פרסום ראשוןהטורקים לא מוותרים על נמל חיפה: Yilport עתרה לבית המשפט נגד פסילתה מטעמים ביטחוניים
פרסום ראשון
הטורקים לא מוותרים על נמל חיפה: Yilport עתרה לבית המשפט נגד פסילתה מטעמים ביטחוניים
חברת Yilport דורשת בעתירה לבטל את ההחלטה שהתקבלה לפני חודש וחצי וקבעה כי הקבוצה בה היא שותפה לא יכולה להתמודד במכרז להפרטת נמל חיפה. בממשלה חוששים מכך שלחברת יילפורט שלוקחת יש קשרים עם ממשלת טורקיה, ואם הקבוצה תזכה במכרז היא תחזיק בתשתית אסטרטגית של מדינת ישראל
אתמול (ד') אחר הצהריים הגישה חברת Yilport הטורקית עתירה מנהלית נגד רשות החברות בשל פסילתה במכרז להפרטת נמל חיפה משיקולים ביטחוניים. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי עורכי הדין אלי כהן, יצחק לזר ודניאל כהן ממשרד גורניצקי.
חברת Yilport דורשת בעתירה לבטל את ההחלטה שהתקבלה לפני חודש וחצי וקבעה כי הקבוצה לא יכולה להתמודד במכרז למכירת מניות הנמל הממשלתי בחיפה למפעיל חיצוני. כמו כן, החברה דורשת לעיין בכלל המסמכים הנוגעים למכרז, לרבות המסמכים הנוגעים להחלטת הפסילה וטעמיה. בעתירה נכתב כי "עד עתה, לא ברורה ולא הוסברה לעותרת עילת פסילתה, ומהם החששות ביחס לפעילות העותרת ובעל השליטה בה, מר יילדרים".
ההחלטה על פסילת הקבוצה התקבלה לאחר דיון בטחוני חסוי שעסק באינטרסים החיוניים של המדינה בהליך הפרטת נמל חיפה. באופן חריג, הדיון היה בפורום מורחב שכלל את ראש הממשלה נפתלי בנט, מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ובכירים בשירותי הביטחון והחוץ של ישראל.
במכתב שנשלח לפני חודש וחצי לאלי טילס, נציג הקבוצה בהליך ההפרטה, נכתב כי "הוחלט להפסיק את השתתפות הקבוצה בהליך המכירה של מניות החברה, משיקולי ביטחון לאומי, על מנת למנוע פגיעה בביטחון מדינת ישראל וביחסי החוץ שלה". עוד נכתב כי "בשל מגבלות סודיות המידע והחשש לפגיעה בביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, אין ביכולתנו לפרט את הנימוקים המבוססים על שיקולים בטחוניים ועל יחסי החוץ של המדינה".
בממשלה חוששים מכך שלחברת יילפורט שלוקחת חלק בקבוצה יש קשרים עם ממשלת טורקיה, וזו תחזיק בתשתית אסטרטגית של מדינת ישראל, מה שסותר את "צו האינטרסים" שהממשלה וועדת הכספים אישרו לאחרונה. בצו האינטרסים מצוין כי במסגרת ההפרטה יש לשמור על "אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל", וכי יש "למנוע היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה". גופי תקשורת אחרים אף טענו כי קיים קשר בין הקבוצה לבין חיזבאללה.
הקבוצה שנפסלה מורכבת משיתוף פעולה של ארבע חברות: בעלת השליטה בחברה תהיה גרייסטון האמריקאית עם 51% אחזקה, חברת הנמלים הטורקית יילפורט (Yilport) תחזיק ב-25%, אושנאו של טילס תחזיק ב-20% וגלובל פורטס הבריטית-טורקית תחזיק ב-4%. טילס היה מנכ”ל חברת הספנות נגב סטאר ומנהל התפעול של חברת נמלי ישראל. קבוצה בהובלתו זכתה במכרז להפרטת נמל אילת עבור האחים נקש. ל"כלכליסט" נודע כי חלקים מהקבוצה שנפסלה בוחנים אפשרות של התמודדות במסגרת אחרת.
בשלב זה, לא ברור אם העתירה של הקבוצה הטורקית תעכב עוד את ההליך המכרזי. במקביל לעתירה, נודע ל"כלכליסט" כי מועד קבלת ההצעות במכרז נדחה בעוד שבועיים וחצי, וכעת הוא אמור להתבצע ב-12 במאי.
ברשות החברות סבורים כי סכסוך הנדל"ן סביב חזית הים, שנחשף ב"כלכליסט", צפוי להיפתר בימים הקרובים. לפי הרשות, יש הסכמה סופית בין נמל חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בנוגע לשטחי חזית הים בחיפה. כמו כן, ברשות טוענים כי גם עיריית חיפה הסכימה על הדברים העיקריים, וביניהם על ענייני הנדל"ן והסוגיות המסחריות בנוגע לחזית הים, וכי המחלוקת היחידה שנשארה נוגעת להסכם הניהול בין העירייה והנמל.
ארבע קבוצות נמצאות כעת במירוץ להפרטת נמל חיפה. הקבוצה הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא); השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים; השלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן; והרביעית היא חברת מספנות ישראל יחד עם יורוגייט הגרמנים. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצה נוספת בודקת אפשרות להתמודד במכרז.