סגור
מתחם מסיבה נובה אחרי הטבח של 7.10 מלחמה בעזה
מתחם מסיבה נובה אחרי הטבח של 7 באוקטובר (צילום: יובל חן)

כך הממשלה מקשה על פיצוי הקורבנות של 7 באוקטובר

החלטת הממשלה על פיצוי הקורבנות קובעת כי מי שבמקביל לקבלת הפיצוי הקטן מהמדינה יעז גם לתבוע נכות ויידחה – יידרש להחזיר 60% מהכסף שקיבל. ההחלטה עלולה להקשות על הקורבנות, בעיקר החלשים בהם, למצות זכויות מול המדינה

החלטת הממשלה על פיצוי קורבנות 7 באוקטובר כוללת סעיף המאיים על ניצולי הטבח וקרובי המשפחה שלהם שאם ינסו לקבל הכרה בנכות - יאבדו 60% מהפיצוי האוטומטי שלו הם זכאים. זאת במטרה להלך עליהם אימים שלא ינסו לקבל יותר כסף מהפיצוי המגוחך המוצע להם בהחלטה.
הממשלה אישרה שלשום את המלצות ועדת הכהן למתן פיצוי וסיוע בהיקף של מיליארד שקל למשפחות שכולות, משפחות חטופים, אחים וילדים של פדויי שבי, תושבי אופקים ויישובי עוטף ישראל. ההחלטה מתיימרת לתת מענה לצרכים של מי שאינם נפגעים ישירים ולא הפכו לנכים, ולמנוע גל תביעות המוני. עם זאת, נראה שהיא מחמיצה את שתי המטרות. סכומי הפיצוי נעים בין אלפי שקלים לעשרות אלפים בודדות. חוקרת פיצוי נפגעי האסונות ההמונים בישראל, הד"ר למשפטים ענבל מימון בלאו מהקריה האקדמית אונו, מעריכה שצפוי גל תביעות המוני.
אחת מטענות הביקורת הרבות על המלצות ועדת הכהן היתה שהיא המליצה למנוע ממקבלי הפיצוי אופציה של הגשת תביעה מקבילה לאחוזי נכות. בעקבות הביקורת משרד האוצר החליט לאפשר שני מסלולים מקבילים, אבל להלך אימים על מי שישתמש בהם. אם תביעת הנכות שלו תידחה, הוא יידרש להחזיר 60% מהסכום שקיבל, אף שאין כל קשר בין שתי התביעות. צריך לזכור שבמקרים רבים מדובר במשפחות במצוקה כלכלית, אם משום שהן מגיעות מאזור מצוקה ואם משום שהמחדל של המדינה ב־7 באוקטובר הכניס אותן למשבר כלכלי קשה. היכולת שלהן להחזיר 60% מהמענק שיקבלו לא קיימת למעשה.
יושבות הראש של השדולה לזכר הנרצחים ממסיבות 7 באוקטובר מבקרות את ההחלטה בחריפות. ח"כ אפרת רייטן מהעבודה, עורכת דין שמתמחה בין היתר בפיצוי קורבנות אסון, אמרה "זה מניפולציה ועושק של המסכנים ביותר שלא יעזו לקחת סיכון". היו"ר השנייה ח״כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה ש"מדובר מנגנון הפחדה שמטרתו להרתיע את הנפגעים מלבקש את הסיוע המגיע להם".
האוצר צפוי להגיש את המסקנות לא כשינוי חקיקה, אלא כהסכם עם ביטוח לאומי, שטעון רק התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה. הדבר עלול להקל את העברת הסעיף הבעייתי אבל גם יקל לתקוף אותו בבית משפט.
מהאוצר נמסר: "הוועדה הציבורית קבעה בהמלצותיה כי מי שיקבל מענה במסגרתה, לא יוכל להגיש בקשת נכות במשך שנתיים מתוך רציונל של מיצוי התהליך הטיפולי־שיקומי. לאחר בחינת הדברים ולאור הרצון לא למנוע לחלוטין את האפשרות להגיש תביעת נכות בשנתיים שלאחר קבלת המענק, נקבע בהחלטת הממשלה כי מי שיגיש נכות בתוך שנתיים, ולא יקבל אחוזי נכות, יידרש להחזיר חלק מהמענק".