סגור
נזק מפגיעת כטב"ם ב תל אביב 2 ששיגרו ה חות'ים 19.7.24
נזק מפגיעת הכטב"ם בתל אביב (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)

"פגיעת הכטב"ם בתל אביב היא 7.10 של ההגנה האווירית"

הכטב"ם ששיגרו החות'ים טס מעל 2,000 קילומטר לפני שהתפוצץ במרכז תל אביב; מדובר בכישלון מהדהד של מערכת ההגנה האווירית, שלצד הצלחות רבות מתקשה להתמודד עם כטב"מים; בכיר בצה"ל: "אין הגנה הרמטית על שמי המדינה, ומי שאומר אחרת טועה ומטעה"

"7 באוקטובר של ההגנה האווירית הישראלית, לא פחות" - כך הגדיר בשיחה עם כלכליסט גורם צבאי בכיר את האירוע בו כטב"ם נפץ ששיגרו החות'ים מתימן פגע לפנות בוקר בדירה במרכז תל אביב, בקרבת שגרירות ארה"ב. באירוע נהרג יבגני פרדר, ונפצעו מרסיסים עוד שמונה אזרחים.
הצלחת החות'ים בשיגור כטב"ם הנפץ עד מרכז תל אביב היא כישלון מהדהד של מערך ההגנה האווירית שעלולה לסמן את קץ עידן "השמיים הנקיים" של עליונות אווירית מוחלטת בישראל. שילוב של כמה נסיבות וכשלים יכול להסביר את חדירתו של הכטב"ם למרחב האווירי של ישראל, בלי כל ניסיון מוקדם ליירטו.
לדברי הגורם, האירוע החריג מצביע על פער קריטי במודיעין קונקרטי על כטב"ם כזה שנמצא בדרכו לארץ, במרחק של כ-2,000 קילומטר, והיה אמור לספק למערכת אינדיקציה מוקדמת שתאפשר לדרוך את כלל מערכי ההגנה, בקרקע ובאוויר, בניסיון לגלות את המטרה החשודה, לזהות אותה ולאחר מכן להשמידה באמצעות טילי הגנה, מסוקים או מטוסים.
פרט להיעדר מידע קונקרטי כזה, למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר עומדים אמצעים נוספים שהיו אמורים לסייע לו לגלות את האיום המתקרב, כמו גילוי לווייני, גילוי באמצעים אופטיים ומכ"מים. בבואו לתחקר את הכשל הנורא, חיל האוויר יצטרך לבדוק גם אם הכוחות האמריקאיים שפרוסים בים האדום ובמפרץ הפרסי זיהו תנועה חשודה במרחב, מה זיהו, מה עשו והאם קיימים פערי תיאום שמעתה יחייבו סגירה והידוקים.
לחיל האוויר יש גם אמצעים אופטיים שונים, רבים מהם מסווגים, שאמורים לגבות אותו במצב שבו שאר אמצעי הגילוי לא מספקים את הנתונים שמאפשרים לסווג את המטרה כעוינת. ייתכן שהקושי בקבלת תמונת שמיים אמינה בהתבסס על אמצעים אופטיים קשור לעובדה שהתקיפה נעשתה בשעות הלילה, מה שמקשה על מערכות כאלה. הגורם הצבאי הבכיר אמר לכלכליסט כי "כאשר כל המעגלים לא עובדים וכל החורים בגבינה מתחברים, אין סיבה שטיל יפגוש כטב"ם שבא בגובה נמוך".
גם מסלול הטיסה של הכטב"ם מתימן, טיסה ארוכה של כמה שעות, תעתע במערכות הישראליות. הכטב"ם שינה תכופות את גובה הטיסה ואת מסלולו, ובסופו של דבר הגיע לתל אביב מכיוון הים. בצה"ל טוענים כי חדירת הכטב"ם נגרמה בשל "טעות אנוש". לדבריהם, למרות שכלי הטיס זוהה בכמה שלבים במהלך טיסתו, הוא לא סווג כמטרה התקפית שמסכנת את ישראל. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הזים שמועות שנפוצו מוקדם יותר היום כי מדובר בכטב"ם בעל תכונות חמקניות, כביכול.
