סגור

ראיון
"בלי אוטובוסים בשבת ניתקע בפקקים כל השבוע"

לדברי רועי שוורץ תיכון, מייסד אגודת נוע תנוע לתחבורה בשבת, "תחבורה ציבורית בסופי השבוע היא כבר לא עניין למחלוקת של דת ומדינה". הצעיר שהוציא לדרך לפני 6 שנים את התחבורה הציבורית בשבתות מזהיר שבלעדיה הפערים החברתיים, הזיהום והתאונות רק יתגברו - ובכל ימות השבוע

אנשים רוצים פה יום מנוחה. למה צריך תחבורה ציבורית בשבת?
"תחבורת המונים מסובסדת לא פועלת בשבת כי כך המדינה החליטה במסגרת פקודת התעבורה. עד השנים האחרונות זה נתפס לרוב כמאבק בין דת־ומדינה, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר גורמים מבינים את החשיבות של תחבורה ציבורית גם כתחליף לרכב פרטי, כאשר בלי אוטובוסים בשבת גם ביום חול התחבורה הציבורית לא תהיה תחליף לרכב פרטי — כי אנשים ימשיכו לרכוש מכוניות בשביל שבת וישתמשו בהן גם בשאר ימי השבוע, להזדחל בפקקים ולהגביר את הזיהום והתאונות. אם תהיה תחבורה ציבורית מלאה בשבת, אז הביקוש לה ביום חול יגדל עד פי שניים תוך כעשור. בעצם אם תהיה תחבורה בשבת, צעירים רבים ימתינו עם רכישת הרכב עד שיהיו להם ילדים, ואולי אפילו לאחר מכן".

1 צפייה בגלריה
רועי שוורץ עמותת נוע תנוע
רועי שוורץ עמותת נוע תנוע
רועי שוורץ תיכון, עמותת נוע תנוע
(צילום: אוראל כהן)

רועי שוורץ תיכון (29), גר בת"א, רווק; מייסד האגודה השיתופית נוע תנוע תחבורה בשבת; חבר בפורום כרמל למדיניות הבריאות; תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה הפתוחה; מנחה הפודקאסט הכלכלי "שנקל"

אנשים בכלל רוצים תחבורה ציבורית בשבת?
"בקווים שפועלים כיום פגשנו נוסעים מכל שכבות האוכלוסייה: מאם יחידנית שבזכות הקו שלנו יכלה בפעם הראשונה לבלות עם בנה בים בשבת, כי האלטנרטיבה היא שתי מוניות שיעלו כל אחת 150 שקל. דרך מבוגרים שבגלל הפנסיה הלוחצת ויתרו על רכב פרטי, דרך לקויי ראייה או עיוורים שאינם יכולים לנהוג, נכים בכיסאות גלגלים שעולים באוטובוס מותאם, ועד משפחות עם רכב שמעדיפות לנסוע באוטובוס כדי להימנע מלחפש חניה, או הייטקיסטים צעירים שפשוט לא רוצים להחזיק רכב פרטי".
בכל זאת, לפי נתוני משרד התחבורה הביקוש נמוך. רק כ־28% מהציבור מעוניין בכך. איזו היתכנות כלכלית יש לזה?
"זה מעגל קסמים. זה ידוע שבתחום התחבורה שכשיש פחות היצע יש פחות ביקוש שגורם לפחות היצע. אנחנו חייבים לצאת מהמעגל הזה: אין שום סיבה שצעיר בלי ילדים, לא נשוי, יקנה רכב. בטח לא כדי להגיע להורים מתל אביב לחיפה בשבת, נניח. אם נצליח לגרום לאנשים לדחות את הביקוש לרכב, זה יגרום לעוד היצע ועוד קווים, מה שיגרום לעוד היצע וביקוש. חייבים תחבורה בשבת כדי לשפר את המערכת גם בימי חול. ישראל נחשבת למדינה הכי גדושה במדינות ה־OECD, זו הסיבה שאנחנו צפויים לאגרות גודש, ותחבורה בשבת הכרחית כדי ליצור כאן שינוי משמעותי: להוריד מהכביש את המכוניות שאנשים שאנשים רכשו רק בשביל השבתות — זה מצב לא נורמלי".
איך זה עובד בקווים שמופעלים היום?
"מכיוון שאסור להפעיל תחבורת המונים פרטית, פעלנו בכמה מודלים במשך השנים. כרגע כל הקווים מופעלים על ידי עיריות וללא תשלום של הנוסעים, כך שפשוט עולים אליהם ונוסעים בהם".
הדבר הבא בתחבורה ציבורית הוא הרכבת הקלה בגוש דן. היא תפעל בשבת?
"יש חשיבות גבוהה ביותר לכך שהרכבת הקלה — שתהפוך במהירות לעמוד השדרה של התחבורה הציבורית במרכז — תפעל גם בשבת. לגבי הקו האדום שעובר בבני ברק. אפשר להפעיל אותו מבלי שיעבור בתחנות התת קרקעיות שם. יש פה גם עניין כלכלי: במדינה שבה תחבורה ציבורית לא פועלת במשך יום וחצי בשבוע, ההשקעה בתשתיתית פחות משתלמת, לכן חייבים לקדם את הרכבת הקלה בכל ימות השבוע".
שרת התחבורה מירב מיכאלי יוזמת תיקון לתקנות התעבורה. למה הוא חשוב?
"התיקון לתקנות התעבורה יאפשר להפעיל תחבורת המונים פרטית בכל יום בשבוע. פרקטית זה יאפשר הפעלת תחבורה גם על ידי יזמים פרטיים ועסקים (למשל אזורי תעשייה שיסיעו עובדים, מרכזים מסחריים שיסיעו לקוחות, חברות טיולים שפשוט יפתחו קווים שמשרד התחבורה לא פתח), לצד קווים מסובסדים על ידי עיריות.
"סביר שהתחבורה שכבר כיום מופעלת על ידי העיריות תגדל משמעותית, בנוסף עיריות חדשות יצטרפו לתחום ויפעילו תחבורה בזכות כך לגבי מתי זה יקרה אני לא בטוח, אני חושב שדי מהר, תוך שבועות או חודשים".

