סגור
ביטולי טיסות בנתבג דלפקי קבלה ריקים
דלפקי קבלה ריקים, אתמול בנתב"ג (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

חברות התעופה הזרות ממשיכות לנטוש, העומס על הישראליות גובר

נתב"ג יהיה שומם מאי פעם בעונת החגים בעקבות המלצת רשות התעופה האירופית להימנע מלטוס לישראל. חברות התעופה המקומיות מלאות עד אפס מקום, עם צוותים מוגבלים וחוסר יכולת לגייס צוותים זרים. ואיפה שרת התחבורה מירי רגב? היא נעלמה מהתמונה מהר יותר מהחברות האירופיות 

ההמלצה חסרת התקדים של רשות התעופה האירופית לחברות הזרות להימנע מטיסות לישראל עד סוף אוקטובר באה בעיצומו של משבר חריף שמטלטל ממילא את ענף התעופה המקומי, והראתה שתמיד יש עוד לאן לרדת. ערב ראש השנה וחגי תשרי שיחלו השבוע, ומתאפיינים בביקוש גבוה לטיסות, טרמינל 3 בנתב"ג ייראה אחרת, כשישראלים רבים ייאלצו להעביר את המועדים הקרובים בבית. זאת, לאחר שהחברות הישראליות שעדיין פועלות על פי לוח הטיסות הרגיל שלהן הבהירו שכבר אזלו כל המקומות בטיסותיהן המתוכננות לימים ואף לשבועות הקרובים.
ערב חיסולו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה מצב התעופה בישראל כבר היה בכי רע. עוד ועוד חברות זרות הפסיקו בשבוע האחרון את טיסותיהן לנתב"ג וממנו, ומספר החברות שפעלו בו עמד על כ־20 בלבד. מדובר במספר הנמוך ביותר של חברות זרות שטסות לישראל מאז פרוץ המלחמה לפני שנה, כשערב מתקפת 7 לאוקטובר מספרן עמד על כ־150.
ההמלצה החריגה וחסרת התקדים של רשות התעופה האירופית, שיצאה בעקבות החיסול של נסראללה, הכניסה את הענף המקומי לסחרור נוסף תוך הגברת הלחץ על החברות הישראליות. לאחר שעוד ועוד ישראלים התבשרו מצד החברות הזרות שמהן הזמינו טיסות על ביטולן, אל על נאלצה להתמודד עם מבול של פונים שניסו למצוא מקומות פנויים בטיסותיה בימים הקרובים. במצב הנוכחי אל על היא החברה הפעילה ביותר בנתב"ג, ונאלצה להודיע באופן חריג כי כל טיסותיה לימים הקרובים מלאות. יתר על כן – היא גם לא תוכל לקיים טיסות חילוץ של ישראלים שתקועים בשדות תעופה מרכזיים בעולם, בדומה לאלה שעשתה בתחילת המלחמה.

3 צפייה בגלריה
ביטולי טיסות בנתבג דלפקי קבלה ריקים
ביטולי טיסות בנתבג דלפקי קבלה ריקים
טיסות מבוטלות על הלוח אתמול בנתב"ג
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

לפי גורמים באל על, כל המושבים בטיסותיה המתוכננות לכלל היעדים כבר תפוסים, לצד רשימת המתנה מתארכת של נוסעים המשוועים לכרטיסים. מצב זה נובע ממספר מטוסיה ומגיוס של צוותים בצווי 8 לשירות מילואים בעקבות המלחמה. צווים אלה מרתקים טייסים ומכונאים המשרתים בחיל האוויר, באופן שמעמיד אותה בלי יתירות המאפשרת לה לקיים טיסות חילוץ. המלצת אל על לנוסעים השבים לארץ היא להגיע לשדות התעופה בלרנקה שבקפריסין ואתונה שביוון, שאליהם היא תגברה את טיסותיה ובעיקר — להתאזר בהמון סבלנות ומי שכבר נמצא בנופש בחו"ל – שיאריך אותו.

