פרשנותהטבת המס לתעשייה: הח"כים לא שאלו שאלות
פרשנות
הטבת המס לתעשייה: הח"כים לא שאלו שאלות
ועדת הכספים האריכה את תוקף הטבת מס לעובדי משמרות במפעלי ייצור; הח"כים קיבלו ללא עוררין את העלייה החדה הצפויה בהיקף ההטבה, ל-160 מיליון שקל
בוועדת הכספים התקיים היום (ד') דיון על הארכת תוקף של הטבת מס לעובדי משמרות במפעלי ייצור, ההטבה נועדה לעודד את העובדים לעבוד בעוד משמרות וכך לנצל באופן מלא יותר את הציוד ולהגדיל את התפוקה. הדיון התקיים שלושה חודשים לאחר שפג תוקפן של התקנות, חברי הכנסת שאלו שאלות מעטות כדי לצאת ידי חובה, אך כשנוכחו לראות כי נציגי רשות המסים לא בקיאים בפרטי ההטבה ובנסיבות ההיסטוריות שהביאו לקביעתה, הרפו חברי הכנסת משאלותיהם, אישרו את ההטבה, לשמחת לבם של התעשיינים הישראלים שנהנים מהטבת המס מאז 1986.
הטבת מס היא החרגה של מדיניות המס הכללית כדי לקדם מטרה כזו או אחרת, הטבת מס במקום אחד, משמעה העלאת מסים במקום אחר, כשם שאין ארוחות חינם, כך גם אין הטבות מס חינם.
כבר כמה עשורים שכלכלנים בכל העולם מנסים להעלות את רמת הדיון הציבורי והפרלמנטרי בהטבות המס, אך ללא הצלחה. גם בישראל החוק מחייב את משרד האוצר להגיש את עלות הפטורים ממס לצד הגשת תקציב המדינה, משרד האוצר מילא את חובתו והראה כי הטבות המס בישראל יגיעו ל-80 מיליארד שקל ב-2022, אך כל זה לא גורם עדיין לחברי הכנסת ולציבור להבין כי הטבת מס היא כסף ציבורי לכל דבר.
הטבת מס ששוויה כ-940 שקל בחודש
על שאלה אחת של חברי הכנסת למה לא הופכים את ההטבה להטבה קבועה בתקנות?, ידעו נציגי רשות המסים להשיב: "כי צריך להעריך מחדש את ההטבה". אלא שתהליך האישור בכנסת היה רחוק מ"הערכה מחדש", נדמה היה כי חברי הכנסת משלימים עם תפקידם כחותמת גומי, ומאשררים את ההטבה משל היה מדובר בהארכת הוראת קבע לתשלום חשבון החשמל. אף לא אחד שאל את השאלה הבסיסית, למה נכון שהמדינה תשלם באמצעות הטבת המס - במקום המעסיקים – דווקא את שכרם של עובדי המשמרות במפעלי הייצור? ייתכן שהתשובות לכך מעולות, וייתכן שלא, אבל ועדת הכספים חייבת לקחת את עצמה ברצינות.
יש מן האירוניה שדווקא הטבת מס זו זכתה לניתוח פרטני יחסית בחוברת עיקרי התקציב שהאוצר הוציא לפני כחודש. האוצר הביא את הטבת המס הזו כדוגמה לכך שתוחלת החיים של הטבת מס היא ארוכה בהרבה מתמיכה תקציבית ישירה, כלכלני האוצר העריכו – וקשה לחלוק על הערכה זו – כי אם היה מדובר בתמיכה תקציבית ישירה היא כנראה לא היתה שורדת 35 שנה.
לידיעת חברי הכנסת, מדובר בהטבת מס ששוויה כ-940 שקל בחודש (1,800 שקל בשנה במחירי 1986), לפי הניתוח של האוצר, ההטבה מוטה מגדרית, שכן רק 15% מהטבת המס הזו הולך לנשים. אגב, במסמך רשמי שנשלח לוועדה על ידי משרד האוצר, העריכו כי עלות ההטבה לשנת 2021 היא 80 מיליון שקל, ולשנת 2022 היא 160 מיליון שקל. אף לא אחד מחברי הכנסת לא העיר על הגידול העצום הצפוי בהטבה, ובוודאי שאף לא אחד העיר כי האוצר עצמו, לפני חודש, פרסם כי עלות ההטבה לשנת 2021 היא 120 מיליון שקל, ובשנת 2022, 130 מיליון שקל.