התעשיה האווירית ואיתיחאד יסבו יחד מטוסי בואינג 777 להטסת מטענים
התעשיה האווירית ואיתיחאד יסבו יחד מטוסי בואינג 777 להטסת מטענים
תע"א תכשיר בישראל עשרות מעובדי חברת התעופה הלאומית של האמירויות לביצוע הסבות במרכז חדש באבו דאבי. היעד: גיוס לקוחות מהמפרץ. שווי הסבה ממוצעת: כ-35 מיליון דולר
בשבועות הקרובים ינחתו בישראל כמה עשרות מעובדי איתיחאד (Ethihad), אחת משתי חברות התעופה הלאומיות של איחוד האמירויות, ויועברו אל הקמפוס המאובטח של התעשייה האווירי בנתב"ג.
המטרה: הכשרתם לביצוע הסבות מטוסי בואינג 777 מנוסעים למטען, במסגרת הסכם משמעותי ראשון בתחום התעופה האזרחית לחברה ישראלית ולחברה מהמפרץ הפרסי.
לפי ההסכם שנחתם אתמול, תקים איתיחאד מרכז הסבות מטוסי נוסעים למטען בשדה התעופה הבין לאומי של אבו דאבי.
הפעילות תתבסס על הידע של התעשייה האווירית ועל התוכנית שפיתחה להסבת מטוסי בואינג ER777-300 למטוסי מטען, כאשר החברה הישראלית תהיה אחראית מול רשויות התעופה העולמיות על ההסבות שיתבצעו באבו דאבי, ותספק שירותי תמיכה ללקוחות.
עבור התע"א מדובר בדריסת רגל ראשונה בשוק התעופה המשגשג במפרץ. עבור איתיחאד, שכבר מפעילה במקום מרכז אחזקת מטוסים משלה, מדובר בשדרוג הפעילות לתחום משמעותי יותר. החברה, שהוקמה ב-2003, מפעילה צי של יותר מ-90 מטוסים והיא החברה השנייה בגודלה באמירויות אחרי אמירייטס.
יש כבר 18 הזמנות להסבה, בשווי של כ-600 מיליון דולר
התעשייה האווירית סיימה השנה לפתח את גרסת ההסבה ל-777, בהמשך להסבות שהיא כבר מבצעת למטוסי בואינג 747, 767 ו-737. הקורונה העלתה את הביקוש למטוסי המטען, בגלל צמצום פעילות קווי הנוסעים של התעופה האזרחית ששימשו גם להטסת מטענים, והגדלת המסחר המקוון מאז פרוץ המגיפה.
"ההשקעה שלנו היא בהכשרת הצוותים מהאמירוית, כאשר איתיחאד תקבל מאיתנו תשלום על כל מטוס שתסב", אמר לכלכליסט יוסי מלמד, מנהל חטיבת התעופה של התע"א. "לאיתיחאד יש יכולת מרשימה בתחום אחזקת מטוסים, עם מתקנים מתקדמים והאנגרים ממוזגים. אני מעריך ששיתוף הפעולה יביא לנו עוד חוזי הסבות".
התעשייה האווירית היא החברה הראשונה בעולם שפיתחה תוכנית להסבת ה- 777 שמתחילים לצאת כיום משירות בחברות התעופה כמטוסי נוסעים, להטסת מטען. כעת מתבצעת הסבת המטוס הראשון, והחברה צברה כבר 18 הזמנות, בשווי של כ-600 מיליון דולר. התעשייה האווירית מנהלת מו"מ על 10 הסבת עשרה מטוסים נוספים.
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר כי "הסכמי אברהם אפשרו לתעשייה האווירית להרחיב את אחיזתה הגלובלית באזור המפרץ. הקמת מרכז הסבות המטוסים המשותף עם איתיהאד הינה עדות חיה להעמקת הקשר של התעשייה אווירית עם האמירויות, חיזוק מעמדה באזור ויהווה הבסיס לשותפויות נוספות עם חברות ממדינות המפרץ".
מנכ"ל קבוצת איתיהד, טוני דאגלס, אמר בהודעת החברה כי "מטוס ה- 777-300ER אטרקטיבי מאוד ללקוחותינו, והסבתו היא פריצת דרך טכנולוגית של ממש לאור העובדה כי זהו המטוס הראשון בגודל שכזה, שייספק מענה בתחום המטען".
מנכ"ל חטיבת ההנדסה של איתיהאד, עבדול חאליק סעיד, אמר כי "השותפות עם התעשייה האווירית תמקסם את היכולות והמיומנויות שלנו בתחום התעופה, כמרכז למצוינות באבו-דאבי בשורה אחת עם התכנית הכלכלית של אבו-דאבי 2030".
פעילות הסבת המטוסים סייעה לחטיבת התעופה של התע"א לשרוד בקורונה, שהביא לפגיעה קשה בפעילות חברות התעופה בעולם, ולשירותי האחזקה שהן רוכשות מהתעשייה האווירית. מכירות החטיבה הראו התאוששות ברבעון השני השנה, כאשר רשמו עלייה ב-13.8% ל-329 מיליון דולר, בזמן שבחציון כולו נרשימה ירידה של 8% במכירות החטיבה ל-566 מיליון דולר. ההפסד מהפעילות ברבעון השני עמד על 6 מיליון דולר, זהה לזה שנרשם בתעופה המקבילה אשתקד, כשבחציון כולו נרשם הפסד של 14 מיליון דולר לעומת 8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2020.