סגור
ד"ר יהונתן ריינר נוירולוג מומחה הפרעות תנועה מנהל השירות ל ניורומודולציה ב מחלקה ל נוירולוגיה ב בילינסון
ד"ר יהונתן ריינר, נוירולוג מומחה הפרעות תנועה מנהל השירות לניורומודולציה במחלקה לנוירולוגיה, בילינסון מקבוצת כללית (צילום: רמי זרנגר)

דעה
למה ה-AI לא יוכל להחליף אותנו לעולם?

המוח אינו מוגבל לכללים מוגדרים מראש ויש לו רשתות עצביות מורכבות שתמיד ישמרו על עליונותן מול AI. המוח יכול לחדש, לדמיין ולפתור בעיות בדרכים יצירתיות תוך אמפתיה, כוח שבינה מלאכותית, התלויה בנתוני העבר ובאלגוריתמים, לא יכולה לשכפל

בעידן שנשלט יותר ויותר על ידי טכנולוגיה ובינה מלאכותית (AI), טבעי לתהות אילו היבטים של החוויה האנושית נותרו מחוץ להישג ידה של בינה מלאכותית. בין אינספור התכונות המייחדות את בני האדם, היצירתיות בולטת כתכונה חסרת תחליף ולצידה יכולות כמו אינטליגנציה רגשית, אמפתיה, מוסר, מודעות עצמית ואינטואיציה.
יצירתיות היא תכונה אנושית שאני חוקר במשך שנים רבות. כנוירולוג שמטפל בבית החולים בילינסון במטופלים עם מחלת פרקינסון, אני חוקר האם ניתן לרתום דחף יצירתי שמתפתח אצל חלק מהמתמודדים עם פרקינסון, להקלה על תסמיני המחלה.
האמן קורא תיגר על נורמות על מנת לפרוץ גבולות, או חוקר רעיונות לא שגרתיים, לשם הבינה המלאכותית לא תגיע. יצירתיות מתוארת לעתים קרובות כיכולת ליצור רעיונות, או פתרונות חדשים ובעלי ערך. זה כרוך לא רק ביכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אלא גם ביכולת לחבר בין מושגים שונים בדרכים ייחודיות. היצירתיות האנושית שזורה עמוקות ברגשות, חוויות ונקודות מבט אינדיבידואליות, המעניקות לה עושר שבינה מלאכותית, למרות התקדמותה, מתקשה לחקות.
בעולם העסקים, יצירתיות מניעה חדשנות, חשיבה אסטרטגית ובידול מותג. היכולת למשל לדמיין מוצרים חדשים ולפתח אסטרטגיות שיווק, מסתמכת על מגע ייחודי והבנה מעמיקה של הצרכים והאסתטיקה האנושית. בינה מלאכותית יכולה לסייע על ידי ניתוח נתוני צרכנים, חיזוי מגמות ואפילו הצעת שיפורים על סמך ביצועי העבר. עם זאת, היא חסרה את היכולת לתפוס את הדקויות של החוויה האנושית.
בטכנולוגיה, יצירתיות מניעה התקדמות בפיתוח תוכנה, עיצוב חווית משתמש ויישומים חדשניים. פריצות דרך טכנולוגיות אמיתיות נובעות לעתים קרובות מהיכולת לדמיין פרדיגמות חדשות לגמרי, או לפתור בעיות בדרכים שאינן ברורות באופן מיידי. כך, למשל, פיתוח ה-World Wide Web. החזון של טים ברנרס-לי, ההוגה הראשי של רשת האינטרנט, לא נשען רק על חיבור רשתי של מחשבים, אלא על יצירת מרחב אוניברסלי לשיתוף מידע. הרעיון הזה דרש קפיצת דמיון והבנה עמוקה של ההשפעה החברתית הפוטנציאלית של טכנולוגיה כזו - אלמנטים שחורגים מפתרון בעיות טכני בלבד. בינה מלאכותית יכולה לתמוך בתהליכים אלו על ידי מתן תובנות שנוגעות לנתונים או עיצובים, אך היא אינה יכולה לדמיין באופן עצמאי מערכות אקולוגיות טכנולוגיות חדשות, או לחזות את ההשלכות החברתיות שלהן.
בינה מלאכותית בהחלט עושה מהפכות מבורכות בתחומים רבים של חיינו, אך היא לא יודעת לחקות אינטליגנציה רגשית ואמפתיה. הבנה והתייחסות אמיתית לרגשות אנושיים היא תכונה אנושית עמוקה. בעוד שבינה מלאכותית יכולה לנתח סנטימנטים, היא לא יכולה באמת להרגיש רגשות או להציע את ההבנה הניואנסית הנובעת מאמפתיה אנושית. תפקידים אלה חיוניים לתפקידי ניהול בכירים, מנהיגות וייעוץ.
בעוד שבינה מלאכותית יכולה להיות מתוכנתת עם הנחיות אתיות, היא חסרה יכולת מוסרית ואת היכולת להבין ולשקול לעומק דילמות מוסריות באותו אופן שבו עושים בני אדם. החשיבה המוסרית האנושית מושפעת מניסיון אישי, מהקשר תרבותי ומערכים חברתיים, שקשה לשכפל אותם במלואם במכונות.
מכונות אינן יכולות לשכפל מודעות עצמית ואינטואיציה. האינטואיציה האנושית מעוצבת על ידי שילוב של חוויה, מודעות רגשית ועיבוד תת מודע. בעוד שבינה מלאכותית יכולה לזהות דפוסים, אין לה תחושות בטן כמו שיש לבני אדם. אינטואיציה ממלאת תפקיד מפתח בקבלת החלטות בסביבת עסקיות ובאי ודאות.
כמענה לשאלה הגדולה שמרחפת מעלינו בשנים האחרונות: האם הבינה המלאכותית עומדת להחליף אותנו?
התשובה היא: לא.
וזאת בזכות המוח האנושי. המוח אינו מוגבל לכללים מוגדרים מראש ויש לו רשתות עצביות מורכבות שתמיד ישמרו על עליונותן מול AI. המוח יכול לחדש, לדמיין ולפתור בעיות בדרכים שבינה מלאכותית, התלויה בנתוני העבר ובאלגוריתמים, לא יכולה לשכפל.
ד"ר יהונתן ריינר הוא נוירולוג מומחה הפרעות תנועה, מנהל השירות לניורומודולציה במחלקה לנוירולוגיה בבילינסון מקבוצת כללית

לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.