על התיקון לתקנות התעבורה: "התיקון שיוזמת שרת התחבורה יאפשר להפעיל תחבורת המונים פרטית בכל יום בשבוע. היתכנותו תוכרע ברגע האחרון, אך דורשות רק את חתימת השרה"

"נהגים ירצו לעבוד בשבת"

מיכאלי פירסמה טיוטה לתיקון להערות הציבור. יש לזה חשיבות עקרונית?
"עצם פרסום הטיוטה להערות הציבור היא התקדמות עצומה, ברמת זכויות האדם והיבטי חופש העיסוק וחופש התנועה".
שרת התחבורה התייעצה איתכם על התקנות החדשות?
"אנחנו פועלים באופן שוטף מול פוליטיקאים רבים מסיעות שונות, ומקדמים כל מהלך שעוזר לתחבורה בשבת שאנו מאמינים שיש לו היתכנות. אני לא רוצה להגיב נקודתית לגבי מערכת היחסים שלנו עם פוליטיקאי זה או אחר. כן אציין שאנחנו מאוד מעריכים את שרת התחבורה על כך שהיא מבינה את החשיבות של תחבורה בשבת".
מבחינה פוליטית למהלך כזה יש בכלל היתכנות?
"אלה דברים שיוכרעו פוליטית ברגע האחרון. למיטב ידיעתי התקנות דורשות רק את חתימת השרה".
מה הצעדים הפרקטיים הבאים?
"הקמת רשויות מטרופוליניות (שיאגדו ערים בכל אזור — ד.ב.נ), שיחליטו בעצמן אם תפעל תחבורה בשבת ואיפה, ומשרד התחבורה יקצה תקציב. שלב נוסף הוא הפעלה של הרכבות והרכבת הקלה בשבת. יותר סביר שתפעל רכבת בשבת, שמכל בחינה מסיעה יותר אנשים ומצריכה פחות נהגים. הזוי שעד היום אין רכבת בשבת. הרי הערים הגדולות שהרכבת עוברת בהן הן חילוניות לגמרי".
אבל תהיה פה פגיעה ביום המנוחה של השכבות החלשות שידחקו לעבוד בשבת בהפעלת התחבורה הציבורית בשבת?
"אני חיפאי במקור. בחיפה, נהגים מעדיפים לקבל משמרות בשבת בגלל שמדובר ביותר כסף. ספציפית ההערכות הן שבקרב נהגי תחבורה ציבורית 60%־70% אינם יהודים ובקרב נהגי טיולים, שהם אלו שההחלטה תשפיע עליהם, אני חושב שהנתון גבוה עוד יותר. אם כתוצאה מכך יעבוד יהודי בשבת — זה יהיה רק כי הוא ביקש. אנשים יידעו לקבל החלטות בשביל עצמם".
מי יממן את זה?
"יש ערים שיש להן בעיות תקציביות, אפילו הרבה ערים. אבל זה עניין של סדר עדיפויות. לעיר קטנה בישראל יש תקציב של כמה מאות מיליוני ש"ח. אותה עיר יכולה להפעיל קו גם בשישי וגם בשבת בחצי מיליון שקל בשנה, אולי פחות, בשיתוף עם ערים אחרות. להערכתי חלק מהרשויות יתגברו את מה שהן מפעילות עכשיו. חלק יתחילו בכך בזכות התקנה החדשה. בסוף זה עניין של סדר עדיפויות והרבה רשויות יצטרפו ברגע שיראו תחבורה בשבת שמופעלת על ידי ערים שכנות. לדעתי כל ישוב צריך לקבל החלטות לגבי עצמו. נכון שבבני ברק לא תפעל תחהורה ציבורית בשבת ובתל אביב כן.
"ברוב מדינות העולם נהוג שתחבורה ציבורית פועלת בסוף השבוע לפני המסחר. בישראל קיים מסחר אבל אין תחבורה ציבורית. אני חושב שזה יקדם שינוי חיובי מאוד לאנשים שאין להם. אנשים שרוצים ללכת לים, לבית חולים, לבקר הורים, או אפילו לעבוד בשבת. זה יוצר מצב שרק מי שיש לו מכונית, בעלי אמצעים, יכולים להרשות לעצמם דברים כאלה, ודווקא זה מקשה דוקא על מי שאין להם.

