דעהשלמו אגרת גודש - או שלמו ללוביסט
דעה
שלמו אגרת גודש - או שלמו ללוביסט
ליבואני האופנועים ולנהגי המוניות, שזכו לפטור מאגרת גודש, יש דבר משותף: לובי אפקטיבי בכנסת. ההחלטות בוועדת הכספים מראות שיותר משחשוב להיות צודק - חשוב שיהיה לך לוביסט
את הדיון בנושא אגרות גודש לכלי רכב בגוש דן, שנערך בוועדת הכספים של הכנסת ביום חמישי, פתח יו"ר הוועדה אלכס קושניר בבשורה: "שמח לומר כי הרכבים הדו־גלגליים יהיו פטורים מאגרה ולא ייכנסו לחוק". לפי ח”כ קושניר, האוצר הסכים לפטור את האופנועים מהאגרה מפני שהם לא תורמים לגודש אלא מהווים פתרון לעומס התחבורתי. בנוסף, הם משמשים את השליחים בתחום ההסעדה, והטלת מס גודש עליהם "משמעה ייקור המוצרים האלו וייקור השירותים, מה שיוביל לעליית יוקר המחיה".
קשה לחלוק על הטיעונים האלה וייתכן שההחלטה לפטור את רוכבי האופנועים מאגרה היא נכונה והגיונית. עם זאת, כמו במקרים רבים בדיוני חוק ההסדרים, ההחלטה הזו התקבלה באופן יחסית נמהר. האם נציגי האוצר חישבו כיצד עלייה של מספר האופנועים על הכביש תשפיע על המשק, במיוחד לאחר ששנת 2021 הוכרזה כשנה ”הקטלנית ביותר אי פעם לרוכבי דו־גלגלי"? גם הטענה שאגרת הגודש לאופנועים תגרום להתייקרות משלוחי האוכל ראויה לדיון, אך יש עוד אינספור דוגמאות של מוצרים שיתייקרו בעקבות אגרות הגודש, וגורמים באוצר הודו שמעולם לא נעשתה בחינה רצינית של העניין.
בהמשך הדיון עלה גם נושא הפטור מאגרות הגודש למוניות ספיישל. באוצר, שמתנגד למתן הפטור, טענו כי המוניות לרוב מסיעות נוסע אחד ויוצרות גודש כמו רכב פרטי. מנגד, טענו חברי כנסת ונציגי נהגי המונית כי המוניות גורמות למאות אלפי אזרחים להשאיר את המכונית בבית ולכן הן מפחיתות גודש. בסופו של דבר קרא קושניר למשרדי הממשלה לבחון את הנושא.
מוקדם לדעת אם התומכים בפטור לאופנועים ולמוניות צודקים, אך אפשר להבחין שלשתי הקבוצות האלה משהו משותף: לובי אפקטיבי. לאיגוד יבואני הדו־גלגלי יש לוביסט קבוע בכנסת שדואג לאינטרסים של הרוכבים, ובעיקר של היבואנים. למוניות יש לובי פוליטי חזק שמשפיע על כלל המפלגות. ההחלטות בוועדת הכספים מראות שיותר משחשוב להיות צודק — חשוב שיהיה לך לוביסט.