סגור
שירות התעסוקה כוחות צה"ל בדרום
שירות התעסוקה, כוחות צה"ל בדרום ( צילום: קובי קואנקס, EPA/HANNIBAL HANSCHKE)

ניתוח כלכליסט
אוזלת היד של הממשלה מגבירה את ההוצאה לחל"ת

העלייה החדה במספר המובטלים השבוע מדגישה את הצורך בהסכם בין האוצר למעסיקים, במיוחד כשהתשלום יינתן רק למי שיהיה בחל"ת יותר מחודש

ההאצה ההולכת וגוברת בקצב הוצאת האנשים לחופשה ללא תשלום, מעלה את השאלה כמה עובדים עוד יפלו קורבן להורדת הידיים בין רשתות השיווק למשרד האוצר. כל יום שבו לא מושג הסדר על שיפוי מעסיקים מוסיף אלפי מובטלים לרשימה.
זהו עימות שחוץ מהעובדים איש לא צודק בו. היד של המעסיקים על הדק החל"ת קלה מדי. המחשבה של האוצר שהוא יכול לצפות מהם לממן את כל שכר העובדים לא ריאלית ופוגעת בהמוני עובדים.
קצב הרישום של מובטלים חדשים זינק מ־2,000 בשבוע שעבר ל־2,500 ביום ראשון ול־3,500 ביום שני. היום נרשמו 2,600 מובטלים חדשים עד שעות הצהריים ולא ברור בכמה זה יסתיים. בסך הכל גדל מספר המובטלים החדשים שנרשמו החודש ל־25,200, והחודש עוד לא הסתיים. כך עולה מנתוני המובטלים החדשים שפרסם היום הביטוח הלאומי. הממוצע הוא 20 אלף מובטלים חדשים לחודש. אבל כעת מסתמן שהחודש יירשמו יותר מ־40 אלף.
העלייה המהירה ברישום לחל"ת מעידה על כך שרשתות השיווק מתחילו לממש את איומיהן להוציא המוני עובדים לחל"ת. בעוד שמספר המפוטרים עומד על רמה קבועה של כ־800 ביום העלייה היא במספר המוצאים לחל"ת כפוי. אם בשבוע שעבר קצב הנרשמים שהוצאו לחל"ת כפוי היה כאלף ליום, ביום ראשון הוא עמד על 1,600, ביום שני 2,700, ואתמול עד שעות הצהריים נרשמו 2,400. בסך הכול גדל מספר המובטלים בחל"ת כפוי מ־10,300 שלשום ל־12,900 אתמול.
חשוב להבין שלא מדובר בחל"ת בתנאים הכמעט חסרי מגבלות של הקורונה אלא בעולם אחר לגמרי. לא רק שהרבה פחות אנשים זכאים לדמי אבטלה על החל"ת מאשר בימי הקורונה, אלא גם שכדי לקבל תשלום יש צורך בחל"ת של חודש לפחות. כלומר אם העובדים יחזרו לעבוד תוך פחות מחודש הם לא יקבלו שכר. זה יוצר מצב שגם אם המשק יחזור לפעילות, העובדים ישתדלו להאריך את החל"ת באופן מלאכותי.
ברור מה לא צריך להיות הפתרון. לא צריך להחליט על הקלות בתנאי החל"ת שיעודדו מעסיקים להוציא מאות אלפי עובדים לחל"ת וייצרו אבטלה המונית. מה שצריך זה הסכמה בין האוצר למעסיקים. הסכמה כזו צריכה לכלול החזרה של כל העובדים שכבר הוצאו לחל"ת.