סגור
רוכבי קורקינט בתל אביב
רוכבי קורקינט בתל אביב (צילום: עמית שעל)

בלעדי
שבועיים אחרי תחילת האכיפה: רק חברת קורקינט שיתופי אחת התקינה לוחיות רישוי כחוק

מבדיקת כלכליסט עולה, כי מתוך שלושת החברות הפועלות בישראל, רק ליים (LIME) השלימה את תהליך התקנת לוחיות הרישוי, בירד (BIRD) עשתה זאת באופן חלקי ואילו הקורקינטים של DOTT כלל אינם מצוידים בלוחיות רישוי

שבועיים חלפו מאז המועד בו נדרשים בעלי קורקינטים ואופניים המצויידים במנוע חשמלי להתקין לוחיות רישוי, ומרבית הכלים של חברות הקורקינט השיתופי עדיין לא צויידו בלוחיות, כך נודע ל"כלכליסט".
השנה נכנסה לתוקף התקנה הקובעת כי בעליו של קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים מחויב בהתקנה של לוחית רישוי. התקנה נכנסה לתוקף ב-1 באוגוסט, אבל האכיפה של המשטרה החלה ב-1 בספטמבר. החובה חלה גם על חברות הקורקינט השיתופי דוגמת ליים, בירד ודוט. אלא שמבדיקת "כלכליסט" עולה כי מתוך שלושת החברות, רק ליים (LIME) השלימה את תהליך התקנת לוחיות הרישוי, בירד (BIRD) עשתה זאת באופן חלקי ואילו הקורקינטים של DOTT כלל אינם מצוידים בלוחיות רישוי.
יצוין כי בניגוד לבעלי קורקינט ואופניים חשמליים פרטיים, שניתן אולי להבין מדוע הם מתמהמהים בהתקנת הלוחיות (למרות שאי ההתקנה הופכת אותם לעבריינים), חברות הקורקינט השיתופי היו אמורות להישמע לחוק. למעשה, חברות הקורקינט השיתופי היו אלה שדחפו להשוואת תנאים בינם לבין בעלי בעלי קורקינטים רגילים. החברות טענו בוועדת הכלכלה כי העובדה שהציבור אינו מתקין לוחיות רישוי על קורקינטים פרטיים פוגעת בהן מכיוון שהציבור מעדיף לא לשכור את הכלים שלהן מחשש שעבירותיו יתגלו.

"מה אם חברת השכרת רכב לא היתה מתקינה לוחיות רישוי?"

יוזכר כי לחברות הקורקינט השיתופי יש לוחיות רישוי משלהן. הלוחיות של הקורקינטים והאופניים שבבעלות פרטית הן צהובות ואילו לוחיות הרישוי של הקורקינט השיתופי הן לבנות כדי למנוע גניבה של לוחיות. ולמרות שהרגולטור בא לקראת חברות הקורקינט השיתופי, בחישוב מצרפי רוב הקורקינטים שלהן אינם נושאים לוחית. "דמיינו מה היה קורה אם חברת השכרת רכב היתה מאפשרת למכוניות שלה לנסוע בכבישי ישראל במשך שבועיים בלי לוחית רישוי, משטרת ישראל היתה עושה על זה חגיגה. אבל במדינה בה הכל מתנהל בצורה רשלנית, פשוט מחליקים את זה", מסר ל"כלכליסט" גורם בעיריית תל אביב.
מבדיקת "כלכליסט" בגוש דן עולה, כי הקורקינטים השיתופיים של ליים הם היחידים שברובם הותקנו הלוחיות הלבנות. הלוחיות מותקנות בחזית הקורקינטים. במקרה של בירד, רוב הכלים שנבדקו לא נשאו לוחיות רישוי כנדרש בחוק. במקרה של דוט, לוחיות רישוי כלל לא הותקנו באף קורקינט. מצב כזה בו רק הקורקינטים של ליים נושאים כולם לוחית יוצר מצבים בהם הרוכבים יעדיפו לקחת את הכלים של המתחרים כדי שלא יזוהו.

