סגור

גלנט על החלטת הקבינט: זו הייתה הכרעה בין 30 החטופים בפעימה ההומניטרית לבין ציר פילדלפי

שר הביטחון זעם על החלטת הקבינט הלילה להישאר בציר פילדלפי: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם"; גם ראש המוסד התנגד להחלטה: "אין בהצבעה היגיון"; הממשלה אישרה את הארכת שירות המילואים עד 1 בדצמבר, מבלי להתייחס לסוגיית החרדים; ראש התארגנות הטרור של חמאס בג'נין חוסל על ידי צה"ל; אחרי חודש: הושלמה פעילות אוגדה 98 בחאן יונס ודיר אל-בלח; בכיר בחמאס: "המו"מ לקראת קריסה"

21:15 - ראש המוסד התנגד להחלטה בקבינט: "אין בהצבעה היגיון". לשכתו של רה"מ בנימין נתניהו התייחסה לדיון הסוער שהתרחש בקבינט המדיני-ביטחוני הלילה, ומסרה כי "המפות החלופיות של צה"ל שהוצגו בישיבה כללו נסיגה מציר פילדלפי. נתניהו ורוב מוחלט של הקבינט לא קיבל את עמדת שר הביטחון גלנט והצבא בעניין זה". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "צה"ל יידע להיכנס ולחזור לפילדלפי בתום שישה שבועות של הפסקת אש. יש מספיק אילוצים למו"מ, לא צריך להוסיף. בקיבוצים אומרים לי - 'לא נוכל להשתקם עד שכולם יחזרו'". ראש המוסד דדי ברנע הוסיף: "אין בהצבעה הזאת היגיון, ממילא המו"מ מתמקד במנגנון העסקה ולא בציר פילדלפי". (איתמר אייכנר)
5 צפייה בגלריה
דדי ברנע ראש המוסד
דדי ברנע ראש המוסד
דדי ברנע ראש המוסד
(צילום: חיים צח לעמ)
20:30 - הממשלה אישרה את הארכת שירות המילואים, מבלי להתייחס לסוגיית החרדים. הממשלה אישרה את "ההצעה הדחופה" בעניין הארכת התוקף של צו שירות המילואים, שתוקפו יפוג מחר בחצות, כדי לאפשר את המשך גיוסם של חיילי המילואים עד ל-1 בדצמבר. בהצעה, שביקש להביא לאישור שר הביטחון יואב גלנט, הודגש כי זו מכבידה את הנטל את האוכלוסייה המשרתת, ונטען כי צה"ל מרחיב את מעגל המשרתים במספר דרכים - מבלי להתייחס לגיוס חרדים. (איתמר אייכנר)
20:15 - גלנט על ההחלטה שהתקבלה בקבינט אתמול בלילה: זו הייתה הכרעה בין חטופים לבין ציר פילדלפי. בסביבת של שר הביטחון יואב גלנט התייחסו לעימות שניהל הלילה (בין חמישי לשישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבינט המדיני-ביטחוני, והדגישו כי מטרתו הייתה "להבליט את נקודת ההכרעה הברורה - בין 30 החטופים בפעימה ההומניטרית והיכולת לשוב להילחם בכל מקום, לבין ההחלטה שהתקבלה". שר הביטחון זעם על ההחלטה להישאר בציר פילדלפי, ואמר במהלך היום: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם". (איתמר אייכנר)
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ברפיח חרבות ברזל 21.8.24
שר הביטחון יואב גלנט ברפיח חרבות ברזל 21.8.24
שר הביטחון יואב גלנט ברפיח
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
19:15 - דיווחים: תקיפות בדרום לבנון, חיזבאללה לקח אחריות על 4 פעולות מהבוקר. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפה בכפר שבעא שבדרום לבנון. מוקדם יותר דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, על תקיפה ביארון. בתוך כך, חיזבאללה קיבל אחריות על ארבע תקיפות נגד ישראל מהבוקר. (ליאור בן ארי)