חכירת עוד מטוסים – לא ריאלית

באל על מציינים כי אחד מהגורמים החריגים שאיתו מתמודדת החברה בימים אלה הוא קביעת מחיר יציב של טיסות הלוך ושוב ללרנקה (199 דולר) ולאתונה (299 דולר), שמהם נוסעים מישראל יכולים לטוס באמצעות חברות אחרות ליעדים שונים בעולם ובכך להתגבר על בעיית הביטולים מצד החברות הזרות. מתברר שנוסעים רבים קפצו על הטיסות האלה והן התמלאו במהירות. על רקע אלה, בענף התעופה הביעו ספק באשר ליכולותיה של אל על לתגבר את קצב הטיסות שלה ללרנקה ולאתונה. חכירת מטוסים נוספים שישמשו לתגבר את קוויה אינה ריאלית, בשל מחסור עולמי במטוסים וסירובם של אנשי צוות זרים לשהות בישראל על רקע המלחמה וההיתכנות הגבוהה להרחבת קצב אש הטילים והרקטות על העורף.
בחברות וברשויות התעופה בישראל קיבלו את המלצת רשות התעופה האירופית בהפתעה, בייחוד בשל משך הזמן הארוך שבו היא ממליצה לחברות הזרות להשהות את טיסותיהן לארץ, תקופה של יותר מחודש. מדובר בהמלצה שאין לה תקדים ביחס לישראל מצד הרשות האירופית. המלצה דומה ניתנה מצד רשות התעופה האמריקאית במהלך מבצע צוק איתן בקיץ 2014 בעזה, ועדיין – באותה העת פעלו בנתב"ג למעלה מ־30 חברות זרות. משמעות המלצת הרשות האירופית היא שבעיניה ישראל ולבנון הן אזור מלחמה מסוכן.
באל על אמרו כי כל טיסותיה עמוסות לחלוטין, ואם יתפנו בהן מקומות ברגע האחרון היא תעדיף חיילים שגויסו בצווי 8, אנשי רפואה וגורמי ביטחון. בעוד שאל אל לא מוכנה להתחייב על טיסות חילוץ בהיקף נרחב, ישראייר דיווחה אתמול כי הוציאה טיסה לחילוץ תלמידים שנתקעו בוורשה לאחר מסע שעשו לפולין, לצד כ־50 טיסות שהוציאה אתמול. ארקיע הוציאה טיסות ללרנקה ולאתונה להחזרת ישראלים שביקשו להגיע לארץ, כשבחלק מן המקרים מחיר של כרטיס לכיוון אחד הגיע לכ־850 דולר, בנימוק שהמחיר הגבוהה נועד לכסות את עלות הטיסות. במקרים אלה טיסות ארקיע ללרנקה ולאתונה יצאו מישראל ריקות.
בעוד שהחברות הישראליות נאנקות תחת העומס והשינויים החריגים בשמים, גורמים בענף התעופה תהו בימים האחרונים בשאלת מעורבות משרד התחבורה והשרה שאמונה עליו, מירי רגב, במשבר המחריף. "ממשלת ישראל קופאת על השמרים ולא מגיבה לסיטואציה", אמרה אתמול יו"ר ממן — מסופי המטען והניטול בנתב"ג, נחמה רונן.

3 צפייה בגלריה
מטוס מטוס אל על אלעל ELAL Boeing 737
מטוס מטוס אל על אלעל ELAL Boeing 737
מטוס אל על. בחברה יש תוכנית מגירה להעתקת הפעילות לרמון
(צילום: ערן גרנות)
אלא שמשרד התחבורה ורגב נעלמו. לאחר שבמהלך סוף השבוע השרה לא התייחסה כלל להמלצת רשות התעופה האירופית, אתמול היא הוציאה הודעה כללית לפיה משרדה מקיים קשר עם חברות התעופה הישראליות "כדי לוודא שנערכו בהתאם להוראת השרה ולסייע בהשבת ישראליים לרנקה ואתונה לארץ".
לאחר שהתעלמה גם בהודעה זו להמלצת הרשות האירופית, בלשכתה אמרו לכלכליסט כי היא שוחחה עם השר המכהן במשרד ראש הממשלה ההונגרי, גרג גוליאש, בבקשה שיפעל לשינוי ההחלטה, שכן הונגריה היא נשיאת האיחוד האירופי. שם הוסיפו כי ראש רשות התעופה האזרחית, שמוליק זכאי, מקיים קשר עם הרשות האירופית. זאת, כשבעבר רגב הצהירה כי משרדה גיבש תוכניות סדורות להבאת ישראלים התקועים בחו"ל באמצעות טיסות צבאיות ושאטלים ימיים מקפריסין — באופן שכבר בשעתו עורר חשדנות באשר להיתכנותם של מהלכים אלה.
לדברי רונן "ציפיתי שגורמים המופקדים על בטיחות התעבורה האווירית יתקשרו כבר במוצאי שבת לכל החברות האירופאיות שטסות לארץ ויתנו להן סקירה מקיפה על האמצעים שישראל מפעילה כדי להבטיח את התעבורה האווירית אליה וממנה. ההסברה הישראלית חייבת לפעול לשינוי התפיסה הרווחת באירופה שלפיה ישראל היא 'אזור מלחמה'. אחת הדרכים לעשות זאת היא להבהיר לחברות הזרות שאם חברות התעופה הישראליות, שידועות בתפיסת הביטחון מהגבוהות בעולם, ממשיכות להפעיל עשרות טיסות יומיות לנתב"ג הרי שיש בכך כדי להעיד שהתעבורה האווירית בטוחה".
באוגוסט האחרון חלה ירידה של למעלה מ־9% בהיקף המטען האווירי שהגיע לישראל, וזאת ברקע הכאוס בטיסות שגבר בסוף יולי על רקע ההסלמה הביטחונית בעקבות חיסול יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה בטהרן, בפעולה שיוחסה לישראל וחיסול בכיר חזבאללה בביירות פואד שוכור. גל ביטולי הטיסות שליווה את אוגוסט הוביל לצניחה של כמעט 57% במטען הנכנס לארץ באמצעות מטוסי נוסעים ולירידה של 31% במטען היוצא בבטן מטוסי הנוסעים. באותו החודש חלה עליה של כ־28% בתנועת המטענים האוויריים באמצעות מטוסי מטען.

