מיום ראשון: יושבתו רכבות המטען בשל הסחבת במו"מ מול ההנהלה
מיום ראשון: יושבתו רכבות המטען בשל הסחבת במו"מ מול ההנהלה
ועד עובדי הרכבת טוען לפגיעה ב-1,500 העובדים, בשכרם ובזכויותיהם. הוא נקט בחודשים האחרונים צעדי עיצומים, אך מקפיד לא לבצע כאלו שפוגעים ישירות בשירות הניתן לנוסעים; לפי רכבת ישראל, פעילות רכבות המשא מורידה מדי יום כ-4,000 משאיות מהכביש
ועד עובדי רכבת ישראל הכריז על השבתת חטיבת המטענים ברכבת, סקטור הפקידים ואגף הלוגיסטיקה החל משעה 15:00 ביום ראשון. המשמעות של הצעד, שלא צפוי לפגוע בשלב הראשון בנוסעים, הוא השבתת כל תנועת רכבות המשא בישראל.
הרכבת מסיעה כ-56 רכבות מטען מדי יום, כאשר כל אחת מהן מסיעה כ-70 קרונות. חישובים שנעשו ברכבת ישראל מעריכים כי פעילות רכבות המשא מורידה מדי יום כ-4,000 משאיות מהכביש.
במכתב שנשלח למנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר על ידי איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית נכתב: "עקב הזלזול המתמשך מצדכם במו"מ, המשך הפגיעה הקשה בכ-1,500 עובדים הנפגעים מדי חודש עקב החשמול, התחמקותכם מקביעת פגישות בפורום שנקבע מראש, הסחבת/גרירת הרגליים מצדכם במו"מ, המחלוקת בעניין גובה הסל הכלכלי, תכולת הסל הכלכלי, אי התקדמות בנושא שינוי מבנה ארגוני חטיבת הפעלה ועוד - הרינו להודיעכם כי החל מיום ראשון 19.6.2022 בשעה 15:00 ינקטו בחברה הצעדים הבאים: חטיבת מטענים תושבת, סקטור פקידים ואגף לוגיסטיקה יושבתו". לפי ההודעה, תוקף הצעדים הוא עד להודעה חדשה.
כבר כמה שנים שוועד העובדים, ההסתדרות והנהלת הרכבת נמצאים במשא ומתן שלא מתקדם על מספר סוגיות הנוגעות לתנאי העובדים ולשכר, מה שהביא את הוועד לנקוט עיצומים ואת כל הצדדים לדיונים בבתי משפט. הוועד ביצע בחודשים האחרונים כמה עיצומים, אך מקפיד לא לבצע עיצומים שפוגעים ישירות בשירות הניתן לנוסעים. בענף סברו כי לאחר הבחירות להסתדרות הצדדים יצליחו להגיע להסכם, אך בינתיים לא נראה שהצדדים מצליחים להגיע לפשרה.
מוועד העובדים נמסר: "כבר כמעט חמש שנים שהנהלת הרכבת מושכת וממסמסת את המו"מ להסכם קיבוצי. בזמן הזה היא ממשיכה לפגוע בעובדים, בשכרם ובזכויותיהם ונוהגת כלפיהם בצורה מזלזלת ואגרסיבית. כך למשל נפגעים העובדים בשכרם כבר שנתיים בגלל עבודות החשמול בגינן נסגרים כל העת קווים ותחנות. יוזכר כי תוקפו של ההסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בחברה פג כבר לפני חמש שנים. אין אף מקום עבודה במשק שנוהג כך כלפי העובדים שלו.
"אנחנו מבהירים באופן ברור, וכדי למנוע פרשנויות והפצת פייק ניוז: אין ולא ננקטים צעדים ארגוניים שמשפיעים על תנועת רכבות הנוסעים. יובהר עוד כי כל הצעדים הארגוניים הם בגיבוי ההסתדרות ובאישור בית הדין".