סגור
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

בלעדי
יו"ר נמל אילת בפנייה לשרה רגב: "אנחנו במצב קריטי"

במכתב ששלח אבי חורמרו לשרת התחבורה רגב הוא מאיים בפיטורי מחצית מהעובדים ומבקש פגישה דחופה. "אני ושותפיי נושאים את נטל ההוצאות האדירות להמשך תחזוקה שוטפת של הנמל ותשלומי שכר עובדים", כתב. נמל אילת מושבת מפעילות כבר שמונה חודשים, מאז החלו מתקפות החות'ים על ספינות העוברות דרך הים האדום בדרכן לסואץ ואילת

הנהלת נמל אילת מאיימת לפטר בין 50 ל-60 עובדים מתוך 120 עובדים אם המדינה לא תסייע כספית לנמל. נמל אילת סגור כמעט לחלוטין לפעילות כבר שמונה חודשים, מאז החלו מתקפות החות'ים על ספינות העוברות דרך הים האדום בדרכן לסואץ ואילת. בשנתיים לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל נמל אילת היה שער הכניסה המרכזי לכלי רכב במדינת ישראל. בשנת 2023 נפרקו 150 אלף כלי רכב בנמל אילת ואילו בשנת 2024 לא נפרק אפילו רכב אחד ברציף הנמל.
במכתב ששלח אבי חורמרו, יו"ר דירקטוריון והבעלים של נמל אילת (שולט בנמל יחד עם האחים נקש) לשרת התחבורה מירי רגב, מבקש חורמרו פגישה דחופה לנושא נמל אילת מפני שהנמל ב"מצב קריטי". "נמל אילת מושבת מפעילות מזה 8 חודשים בגין מלחמת חרבות ברזל ולאור סגירת נתיב השיט באב אל מנדב ע"י ארגון טרור... אני ושותפיי כבעלי החברה נושאים את נטל ההוצאות האדירות להמשך תחזוקה שוטפת של הנמל ותשלומי שכר עובדים במהלך שמונת החודשים האחרונים".
חורמרו כותב כי "אנו מאמינים שאף חברה עסקית לא הייתה עומדת באתגר מסוג זה כפי שאנו עומדים עד היום. להזכירכם בזמן הקורונה, לאור איום של חברות קמעונאיות לשלוח לחל"ת עובדים, מדינת ישראל שילמה מיליונים לקמעונאים ואילו אנו המהווים תשתית לאומית וממשלות ישראל הכריזו כי נמל אילת מהווה נכס אסטרטגי לאומי למדינה לא מקבלים סיוע כמתבקש".
לטענת חורמרו אין לו ברירה אלא להתחיל לפטר עובדים: "לאור האמור, לצערנו, לא נותרה בידינו ברירה אלא להפעיל את סעיף 9.2 בהסכם הקיבוצי משנת 2002 ולהתחיל בפיטורי כ-50-60 מהעובדים כך שיוותרו בנמל עובדים חיוניים בלבד כנדרש בכתב ההסמכה עליו אנו חותמים. ראוי לציין כי היינו מעדיפים להוציא עובדי הנמל הטובים והמיומנים לחל"ת במקום פיטורים אך לצערנו אין בהסכמים הקיבוציים הוצאה לחל"ת". חורמרו מבקש מהשרה להתערב ולמצוא פיתרון לפני שמתחילים את הפיטורים.
במרץ האחרון הודיע הנמל על פיטורי עובדים, אך בסופו של דבר הושגה הסמכה עם ההסתדרות שמנעה את פיטורי העובדים. בוועדת הכלכלה בכנסת שבראשה עומד ח"כ דוד ביטן איימו על בעלי הנמל כי ילאימו אותו במקרה שהעובדים יפוטרו. נמל אילת הופרט ב-2013 והאחים נקש רכשו אותו מהמדינה באמצעות פפו ספנות שבבעלותם בתמורה ל-122 מיליון שקל במסגרת הסכם עד 2028 ועם אופציה להאריכו בעשור נוסף. היא מעסיקה כ-120 עובדים בהסכמים קיבוציים ועוד כ-70 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה.
בראיון לכלכליסט שפורסם בחודש אפריל אמר מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר כי "לצערי הרב, מסוף נובמבר ועד היום היו לנו רק 3-2 אוניות עם מטען תפזורת. מעבר לזה אין פעילות בנמל אילת. חשוב להדגיש שזה לא בגלל ניהול כושל, ולא מפני שהעובדים לא מקצועיים. הסיבה העיקרית היא ארגון טרור שמריח פחד, הססנות וחולשה.אנחנו מפסידים בין 6 ל־10 מיליון שקל בחודש".