות הטכנולוגיה הגדולות, עוררו סערה ותחושת חוסר ודאות של משבר אפשרי בשוק העבודה הבינלאומי. חשוב לציין כי אותן חברות, שעד לאחרונה נחשבו למנועי הצמיחה של הכלכלה העולמית, מצמצמות את מצבת כוח האדם שלהן למרות תוצאות עסקיות חיוביות ברובן.בשל כך הסיבות המוצהרות לגלי הפיטורים מגוונות, אך מאחורי הקלעים מתבשל שינוי טכנולוגי מהותי שניתן לשער כי אחראי לא מעט לאותו צמצום דרמטי בכוח האדם: עליית הבינה המלאכותית (AI).
ניתן להסיק כי הבינה המלאכותית, מילת הבאז בכלכלה העולמית (ובצדק) מאפשרת לאותן חברות לייעל תהליכים, להגדיל את הפרודוקטיביות ולהשיג תוצאות מרשימות – הכל בעזרת פחות עובדים. בעוד החברות נמנעות כמובן מלהצביע על הבינה המלאכותית כסיבה הישירה לפיטורים, הקשר בין השניים ברור. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת להן אוטומציה של משימות רבות ומצמצמת את הצורך בכוח אדם מיומן, מנוסה ויקר.
עם זאת, מי שיסתכל על גלי הפיטורים הללו ויראה משבר יתמקד במטבע מתחת לפנס ויפספס איזו הזדמנות אדירה זו עבור כלל התעשיות המסורתיות, שחלקן בכלכלה העולמית גדול לאין שיעור מענקיות הטק. במשך שנים חברות אלה נאבקו אך התקשו מאוד למשוך אליהן את הכישרונות הטכנולוגיים שהעדיפו את היוקרה של חברות הטק הגדולות. אותו מחסור העולמי במהנדסים, מדעני נתונים ומפתחי תוכנה הקשה על אותן חברות בתחומים כמו ייצור, פיננסים, אנרגיה ועוד לבצע את הקפיצה הטכנולוגית הנדרשת מהן.
כעת, עם "שחרורם" הפתאומי של עשרות אלפי עובדים טכנולוגיים מנוסים לשוק העבודה העולמי, חברות באותן תעשיות המסורתיות יכולות לגייס את הכישרונות הדרושים להן בקלות יחסית. יתרה מכך, עובדים אלו, שצברו ניסיון רב בחברות הטכנולוגיה המובילות, יביאו איתם ידע ומומחיות שיסייעו לחברות המסורתיות להאיץ את תהליכי הדיגיטציה שלהן.
היתרונות הפוטנציאליים הטמונים בתזוזה טקטונית זו בשוק העבודה עבור התעשיות המסורתיות הם רבים. ראשית, עובדים טכנולוגיים מנוסים יוכלו לייעל תהליכים, לפתח מוצרים חדשים וליצור חוויות לקוח משופרות. שנית, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה תאפשר לחברות המסורתיות לפתח מוצרים ושירותים חדשניים ולפתח יתרון תחרותי.
כמובן, יש להתייחס לשינוי הזה בזהירות ואין להקל בו ראש שכן אינו טריוויאלי כלל. גיוס עובדים טכנולוגיים הוא רק צעד ראשון. על מנת למנף את הפוטנציאל הגלום בשינוי הזה, על החברות המסורתיות להשקיע בהטמעת התרבות הארגונית המתאימה, בפיתוח תשתיות טכנולוגיות ובניית אסטרטגיה דיגיטלית ברורה.
1 צפייה בגלריה
דרור ליטבק מנכ"ל ManpowerGroup ישראל
דרור ליטבק מנכ"ל ManpowerGroup ישראל
דרור ליטבק
(צילום: טומי הרפז)
עם זאת, המשמעות היא שגם עובדים שאינם טכנולוגים חייבים להסתגל במהירות לעולם החדש, כאשר המונחים Reskilling ו-Upskilling הופכים לחובה ארגונית. כך, יותר ויותר עובדים ידרשו להסתגל למציאות המשתנה וללמוד להרחיב את מערך המיומנויות הקיים שלהם, עם מיומנויות נוספות שישפרו את הביצועים שלהם בתפקידם הנוכחי (Upskilling). נוסף לכך, אותם עובדים ידרשו גם לסגל מיומנויות חדשות מחוץ למערך הכישורים הקיים שלהם, אשר קרובות לתפקידם הנוכחי אך לעיתים עשויות להיות מכוונות לתחום אחר לגמרי.
ארגונים בתעשיות המסורתיות ידרשו להשקיע משאבים ניכרים בשינוי זה בתמהיל המיומנויות של עובדיהם, כדי להכשיר אותם לעבודה לצד הטכנולוגיה החדשה. לשם כך עליהם יהיה לספק הכשרות בתחומים כמו אנליטיקת נתונים, למידת מכונה, אוטומציה, ויישומים מבוססי בינה מלאכותית.
גם כאן הטמעת העובדים הטכנולוגיים שפוטרו מאותן חברות הייטק גדולות יכולה לסייע משמעותית בקידום וייעול התהליך. עובדים אלה, שברשותם ידע מעשי וניסיון עשיר בתחומים טכנולוגיים מתקדמים, יכולים לשמש כמנטורים ומורים לעמיתיהם החדשים. הם יכולים לסייע בפיתוח תוכניות הכשרה מותאמות, להעביר סדנאות והדרכות ולסייע בהטמעת טכנולוגיות חדשות בארגון. בנוסף, נוכחותם של עובדים טכנולוגיים מנוסים תיצור תרבות ארגונית חדשנית ותעודד חדשנות ויצירתיות.
לכן, בשורה התחתונה, גלי הפיטורים האחרונים בהייטק, למרות היותם כמובן אירוע שלילי עבור העובדים המפוטרים, מהווים הזדמנות אדירה עבור הכלכלה העולמית בכללותה ועבור התעשיות המסורתיות בפרט. בכדי לנצל הזדמנות זו .על החברות המסורתיות להיות מוכנות להשקיע במשיכת כישרונות חדשים, בפיתוח יכולות טכנולוגיות ובניית תרבות ארגונית חדשנית.
דרור ליטבק הוא מנכ"ל ManpowerGroup ישראל