3 צפייה בגלריה
אינפו שנה של משבר תעופתי
אינפו שנה של משבר תעופתי
שנה של משבר תעופתי

פרט לטיפול במטענים אוויריים, ממן מספקת גם שירותי קרקע למטוסים של עשרות חברות זרות, אך ברקע הביטולים התכופים פעילות זו דועכת. "חברת שירותי הקרקע שלנו עלולה לאבד כשירות בשל הימשכות המשבר. עובדים שלא מופעלים מחפשים עבודות אחרות. מעולם לא היה מצב כזה, לא במבצעים של צה"ל ולא במלחמות והדבר הגרוע ביותר הוא שאנחנו לא רואים את הסוף. אנחנו לא יודעים כיצד לתכנן בכלל את 2025 שבמצב הדברים הקיים יכולה להיות גרועה עוד יותר מזו הנוכחית", אמרה רונן.
יוסי פישר, מומחה לתעופה ולתיירות שעוקב אחר מהלכי החברות הזרות והמלצת רשות התעופה האירופית, אמר לכלכליסט כי "בתרחיש הטוב ביותר הפעילות התעופתית בארץ תחזור לסדרה רק באביב 2025. חברות תעופה מנהלות סיכונים ומתכננות את קוויהן חודשים רבים קדימה, מה שאומר שבמהלך החודשים הקרובים לא נראה אותן".
לפי פישר, המלצת הרשות האירופית עלולה להוות גושפנקא לחברות זרות להשהות לפרקי זמן ארוכים את טיסותיהן לארץ, לאחר שרבות מהן השהו אותן בחודשים האחרונים לסירוגין, תוך הערכות מצב תכופות בקשר לשינויים במצב הביטחוני באזור. לדבריו, חברות הביטוח כמו גם ועדי עובדים באותן חברות עלולים להפעיל עליהן לחץ, ברוח ההמלצה של הרשות האירופית, להימנע מטיסות לארץ.
בעיניים לא ישראליות, אפשר להבין את ההיגיון שעומד לפני גורמי הערכת הסיכונים של הרשות האירופית ואת החששות של החברות הזרות שמשהות את טיסותיהן לארץ. השמיים הישראליים עמוסים בתכונה צבאית — קרבית, הכוללת פעילות ערה של מטוסי קרב, מסוקים לצד שיגורים תכופים ירי של כטב"מים, רקטות וטילים לעבר כל שטח ישראל — ומכל כיוון.
הניסיונות לתקוף מטרות ברחבי הארץ מכיוון לבנון, עיראק, תימן, עזה, סוריה ואיראן פוגשים את טילי ההגנה האווירית כמו חץ, כיפת ברזל ושרביט קסמים. "המרחב האווירי של ישראל צפוף מאד, גדוש בפעילות וזה מסוכן", אומר פישר. "התעופה הישראלית לא מנותקת מזו שבזירה הלבנונית ואין לי שום ספק שחזבאללה ינסה לפגוע בתשתיות הקשורות אליה בתוך ישראל במהלך המלחמה".
ברקע המצב, גורמים באל על הבהירו כי כל עוד המרחב האווירי של ישראל פתוח החברה מתכוונת להמשיך ולהיצמד ללוח הטיסות המתוכנן שלה. זאת, כשיש לה תוכנית מגירה להעתקת פעילותה לנמל התעופה רמון שבנגב בתרחיש של הסלמה שבגינה לא תוכל לפעול מנתב"ג.
כחלק מהיערכות לתרחיש כזה, שעלול להתפתח בתוך זמן קצר מאוד, המטוסים שלה נושאים כמות רזרבית של דלק כדי לאפשר את שינויי מסלולם בעת הצורך. לפיכך, בימים הקרובים ייתכן שיהיו גם שינויים הקשורים למשקל הכבודה של כל נוסע שבכל זאת מצא מקום באחת מטיסותיה של החברה.