18:00 - צה"ל: המבצע באזור ג'נין נמשך, עד כה חוסלו 20 מחבלים ונעצרו 17 מבוקשים. החל מיום שלישי בלילה, פועלים כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב במבצע גזרתי בשלושה מוקדי טרור באזור ג'נין שבצפון השומרון. כך מסר דובר צה"ל, שציין כי הכוחות פועלים מול התארגנויות של מחבלים מחמאס ומהג'יאהד האיסלאמי באזור, ומול ניסיונות ממושכים של האויב להוציא מהמרחב פיגועים כלפי אזרחי המדינה וכוחות הצבא. עד כה חוסלו 20 מחבלים בחילופי אש ובתקיפות מהאוויר, ונעצרו 17 מבוקשים. בנוסף, הושמדו עשרות מטענים והוחרם אמל"ח רב. הכוחות ממשיכים לפעול באזור, כשבמקביל מתנהל מבצע במחנה הפליטים פארעה שבבקעה. (יואב זיתון)
17:55 - הפלסטינים: עימותים עם צה"ל באזור שכם, מתנחלים השתלטו על מעיין באזור. סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה כי מתנחלים השתלטו על מעיין ליד בית פוריק, מזרחית לשכם שבשומרון. פעיל חברתי פלסטיני אמר ל"וופא" כי המתנחלים "הסתערו על המעיין וגירשו משם אנשים". במקביל, דווח על עימותים בין פלסטינים לצה"ל בכפר יתמא שמדרום לשכם. כמו כן, נזקים נגרמו לרכבים של מתנחלים בחווארה לאחר שפלסטינים יידו לעברם אבנים. (עינב חלבי)
16:30 - דיווחים בלבנון: טיל כבד נורה לעבר מטולה, ירי ארטילרי בתגובה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על ירי טיל כבד מלבנון לעבר מטולה. הערוץ דיווח גם כי מתבצע ירי ארטילרי בתגובה לעבר כפר כילא שבדרום לבנון, מרחק מאות מטרים מהמושבה הצפונית. (ליאור בן ארי)
5 צפייה בגלריה
בית הרוס ב מטולה
בית הרוס ב מטולה
בית הרוס במטולה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
16:25 - בכיר בחמאס: "הפגישות בדוחא נכשלו, המו"מ לקראת קריסה". מקור בכיר בחמאס אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה כי "הפגישות בדוחא נכשלו והמו"מ להפסקת אש ברצועת עזה קורס". הוא הוסיף: "הפגישות לא הצליחו 'לשבור' את ישראל מהתעקשותה להישאר בציר פילדלפי, או להסיר את ה'וטו' על 65 אסירים פלסטינים שנידונו למאסר עולם. המו"מ לקראת קריסה בשל סירובה של ישראל להגיב להצעות המתווכות לטפל בסוגיות הקיימות". לדבריו, המתווכות מצרים, קטאר וארה"ב "מתוסכלות" מישראל. (עינב חלבי)
14:30 - דיווח בלבנון: תקיפות ארטילריה בדרום המדינה. עלי שועייב, כתב הערוץ הלבנוני "אל-מנאר" השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפות ארטילריה בשבעא שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
12:30 - אחרי כחודש: הושלמה פעילות אוגדה 98 בחאן יונס ודיר אל-בלח. כוחות אוגדה 98 השלימו את הפעילות האוגדתית באזור חאן יונס ודיר אל-בלח במקביל, לאחר כחודש של תמרון בעל ובתת-הקרקע. במסגרת הפעילות חיסלו הכוחות יותר מ-250 מחבלים והשמידו עשרות תשתיות טרור. בנוסף, יחידת יהל"ם ולוחמים מחטיבה 7 והצנחנים איתרו והשמידו שש מנהרות שאורכן מגיע לכ-6 קילומטרים של תוואי תת-קרקעי. בחלק מהמנהרות אותרו מתחמי שהייה של מחבלים, אמצעי לחימה ומחבלים שחוסלו. (יואב זיתון)
10:46 - צה"ל: "ראש התארגנות הטרור של חמאס בג'נין חוסל בחילופי אש". צה"ל, שב"כ והמשטרה מסרו כי כוחות הביטחון חיסלו את וסאם חאזם, ראש התארגנות הטרור של חמאס בג'נין. לפי ההודעה, חאזם חוסל במהלך חילופי אש בעת שהיה ברכב. בהמשך לכך הרכב הותקף מהאוויר מאחר ששני מחבלים נוספים - מיסרה משארקה ועראפת עאמר - ששהו בו, ניסו להימלט. עוד נמסר כי חאזם היה מעורב בביצוע והכוונת פיגועי ירי ומטענים וקידום פעילויות טרור נוספות ביהודה ושומרון, ושמשארקה ועמאר היו פעילי טרור של חמאס בג'נין שפעלו תחת חאזם, והיו מעורבים בפיגועי ירי באזור התפר לעבר יישובים ישראליים. (לירן תמרי, יואב זיתון)
