סגור
יועמ"ש המשטרה תנ"צ אלעזר כהנא
יועמ"ש המשטרה תנ"צ אלעזר כהנא (צילום: שלו שלום)

בסמוך לחצות: בהרב מיארה בלמה את הדחת היועץ המשפטי במשטרה על ידי המפכ"ל

אתמול הודיע המפכ"ל לתנ"צ אלעזר כהנא על החלטתו להעביר אותו לתפקיד ראש חטיבת התביעות למרות שכלל לא היה מועמד. ברקע: הגיבוי שנתן כהנא לפרקליטות נגד קידום הקצין שהשליך רימוני הלם על מפגינים בעת המחאה. היועמ"שית הקפיאה את ההדחה: "הליך בזק בניגוד לרצון הקצין"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בולמת את הדחתו של היועץ המשפטי של המשטרה תנ"צ אלעזר כהנא על ידי מפכ"ל המשטרה רנ"צ דני לוי ב"הליך בזק ובניגוד לרצונו של הקצין", כפי שהיא מכנה את המהלך במכתב שאותו שיגרה אמש סמוך לחצות למפכ"ל.
לדברי בהרב מיארה, "בנסיבות העניין דומה כי מדובר בהדחה של יועמ"ש משטרת ישראל ממילוי תפקידו, ללא כל עילה המצדיקה זאת".

לקריאת המכתב המלא של היועצת המשפטית לממשלה שמקפיא את ההדחה לחצו כאן

המפכ"ל הודיע אתמול במפתיע לכהנא כי יועבר מתפקיד היועמ"ש לתפקיד אחר - ראש חטיבת התביעות במשטרה - במקומו של תנ"צ דדו זמיר, זאת למרות שכהנא כלל לא היה מועמד לתפקיד.
נזכיר שכהנא, שמכהן בתפקיד מאז שנת 2021, פתח לאחרונה חזית מול השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כאשר חתם על תצהיר אשר גיבה את עמדת הפרקליטות והיועמ"שית במסגרת תגובה שהגישה המדינה לבית המשפט בעתירה מנהלית נגד קידום רפ"ק מאיר סוויסה.
סוויסה עומד לדין על השלכת רימוני הלם על מפגינים נגד ההפיכה המשטרית שגרמו לפציעתם, ולמרות זאת החליט מ"מ המפכ"ל לשעבר ניצב אבשלום פלד, בלחץ בן גביר, לקדם אותו לתפקיד מפקד תחנת תל אביב דרום ולדרגת סנ"צ.
התייצבותו של כהנא בהליך כנגד החלטת הקידום שהובילו פלד ובן גביר, שאותו כינתה הפרקליטות בתגובתה לעתירה "מחטף והחלטה בלתי חוקית", עוררה את זעמו של השר, ואכן הקידום נבלם לאחר שבית המשפט הוציא נגדו בתחילת ספטמבר צו ביניים.
אמש פורסם ב"הארץ", שכהנא שלח מכתב לפקודיו שבו כתב: "אני מניח שאתם שומעים על כך שבדיון השיבוצים שהתקיים היום מוניתי לתפקיד ראש חטיבת התביעות… מבהיר שמבחינתי האפשרות הזו היתה בהפתעה ולא מתוכננת. מטבע הדברים לא אוכל להרחיב בנושא כעת והדברים יתבהרו".
1 צפייה בגלריה
היועצת המשפטית לממשלה היועמ"שית גלי בהרב מיארה 5.6.24
היועצת המשפטית לממשלה היועמ"שית גלי בהרב מיארה 5.6.24
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
זמן קצר לאחר הפרסום, שיגרה בהרב מיארה מכתב למפכ"ל, וציינה כי כהנא הוא "קצין בכיר, מוערך ומנוסה הממלא תפקיד חשוב ורגיש במיוחד" וכי הוא מהווה "שומר סף פנים ארגוני ואמון על הטיפול במכלול ההיבטים המשפטיים בעבודת המשטרה, בהם גם היבטים רוחביים, משמעותיים ורגישים, כמו המחאות המתקיימות ברחבי הארץ ונושא טוהר המידות והמינויים במשטרה".
מסיבה זו, מציינת היועמ"שית, כדי להבטיח את העצמאות המקצועית של היועצים המשפטיים ואת יכולתם למלא את תפקידם כשומרי סף, מינוי או סיום כהונה של יועצים משפטיים בארגונים שונים לרבות המשטרה, נעשים בהיוועצות עם היועצת המשפטית לממשלה, לה הם כפופים מבחינה מקצועית. על כן לדבריה, "מהלך כזה של הדחה בפועל של יועץ משפטי, בהליך בזק כמתואר, וללא מעורבות של היועצת המשפטית לממשלה, הוא חסר תקדים".
בהרב מיארה מציינת כי בשיחה שקיימה כבר אתמול עם המפכ"ל לוי סוכם ש"יועמ"ש המשטרה לא יועבר מתפקידו עד שנקיים פגישה מסודרת בעניין. חרף זאת הודעת לארגון, לאחר שיחתנו והסיכום האמור, על החלטתך להעביר את יועמ"ש המשטרה מתפקידו".
בסיום מכתבה בהרב מיארה גם מנחה אופרטיבית כי "עד לבירור חוקיות המהלך החריג שמוטלת בספק, יש להקפיא את המצב העובדתי הקיים ביחס ליועמ"ש המשטרה, ובכלל זאת להימנע מהעברתו לכל תפקיד אחר. אין לקדם העברה זו, לרבות על דרך של פנייה לקבלת אישור המשרד לביטחון לאומי".
מהמשטרה נמסר כי "מדובר במינוי שנקבע במסגרת סבב תפקידי רוחב לקצינים בדרגת תת-ניצב. הניסיון לשוות למינוי פרשנות אחרת, ראוי שיידחה על הסף".