סגור
שוטר ב נתב"ג פרופיילינג
שוטר בנתב"ג (צילום: AFP)

נחשף ב"כלכליסט"
הפרופיילינג בנתב"ג הופסק? בג"ץ דורש הבהרות מהמשטרה והיועמ"שית

המדינה ביקשה לדחות את העתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ נגד השימוש במערכת מבוססת AI שהופעלה במטרה לאתר בלדרי סמים, בטענה שהשימוש בה הופסק לפני כשנתיים. באגודה דרשו שהמדינה תתחייב לא להשיב את המערכת לפעולה אלא רק אחרי הסמכה מפורשת בחוק, והשופטת דפנה ברק-ארז הורתה למדינה להבהיר את עמדתה לפני שתכריע בעתירה 

שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, הורתה בסוף השבוע (חמישי) למשטרה וליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, להבהיר את עמדתה לגבי השבת השימוש בנתב"ג במערכת פרופיילינג מבוססת ה-AI לחיזוי סטטיסטי של בלדרי סמים, אשר לטענתה הופסק לפני כשנתיים. החלטת ברק-ארז ניתנה בעקבות תגובת האגודה לזכויות האזרח, שעתרה לבג"צ נגד השימוש במערכת, לפיה בטרם מיצוי העתירה על המדינה להתחייב שלא תחזיר את המערכת לשימוש, אלא לאחר הסמכה מפורשת בחוק.
בחודש שעבר הגישה המדינה את עמדתה לעתירת האגודה, שבה טענה כי השימוש במערכת הופסק בעקבות "שיקוליים מבצעיים" ועל כן יש למחוק את עתירת האגודה לזכויות להפסקת הפעילות.
מערכת הפרופיילינג לאיתור בלדרי סמים והשימוש הבעייתי בה שמעורר שאלות חוקיות, משפטיות ואתיות מתחום זכויות הפרט והאדם, נחשפו לראשונה בתחקיר "כלכליסט". מאז פרסום התחקיר, בתגובה אליו ואף בדיונים פומביים שנערכו בכנסת בהשתתפות נציגי המשטרה והפרקליטות, המדינה מעולם לא הצהירה כי עצרה את השימוש במערכת.
זאת ועוד, התאריך שבו טוענת המשטרה כעת שהפסיקה את השימוש במערכת "משיקולים מבצעיים", הוא כחודש לאחר החלטה חסויה של שופט המחוזי מרכז בלוד עידו דרויאן-גמליאל שמתחה ביקורת חריפה על השימוש במערכת שכונתה על ידו "קופסה שחורה", ולימים הותרה לפרסום.
גם באגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד גיל גן-מור, העלו ספקות לגבי הטענה שהשימוש הופסק לפני שנתיים. "תשובת המדינה הפתיעה את העותרת, שכן היא סותרת במפורש דברים שטענה המשטרה בכנסת, וכן בפני בתי המשפט", נכתב בתגובת האגודה. "התעורר ספק של ממש בשאלה האם המצג אכן משקף את מלוא התמונה".
גן-מור הרחיב והזכיר כי במהלך הדיונים בוועדת חוק, חוקה ומשפט על השימוש במערכת, המשטרה מעולם לא אמרה שהשימוש הופסק. "כשנערכת ביקורת פרלמנטרית על מערכת משטרתית מסוימת, שהמשטרה החליטה לכאורה לזנוח מסיבות מבצעיות, מובן מאליו שחובתם של נציגי המשטרה ונציגי משרד המשפטים למסור תמונה מלאה. היה עליהם ליידע את חברי הכנסת שהפעלת המערכת הופסקה, ואופן הצגת הדברים בוועדה מעורר תהיות ותמיהות רבות".
גן-מור הזכיר כי גם בתיק פלילי והחלטות שנתנו בו – הן במחוזי והן בעליון – המשטרה לא הציגה בפני השופטים כי המערכת הופסקה. "אם אכן התביעה לא חשפה בפני המחוזי והעליון את העובדה שהמשטרה החליטה על הפסקת השימוש במערכת מסיבות מבצעיות באפריל 2022, הרי שלכאורה זו התנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם חובותיה".