כלי הטייס ששיגרו החות'ים לתל אביב הוא סמאד 3, שמוכר היטב למערכת המודיעין הישראלי, והחות'ים, כמו גם חיזבאללה כבר עשו בו שימוש מאז פרוץ המלחמה. הוא נמצא בארסנל של החות'ים לפחות מ-2018, פותח ומיוצר באיראן ולפי תא"ל הגרי עבר שורה של התאמות ושדרוגים שהאריכו את הטווח שלו.
הטווח המקורי של סמאד 3 הוא כ-1,700 קילומטר ואפשר שבזכות אותם שדרוגים הוא שופר ליותר מ-2,000 קילומטר. בדומה לרקטות, כך גם בכטב"מים, הארכת הטווח באה על חשבון משקל ראש הקרב (רש"ק) שהוא נושא. הכטב"ם שהתפוצץ הלילה נשא על פי הערכות רש"ק במשקל של כמה עשרות קילוגרמים, המבוסס על חומר נפץ תקני.
זמן קצר אחרי טבח 7.10 החות'ים מיהרו להירתם למאמצי המלחמה של חמאס בישראל, לצד חיזבאללה בלבנון ובהנחיית הפטרון שלהם בטהרן. ההצלחות של ישראל והכוחות האמריקאיים בים סוף ביירוט טילי קרקע-קרקע וכטב"מים ששוגרו מתימן, בעיקר בניסיון לפגוע באילת, אפשרו לצה"ל להתייחס אל החות'ים כזירה שולית ומרוחקת וזאת תוך התמקדותו במערכה בעזה ובהתכתשויות, המאתגרות לכשעצמן, עם חיזבאללה בלבנון. זאת, למרות שתקיפות מצד החות'ים כלפי אוניות מטען שעושות את דרכן לנמלי הים בישראל מונעות מחברות ספנות בינלאומיות להיכנס לים האדום דרך מיצר באב אל מנדב שלחופי תימן. הן נאלצות בשל כך לעקוף את יבשת אפריקה באופן שגזר על נמל אילת שממה. "אין כאן שום דבר חדש פרט לכך שהפעם זה הצליח לחות'ים, והצלחה שלהם היא כישלון שלנו", אומר בכיר ביטחוני.
על פי ההערכות של הבכיר, ייתכן שבהשראת ההצלחה הלילה, החות'ים יגבירו את ניסיונותיהם להנחית על ישראל מהלומות כואבות נוספות; וייתכן שהדבר ישפיע גם על המוטיבציה של מיליציות פרו-איראנית נוספות שפועלות במזרח התיכון, כמו בעיראק ובסוריה, להגביר את מאמציהן לפגוע בישראל.
בבוקר 7 לאוקטובר, שבו חמאס פשט על הנגב המערבי, טבח באזרחים ישראלים ובחיילים וחטף עוד מאות לעזה בחסות מטחים חסרי תקדים של למעלה מ-3,000 רקטות ששוגרו לדרום ולמרכז בתוך שעות אחדות, מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר תפקד כשורה - מה שרחוק שנות אור ממצבם שאר מערכי הצבא שנחלו באותו הזמן כישלון קולוסאלי.
באותו בוקר, מספר ההרוגים ממטחי הרקטות הבלתי פוסקים היה נמוך באופן מובהק ביחס להיקף העצום של הירי, בזכות יירוטים מוצלחים רבים של כיפת ברזל וקלע דוד במתארים מורכבים ומאתגרים. עם זאת, יידרשו תחקירים מעמיקים כדי להבין את התנהלותו לאור העובדה שחלק מהמחבלים מעזה חדרו לישראל באמצעות מצנחי רחיפה ממונעים.
יכולות היירוט הטובות של מערך ההגנה האווירית התבטאו גם בלילה שבין 13 ל-14 לאפריל כשאיראן תקפה לראשונה באופן ישיר את ישראל באמצעות מאות טילים בליסטיים, כטב"מי נפץ וטילי שיוט שכוונו בעיקר ליעדים צבאיים ובהם בסיס חיל האוויר נבטים שבנגב. החלק הארי של שלל המעופפים יורטו בידי חיל האוויר הישראלי, תוך סיוע נרחב ויוצא דופן מצד חילות האוויר של ארה"ב, צרפת ובריטניה.
