דוח המבקראין מעקב אחר כשירות הנהגים: כשלים לא מטופלים בענף המוניות
דוח המבקר
אין מעקב אחר כשירות הנהגים: כשלים לא מטופלים בענף המוניות
מבקר המדינה מציין כי משרד התחבורה לא מבצע מעקב אחר כשירותם של בעלי הרישיונות להפעלת מונית, לא נקבעו תעריפים ליעדים מרכזיים כנהוג בעולם וזיהום האוויר חוגג
ענף המוניות סובל משורה של כשלים שאינם מטופלים על ידי הגורמים הרלוונטיים, כך עולה מדוח מבקר המדינה.
לפי המבקר, למשרד התחבורה אין הוראת מינהל בעניין ביצוע מעקב אחר בעלי רישיון להפעלת מונית, במטרה לבדוק שהם ממשיכים לעמוד בתנאי הכשירות שנקבעו לקבלת הרישיון. מעבר לכך, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה אינה מפקחת על נושא שכירת רישיון למונית, כלומר יש נהגי מוניות שעושים זאת בשעה שאין להם רישיון מתאים. עוד עולה מהביקורת כי בשנים 2023-2019 מרבית הפניות שהוגשו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה היו תלונות הנוגעות להפקעת מחיר.
בנוסף על כך קובע מבקר המדינה כי בשש ערים גדולות שנסקרו בעולם (לונדון, רומא, מדריד, ברצלונה, ברלין וניו יורק), לצד תעריפים רגילים המבוססים על זמן הנסיעה, מרחק הנסיעה או שילוב ביניהם, קיימים תעריפים מיוחדים ליעדים מרכזיים כגון נמלי תעופה. אך בישראל ועדת המחירים במשרד התחבורה לא קבעה תעריפים מיוחדים ליעדים מרכזיים.
נקודה בעייתית נוספת נוגעת לזיהום האוויר: מוניות נוסעות פי ארבעה מרכב רגיל אך נכון לשלהי 2022 67% מהמוניות הונעו בסולר.
עוד קובע הדוח כי נהגי מוניות בנתב"ג משדלים נוסעים מחד אך מאידך מסרבים לבצע נסיעות, לא מפעילים מונה ומפקיעים מחירים. לרשות שדות התעופה חסרות סמכויות אכיפה נגד חלק מהעבירות המתבצעות בשטחה.
ממשרד התחבורה נמסרה התגובה הבאה: "רישיון להפעלת מונית מהווה זכות להסעת מונית בלבד. בעלי זכות זו לרוב אינם משמשים כנהגי המונית ו'משכירים' את הזכות לנהגים בעלי רישיון D1 (נהגי המונית בפועל). הנהגים נדרשים לעמוד בבדיקות מחמירות תוך ביצוע מעקב. כבר היום קיימות הטבות כלכליות מסוימות לבעלי מוניות הגורמות לזיהום אוויר מופחת, והמשרד נמצא בעיצומה של עבודת מטה בעניין. לגבי התנהגות נהגי מוניות בנתב"ג– התופעה מוכרת למשרד ונמצאת תחת טיפולו באמצעות אכיפה סמויה וגלויה. לגבי מחירים קבועים ליעדים נבחרים – היא נמצאת בסמכות ועדת המחירים.עם זאת, בימים אלה מתבצעת עבודת מטה לבחינת ואימוץ מנגנונים וטכנולוגיות אשר יאפשרו ללקוח לדעת את המחיר לנסיעתו בטרם העלייה על המונית".