סגור
תיעודים מתקיפת צה"ל ב איראן 26.10.24
תיעודים מהתקיפה הלילית

בכיר בארה"ב: "זה צריך להיות סוף התקיפות הישירות בין ישראל לאיראן"

בממשל ביידן אומרים כי "הנשיא וצוות הביטחון הלאומי שלו עבדו מול הישראלים בשבועות האחרונים כדי לעודד אותם לנהל תגובה ממוקדת ופרופורציונלית, ונראה שזה בדיוק מה שאירע"; באיראן טענו כי התקיפה הישראלית בוצעה מחוץ לגבולות המדינה, וגרמה לנזק מוגבל; סעודיה ואיחוד האמירויות גינו את התקיפה, וקראו לכל הצדדים "לנהוג בריסון מקסימלי"; ר"מ בריטניה: "על איראן לא להגיב לגל התקיפות הישראליות"

התקיפה הישראלית באיראן גררה תגובות ברחבי העולם. בתדרוך שהעביר בכיר בארה"ב לאחר סיום התקיפות שארכו כשלוש שעות, הוא אמר כי "זה צריך להיות סוף התקיפות הישירות בין איראן לישראל". עוד לפני כן, הבהירו בבית הלבן כי "ארצות הברית לא משתתפת במבצע הזה".
בשיחה עם עיתונאים לאחר התקיפה באיראן, אמר בכיר בבית הלבן: "ישראל ביצעה תקיפות אוויריות מדויקות נגד מטרות צבאיות מרובות ברחבי איראן ומחוץ לאזורים מיושבים. ארצות הברית לא השתתפה במבצע צבאי זה. הנשיא ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו עבדו מול הישראלים בשבועות האחרונים כדי לעודד אותם איך להתנהל, לנהל תגובה ממוקדת ופרופורציונלית עם סיכון נמוך לפגיעה באזרחים, ונראה שזה בדיוק מה שאירע".
לדבריו, "ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו על המצב בשבוע שעבר, ועודד את ראש הממשלה לתכנן תגובה שתשמש להרתעת התקפות נוספות נגד ישראל - תוך צמצום הסיכון להסלמה נוספת. זו המטרה שלנו וזו מטרתה של ישראל".
הבכיר הזכיר את פריסת מערכת ההגנה האווירית THAAD בישראל ואמר כי "ביידן וסגנית הנשיא קמלה האריס הוכיחו שתמיד נצא להגנת ישראל מפני איראן וקבוצות הטרור שלה. אם איראן תבחר להגיב פעם נוספת, נהיה מוכנים, ויהיו השלכות על איראן שוב. עם זאת, אנחנו לא רוצים לראות את זה קורה. התקיפה הישראלית צריכה להיות סוף חילופי האש הישירים האלה בין ישראל לאיראן".
סגן נשיא איראן, מוחמד רזא עארף, התייחס לתקיפה הישראלית בארצו הלילה וכתב ברשתות החברתיות כי "עוצמתה של איראן משפילה את אויבי המולדת". כמה שעות לאחר מכן דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית"תסנים" כי שני חיילים בצבא איראן נהרגו בתקיפת התגובה הישראלית במהלך הלילה.
לפי דיווח אחר של תסנים, מקור באיראן טען כי התקיפה הישראלית בוצעה מחוץ לגבולות המדינה, וגרמה לנזק מוגבל. המקור מסר כי "הטענה הישראלית שהותקפו 20 נקודות היא לא מציאותית, והיא חלק מלוחמה פסיכולוגית". המקור טען שוב כי אף מתקן צבאי של משמרות המהפכה לא הותקף, וכי גם הדיווח על השתתפות 100 מטוסים בתקיפה הוא "שקרי ונועדו להעצים את התקיפה החלשה". הסוכנות ציטטה גם את בית הזיקוק בטהרן: "אנחנו מכחישים כי בית הזיקוק היה מטרה בתקיפה. הוא פועל כרגיל".
סעודיה גינתה את התגובה הישראלית באיראן, ש"הפרה את ריבונותה" של הרפובליקה האיסלאמית, לדבריה, וכן את החוק הבינלאומי. סעודיה קראה לכל הצדדים "לנהוג בריסון מקסימלי", וקראה לקהילה הבינלאומית לפעול להפחתת ההסלמה ולסיום העימותים באזור. גם איחוד האמירויות גינתה את תקיפת התגובה הישראלית באיראן, והדגישה את הצורך ב"ריסון מקסימלי" כדי להימנע מהסלמה.
ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר אמר כי "על איראן לא להגיב לגל התקיפות הישראליות" בשטחה, וקרא לכל הצדדים "לשמור על ריסון".