סגור
צ'ייני אליעזר מרום בית הרוס מטולה
אליעזר מרום (צ'ייני) (צילום: יונתן בלום , AFP)

בלעדי
למרות התנגדות היועמ"שית: הממשלה צפויה לאשר את מינוי אליעזר (צ'ייני) מרום לפרויקטור הצפון

נתניהו תקף אתמול את הייעוץ המשפטי לממשלה על שעיכב את המינוי עד כה, ובמשרד המשפטים מסרבים להסביר את סיבת התנגדותו; המינוי יובא לאישור הממשלה ביום ראשון

למרות התנגדות היועמ"שית גלי בהרב מיארה, הממשלה תתבקש לאשר ביום ראשון הקרוב את מינויו של האלוף במילואים אליעזר (צ'ייני) מרום לפרויקטור שיקום הצפון (התפקיד מוגדר כראש המטה לשיקום ארוך טווח וניהול אירועי חירום במשרד ראש הממשלה).
בהצגת הפנייה היום לשרים נמסר מטעם משרד ראש הממשלה כי היועצת טרם מסרה את עמדתה למרות שחלף שבוע מאז הדרישה לקבלתה, וההערכה היא שההתנגדות נעשתה בעל פה. במשרד המשפטים מסרבים מאז אתמול להגיב לפניית כלכליסט באשר לסיבת ההתנגדות.
תקופת המינוי היא למשך ארבע שנים, כשלראש הממשלה תהיה הסמכות להאריך את התקופה למשך שנה או שנתיים. מרום חתם על הסכם למניעת ניגודי עניינים.
אתמול (ד') תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את הייעוץ המשפטי לממשלה שמעכב את מינויו של מרום, שנחקר במסגרת פרשת הצוללות והתיק נגדו נסגר לבסוף. בהופיעו במליאת הכנסת אמר נתניהו כי "שמנו עכשיו מיליארדים לצפון. אמרתם שלא מינינו אחראי, ומינינו. מיניתי את צ'ייני. ומה מעכב אותנו שבוע אחר שבוע? טענה חוזרת ונשנית, כל פעם של היעוץ המשפטי . פתאום יש שאלה אם מותר למנות את צ'ייני, אלוף מוערך בישראל שהתקבל בהתלהבות".
ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ אישרה ב-10 ביולי 2024 את מינויו של מרום לתפקיד. הוועדה קבעה כי למועמד אין זיקה פוליטית לשר משרי הממשלה, לרבות לראש הממשלה. יש לציין כי בין חבריה של הוועדה נמנית נוגה קינן, הנחשבת מקורבת לנתניהו.
לממשלה נמסר כי "הוועדה בחנה את סוגיית חקירתו הפלילית של מרום בפרשת הצוללות בגין אירועים שהסתיימו עד שנת 2016, שאלה אותו ארוכות בעניין וסברה כי אין קשר בין החשדות שיוחסו לו בפרשה זו , שבה נסגר תיקו הפלילי כבר לפני למעלה משלוש שנים לבין התפקיד המיועד. הוועדה סברה כי גם בסוגיית אמון הציבור במינוי אדם בעל רקורד עשיייה מרשים והיכרות טובה עם האיזור עולים על חסרונותיו".
עוד נמסר כי "הוועדה התייחסה לדו"ח מבקר המדינה לפני כעשור בנושא מינויים ברשות שדות התעופה, וקבעה שלא מצא שיש בעניין זה כדי למנוע את מינויו של מרום לתפקיד". מרום שימש כיו"ר הרשות בשנים 2015-2019 ובשאלון מועמדותו לתפקיד לא מסר על היכרותו המוקדמת עם אחד מחברי מועצת הרשות. רק לאחר מכן עם כניסתו לתפקיד הוא הצהיר זאת ונתן גילוי נאות מלא על טיב ההיכרות.
עוד נכתב כי "הוועדה התייחסה להערה בעל פה שקיבל מרום מהרמטכ"ל לפני כ-15 שנה, באירוע במישור הערכי (שאינו מתועד במאגרי מידע זמינים בצה"ל). זאת לאחר פירסום בתקשורת לאחר שנצפה במועדון חשפנות בתל אביב בעת שהיה מפקד חיל הים. המועמד אישר שהאירוע לא היה צריך לקרות, הוא התנצל על כך. הוועדה סבורה שאף שהוא המשיך לכהן כמפקד חיל הים לאחר האירוע, ובהמשך אף מונה לכהן כיו"ר רשות שדות התעופה, שהוא תפקיד בכיר בשירות הציבורי, כי אין בעניין הזה כדי למנוע את מינויו לתפקיד".