אלא שביותר מתשעה חודשי לחימה, אותו מערך עדיין מתקשה להתמודד עם איום הכטב"מים שחיזבאללה מפנה לעבר ישראל ובקצב גובר. אף שהשקיע בשיפור היכולות של מערכת כיפת ברזל כדי שתוכל ליירט את כטב"מי הנפץ המשוגרים מהצפון, הוא עדיין מתמודד עם פערים משמעותיים בכל הקשור ליכולתו לגלות אותם מוקדם וליירט אותם. רוב הפער הוא בבניין כוח מתאים ובהצטיידות באמצעים שהיו אמורים לשפר את יכולות מערך ההגנה.
חלק ניכר מהאמצעים הדרושים לכך כבר פותחו בתעשיות ביטחוניות וצה"ל הצטייד בהם עד כה באופן חלקי ורבים מהם עדיין נמצאים בתהליכי ייצור. מערכות שצה"ל מטמיע בשטח כדי להתמודד עם איום הכטב"מים מאותגרות לעתים קרובות בידי חיזבאללה ששוקד כל העת בזיהוי התורפות שלהן וניצולן.
ולמרות כל אלה, ובעקבות לקחים שמיושמים כל העת בשטח, למערך ההגנה האווירית יש הצלחות לא מבוטלות ביירוט כטב"מי נפץ בחזיתות השונות. בצה"ל מדברים כבר תקופה ארוכה על "פרדוקס ההצלחה", שלמרות שיעורי יירוט של 94% מהמעופפים שמאיימים על ישראל, יש עוד 6% שבהם הוא נכשל בשל שורה ארוכה של סיבות ונסיבות. אלא שפגיעה קטלנית של כטב"ם נפץ שלא התגלה ולא קדמה לו אפילו אזעקה - מאפילה על כל ההצלחות.
"העליונות האווירית בישראל כבר לא מוחלטת, אין הגנה הרמטית על שמי המדינה - ומי שאומר אחרת טועה ומטעה", אומר בכיר בצה"ל ל"כלכליסט". ברמת התחושה של האזרח, זה עשורים ארוכים ששמי המדינה היו מוגנים כמעט באופן אבסולוטי מפני כל כלי טייס של מדינת אויב. הלילה האחרון טרף את הקלפים מחדש ובאופן שעלול לסמן את כניסתה של ישראל לעידן שבו אזרחיה פגיעים בכל מקום ברחבי הארץ למתקפה אווירית פתאומית שלא נמנעה מבעוד מועד.
לאלה מתווספת גם כניסתם למערכה בצפון של כטב"מים מתקדמים יותר, שמונעים במנועים חשמליים שקטים יותר, כך שגילויים המוקדם עלול להיות מורכב הרבה יותר. בימים האחרונים מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, איים על ישראל כי ארגונו יעמיק בעוד את תקיפותיו וישים על הכוונת שלו יישובים ומטרות שבעבר נמנע מתקיפתם.
9.5 חודשים מתחילת המלחמה, בעוד עזה ממשיכה להיות החזית המרכזית "עד הניצחון המוחלט" שהפך להבטחה חסרת כיסוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצפון ממשיך להיות שטח הפקר. רבבות מתושביו פונו מבתיהם בתחילת המלחמה, צה"ל נמצא במגננה מתמשכת והבכירים הישראליים ממשיכים לשגר לעבר חיזבאללה איומים ריקים.
לפי תרחישי ייחוס המקובלים בצה"ל ובמערכת הביטחון, במקרה שבו העימות בין ישראל לחיזבאללה ייכנס לשלב מלחמה כוללת, פגיעות של כטב"מים בערי גוש דן ובמתקנים אסטרטגיים חשובים במדינה, כמו תשתיות חשמל, ייהפכו לחלק בלתי נפרד מהמערכה. זאת לצד מטחים יומיים של אלפי טילים ורקטות מדויקים בעלי יכולות הרס משמעותיות הרבה יותר.