סגור

רפורמת הרווחים העודפים – הרפורמה שכל בעל חברה פרטית חייב להכיר

זה קרוב לעשור שמשרד האוצר מנסה להטיל מס על רווחי החברות הפרטיות המשלמות מס חברות, ואינן מחלקות את יתרת הרווחים כדיבידנד לבעלי מניותיהן. לאחר שטיפל בעבר בתופעה שכינה "חברות ארנק", עתה מתמקדות תלונותיו של האוצר בכך שבעלי המניות אינם משתמשים ברווחים שצברה החברה לשם השקעה בפיתוח הפעילות העסקית של החברה, אך מנגד משיקולי מס נמנעים מחלוקת דיבידנד.
באופן כללי ביותר, לשם זירוז בעל המניות לחלק רווחים אלה כדיבידנד, קובעת הרפורמה כי כל הרווחים שנצברו במהלך השנים, ולא הושקעו ב"נכסים טובים" התורמים לפיתוח העסקי של החברה יחויבו במס בשיעור של 2% מידי שנה. במילים אחרות, כל שנה בה בעל המניות לא יחלק את העודפים כדיבידנד ויימנע מתשלום מס של כ- 30% (לפני מס יסף) על הדיבידנד שמשך, הוא יחויב במס של 2% המהווה למעשה "ריבית" בשיעור של כ- 6% על מס הדיבידנד ש"עוכב" אצלו, וזאת ללא אפשרות להכיר במס זה כהוצאה. מס נוסף זה יחול (כמעט) ללא קשר להיקף הרווח (או ההפסד) באותה שנה.
עד כאן הרציונל שבבסיס הדברים נשמע סביר, אם לחברה עודפי מזומנים שתתכבד ותחלק אותם, ואם לא תעשה כן – עליה להתכבד ולשלם מס עודפים. אולם, במציאות הדברים שונים לחלוטין. משרד האוצר מעולם לא פרסם בעבר כל קביעה מהם "נכסים טובים" ומהם "נכסים מיוחדים" (כינוי החיבה שנתן המחוקק ל"נכסים רעים").
1 צפייה בגלריה
מימין אייל רובין וטארק דיביני BDO
מימין אייל רובין וטארק דיביני BDO
מימין אייל רובין וטארק דיביני
(צילום נתי חדד; סנאפ המרכז החברתי לצילום)
כך למשל, חברה שניצלה את עודפי רווחיה לשם רכישת נכסי נדל"ן מניב נחשבה עד לאחרונה לחברה שיש לה פעילות כלכלית מבורכת. והנה, במסגרת הרפורמה נקבע כי רכישת נדל"ן מניב (כגון, משרדים או מרכז מסחרי שאינם לשימוש עצמי של החברה עצמה) אינה בבחינת רכישה של "נכסים טובים". המשמעות הכלכלית היא שהתשואה על אותם רווחי נדל"ן שנרכשו מעודפי החברה תקטן ב- 2%.
לא צריך להרבות במילים כדי להסביר שתשלום 2% (שאינם מוכרים כהוצאה) מתשואת נדלן מניב יכולה לשבש לחלוטין את תזרים המזומנים של החברה, מה גם שבמרבית המקרים חברות הנדל"ן לקחו הלוואות לצורך רכישת נכסיהן, וממילא תזרים המזומנים שלהן נועד כדי לשרת את פירעון ההלוואה לבנקים.
ברור לכול כי הטלת המס על הרווחים העודפים משנה מקצה לקצה את התוכניות העסקיות של החברות הפרטיות. חובה על החברות הפרטיות להיערך לאפשרות שרפורמת המס המוצעת תיכנס לתוקפה כבר בתחילת שנת 2025, וזאת בין אם בדרך של היערכות לחלוקת דיבידנד ובין אם בדרך של שינוי תמהיל נכסי החברה והתחייבויותיה (לרבות, חברות הבת שבבעלות החברה, ככל שישנן), באופן שיביא למזעור הפגיעה בחברה כתוצאה מהטלת המס החדש.
הכותבים הם רו"ח (עו"ד) אייל רובין, ראש אשכול מסים ורו"ח (עו"ד) טארק דיביני, שותף, מיסוי תאגידים ומיסוי נדל"ן בפירמת BDO