"הבעיה במערך הדיגיטל"

חברות הקורקינט השיתופי שלא התקינו את לוחיות הרישוי בכל הכלים טוענות כי האחראי הוא משרד התחבורה. BIRD טוענת כי הרישום המלא צפוי להסתיים רק במהלך אוקטובר, חודש אחרי המועד בו נדרשה להתקין לוחיות בכל הכלים. בירד בחרה שלא לחשוף בכמה כלים הותקנו לוחיות רישוי. מבירד נמסר: "החברות השיתופיות פועלות מזה ארבע שנים עם לוחיות רישוי סדורות תחת הרגולציה של הרשויות המקומיות. הרפורמה החדשה שכוללת רישוי, רישום והתקנה של לוחיות הופנתה בעיקר למערך הכלים הפרטיים. מסיבה זו, מערכת הרישום כללה כשלים טכניים שלא מאפשרים לחברות השיתופיות לרשום את הכלים. משלא נפתרו בעיות אלה, נאלצו החברות לשנות רישום של בעלי תפקידים בחברה על מנת להתחבר למערכת, תהליך בירוקרטי אשר נמשך מספר שבועות. בירד ישראל קיבלה לידיה את כל מספרי הרישוי ונמצאת בתהליך של התקנת לוחיות הרישוי החדשות, שצפוי להסתיים במהלך חודש אוקטובר. כלל הרשויות מכירות את הנושא והעיכוב שנובע מהגדרות טכניות של מערכת משרד התחבורה".
המקרה של דוט יותר מורכב: מדובר בחברה שאין לה נציגות ישראלית נרחבת (ולא ניתן היה להשיג את תגובתה). ואולם, מתברר כי דרישות מערך הדיגיטל הממשלתי דורשות מהחברות מינוי של דירקטור ישראלי כדי לעמוד בחוק הדורש את התקנת הלוחית. לדוט אין דירטור ישראלי ולכן התקנת הלוחיות כלל לא התאפשרה.
ליים, החברה היחידה שהתקינה את לוחיות הרישוי במרבית הקורקינטים שלה מסרה, "בהמשך למאמץ אינטנסיבי בשבועות האחרונים, על כל אלפי הקורקינטים של חברת Lime הותקנו לוחיות רישוי תקינות כנדרש על פי הרגולציה החדשה של משרד התחבורה. Lime תמשיך להעמיד את בטיחות הרוכבים והולכי הרגל בראש סדרי העדיפויות ולהוביל את הענף בנושא מהותי זה".
ממשרד התחבורה נמסר: "ישנן 3 חברות גדולות של קורקינטים ואופניים חשמליים שיתופיים. חברת ליים סיימה את התקנת הלוחיות, וחברת בירד נמצאת בתהליך התקנה מתקדם. באשר לחברת דוט, על פי דרישת מערך הדיגיטל הממשלתי, ברישום באזור האישי, נדרש דירקטור ישראלי (הדרישה אינה של משרד התחבורה). המשרד פנה למערך הדיגיטל במטרה לרשום את המנכ״ל הישראלי ולא את הדירקטור, אך נענה בשלילה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בוחן ביצוע שינוי תוכנה, במטרה לאפשר לחברת דוט לבצע את הרישום".
מחברת דוט נמסר: "בחודשים האחרונים אנחנו בשיח מול הגורמים הרלוונטיים בו התרענו על הכשלים הטכניים הקיימים לקראת החלת החוק. אנחנו ערוכים לביצוע תהליך הרישום ואנחנו פועלים להביא לפתרון מזה כמה חודשים. לצערנו הדבר לא מתאפשר בגלל בעיה טכנית שאמורה להיפתר בין מערך הדיגיטל הממשלתי לבין משרד התחבורה. יש לציין כי לחברה יש דירקטור זר כפי שהחוק בישראל מאפשר. "מדובר על עיכוב שמונע מאיתנו לעמוד בדרישות ומהווה בנו פגיעה של ממש, ואנחנו מקווים שמשרד התחבורה והגורמים האחרים יביאו לפתרון בהקדם".