על איסור תחבורה ציבורית בשבת: "בלי זה אנשים ימשיכו לרכוש מכוניות בשביל לנסוע להורים וימשיכו להשתמשו בהן גם בשאר ימי השבוע. צעירים רבים היום קונים רכב רק לשבת ואז קורה אחד משניים - במקרה הטוב הוא תופס חניה כל השבוע, במקרה הרע מרגע שיש רכב משתמשים בו גם באמצע השבוע, להזדחל בפקקים ולהגביר והתאונות"

"חופש לוקחים פעם אחת"

אתה ארגון של אדם אחד?
"יש לנו עשרות מתנדבים שרוצים לקדם שינוי על חשבון הזמן הפנוי שלהם. הקמתי את עמותת נוע תנוע ב־2015 כחייל משוחרר והתחלתי להפעיל אוטובוסים בשבת מהחסכונות שלי וממענק השחרור. קמנו כאגודה שיתופית שמפעילה הסעות לחברי האגודה. התחלנו מקו 63 בתל אביב, רמת גן, וגבעתיים. אחרי שהצלחנו גייסנו כסף בגיוס המונים כדי להתרחב ופתחנו עוד שני קווים עיקריים: קו 18 ו"ימבוס", מיזם שהתחיל על ידי סטודנטים באר־שבעים של אוטובוס מבאר שבע לחוף באשקלון, שאחרי שנה של פעילות נכנס לתוך האגודה והופעל במשותף.
ב־2018 התחלנו לשנות כיוון ולשתף פעולה עם עיריות. המטרה היתה לתת להן פתרון מלא שבמסגרתו אנחנו מתכננים את הקווים, יוצרים לו"ז, מתחברים ל־Moovit, ומנהלים בזמן אמת מוקד שמוודא שהאוטובוסים נוסעים בהתאם למסלול ולזמנים ונותנים שירות לנוסעים. היעד שלנו לקיץ 2019 היה עירייה אחת. התחלנו עם טבריה, ערים רבות הצטרפו, חלקן לפתרונות נקודתיים לקיץ וחלקן לקווים קבועים. בקיץ האחרון כבר פעלנו בשבע ערים: טבריה, מודיעין, רמת השרון, רמת גן, קריית אונו, גני תקווה ואריאל.

על התיקון לתקנות התעבורה: "התיקון שיוזמת שרת התחבורה יאפשר להפעיל תחבורת המונים פרטית בכל יום בשבוע. היתכנותו תוכרע ברגע האחרון, אך דורשות רק את חתימת השרה"
"במקביל רתמנו את עיריית תל אביב למהלך יותר גדול וייעצנו לה כך שבסתיו 2019 הוקמה רשת נעים בסופ"ש, עם ארבע עיריות שמפעילות ביחד אוטובוסים כל שישי ושבת. מאז הצטרפו לפעילות גם שהם ויהוד־מונסון לרשת נעים בסופ"ש וכפר סבא והרצליה מפעילות קווים עצמאית מחוץ לרשת.
"לאט לאט יצאנו מההיבטים התפעוליים והעברנו את הידע שלנו לעיריות שעבדנו איתן, כך שהיום הכל מתופעל על ידן. יש מעל 80 אוטובוסים בכל שישי ושבת עם מעל 30 אלף נוסעים בכל סוף שבוע. ואנחנו מאוד מעריכים את ראשי הערים שעשו צעדים חשובים בתחום למען האזרחים. אנחנו פועלים בעיקר להבאת עיריות חדשות ופועלים יותר בהיבטים ממשלתיים, חקיקתיים ומחקריים — כדי לבנות בסיס ידע בנושא".
ואם כל זה יקרוס פוליטית?
"מחופש אי אפשר ללכת אחורה, רק קדימה. מי שרוצה למנוע חופש צריך לנצח בכל מאבק, אנחנו צריכים לנצח רק פעם אחת".