5 צפייה בגלריה
פשיטה של צה"ל ב ג'נין 30.8.24
פשיטה של צה"ל ב ג'נין 30.8.24
עשן בג'נין בעקבות פעילות צה"ל
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
08:20 - מטה משפחות החטופים נגד נתניהו: "לא מחמיץ הזדמנות לוודא שלא תהיה עסקה". מטה משפחות החטופים התייחס להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני בעד השארת כוחות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית. במטה מסרו כי "אחרי כמעט שנה של הפקרה, נתניהו לא מחמיץ אף הזדמנות כדי לוודא שלא תהיה עסקה. אין יום שבו נתניהו לא פועל באופן ממשי כדי לסכן את שובם של כל החטופים הביתה". (יעל צ'כנובר)
סיכום חדשות הלילה
הקבינט המדיני-ביטחוני הצביע בעד השארת כוחות צה"ל בציר פילדלפי. הקבינט המדיני-ביטחוני החליט ברוב של שמונה תומכים, מול מתנגד אחד, שר הביטחון יואב גלנט, ונמנע אחד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לאשר את המפות שקובעות את הישארות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקת חטופים אפשרית. כך לפי גורמים שנכחו בדיון, שציינו כי שרים בקבינט טענו שההחלטה מקרבת את האפשרות לעסקה, "שכן היא מבהירה לחמאס שהוא יצטרך להתפשר בעניין פילדלפי, כפי שהוא התפשר בעניין דרישתו לסיום המלחמה". עוד נטען בקבינט כי מבדיקה ראשונית של גורמי המקצוע, רוב החטופים החללים נרצחו בחצי השנה הראשונה ולא בחודשים האחרונים. (ynet)
5 צפייה בגלריה
ציר פילדלפי
ציר פילדלפי
ציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל: כלי טיס תקף חוליית מחבלים בהיתקלות עם כוחות הביטחון בג'נין. דובר צה"ל עדכן שכלי טיס תקף חוליית מחבלים במהלך היתקלות עם כוחות הביטחון בג'נין. (יואב זיתון)
האריס בריאיון ראשון משותף עם סגנה המיועד: "תמיד אתמוך בישראל, חייבים עסקה". לראשונה מאז שנבחרו למועמדת הדמוקרטית לנשיאות ולסגנה, סגנית הנשיא קמלה האריס ומושל מדינת מינסוטה טים וולז קיימו ריאיון משותף ראשון ברשת CNN. "שיהיה ברור, תמיד אתמוך בישראל ובזכותה להגן על עצמה, בוודאי אחרי מה שקרה ב-7 באוקטובר. אבל אנחנו חייבים לסיים את המלחמה וחייבים להשיג עסקה עכשיו". האריס נשאלה אם תשנה את מדיניות הסיוע הצבאי לישראל, והשיבה: "צריך לסיים את המלחמה". (ציפי שמילוביץ, ניו יורק)
צבא ארה"ב: "השמדנו מערכת טילים של החות'ים בתימן". פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) מסר כי ביממה האחרונה כוחותיו השמידו בתימן "מערכת טילים של חות'ים וכטב"ם אחד", באזור שנמצא בשליטת המיליציה הפועלת בשליחות איראן. "מערכות אלו היוו איום ברור ומיידי על כוחות ארה"ב, כוחות הקואליציה וכלי השיט המסחריים באזור. פעולה זו ננקטה כדי להגן על חופש הניווט וכדי להפוך את המים הבינלאומיים לבטוחים יותר". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
צה"ל: עקב תקיפת משגרים בדרום לבנון רקטה חצתה לישראל והתפוצצה בשטח פתוח. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מספר משגרים של חיזבאללה בדרום לבנון, "שהיוו איום". בעקבות פגיעה באחד המשגרים, זוהו מספר שיגורים לעבר ישראל. רקטה אחת חצתה מלבנון לעבר מגדל תפן שבגליל המערבי והתפוצצה בשטח פתוח. לא היו נפגעים. התרעות באזור הופעלו על פי מדיניות. שאר השיגורים לא חצו לשטח הארץ. (יואב זיתון)