הפוליטיקה תנצח גם הפעם? הוות"ל תדון השבוע באישור תחנות הכוח של ריינדיר ו-OPC
הפוליטיקה תנצח גם הפעם? הוות"ל תדון השבוע באישור תחנות הכוח של ריינדיר ו-OPC
הממשלה לא אישרה בחודש מאי את התוכניות להקים תחנה בשרון, ככל הנראה משיקולים פוליטיים, וכן להרחיב את הקיימת בחדרה - ושלחה אותן לדיון חוזר בוות"ל; אלא שמהלך זה מעורר סערה לאור התנגדות ראשי רשויות מהליכוד ביו"ש
ישראל צועדת לקראת משבר חשמל, ומחרתיים (ב') ידונו בוות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) באישור התוכניות של ריינדיר להקים תחנה מטעמה בשרון ושל OPC להרחיב את התחנה שלה בחדרה. זאת לאחר שאלו לא אושרו בממשלה בממשלה במאי, ונשלחו לדיון חוזר בוועדת התכנון, ככל הנראה משיקולים פוליטיים. אלא שחזרת התחנות לדיון בוועדה מעורר סערה – לאור התנגדות ראשי רשויות מהליכוד ביהודה ושומרון.
לאחרונה פנה מנכ"ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין לוות"ל בבקשה להגדיל את כמות תחנות הכוח המאושרות בישראל – וזאת על רקע משבר החשמל החריף שישראל צועדת אליו – לאחר שבמשך שנים (עד מאי השנה) לא אושרו וקודמו תחנות כוח חדשות, על אף הביקוש הגובר וכניסת הרכבים החשמליים. במינהל התכנון נענו לדרישה – והחליטו על דיון מחדש בשתי התחנות שהממשלה החזירה לדיון בוועדה. לאחר מכן, כך לטענת מספר גורמים המעורים בתחום, הופעלו לחצים מצד המשרד על המינהל לבטל את הדיון בהקמת שתי התחנות, שיעלה חזרה לממשלה את ההחלטה על הקמתן.
לפי משרד האנרגיה, בליטשטיין פנה לוות"ל במטרה שיסמיכו יזמים לקדם תוכניות חדשות להגדלת יכולות הפקת החשמל בישראל. עם זאת, לא ברור מדוע צריך לקדם תוכניות חדשות כשיש שתי תוכניות שממתינות לאישור כבר מספר שנים.
שיקולים פוליטיים
במאי עלו כאמור לאישור סופי בממשלה ארבע תחנות כוח: ריינדיר שבשרון, קסם שליד ראש העין, הרחבת תחנת דוראד שליד אשקלון והרחבת תחנת OPC שבחדרה. ההצבעה בממשלה על אישור התחנות בשלב הזה, לאחר שנים של תכנון, אמור להיות הליך פורמלי בעיקר, שכן הממשלה מלווה את הליכי התכנון בכל השלבים. לכן, אם הממשלה מחליטה שלא להעביר את הפרויקט בשלב הזה – היא חייבת לספק הסברים משמעותיים לדחייה. מעבר לכך, כלל גורמי המקצוע טענו שיש לאשר את כל ארבע התחנות (ובעיקר התחנות החדשות קסם וריינדיר שמיועדות לספק חשמל לגוש דן), ולערוך מכרז ביניהן – שיבטיח את המחיר הטוב ביותר לצרכן הישראלי.
ההחלטה על הצבעה על תחנת כוח היתה הכרחית. ריינדיר למשל, חיכתה להצבעה משנת 2019, אך זו תמיד נדחתה משיקולים פוליטיים – שכן אף פוליטיקאי לא רוצה להיות זה שמקדם הקמה של תחנות כוח מזהמות. שר האנרגיה ישראל כ"ץ הוריד במידת מה את הכפפה, שכן ללא אישור תחנות כוח חדשות – צפוי בישראל משבר חשמל חריף כבר בשנת 2026 שיוביל להפסקות חשמל יזומות.
בהתחלה ניסו להעלות רק שתי תחנות - קסם ודוראד - בעיקר משיקולים פוליטיים של ראשי רשויות בשומרון מהליכוד (ובעיקר יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון), שמתנגדים להקמת תחנת הכוח ריינדיר. בין היתר, נטען בהחלטת הממשלה כי הקמת תחנת הכוח "דורסת לחלוטין את התכנון המקורי להקמת מחלף שנועד לחבר את יישוביי השומרון לעורק התחבורה המרכזי של ישראל (כביש 6) והדרכים המובילות למרכז הארץ". הרחבת התחנה של 0PC בחדרה נדחתה בשל לחץ תושבי האזור.
לאחר שהייעוץ המשפטי במשרד האוצר והאנרגיה התנגדו לכך, שכן אם יש ארבע תחנות כוח שנמצאות במצב דומה, אין שום אפשרות לעלות רק את חלקן להצבעה. בסופו של דבר כל התחנות עלו להצבעה, אך רק אלו שנוחות פוליטית למרכז הליכוד עברו. כך שלבסוף החליטו בממשלה לאשר רק את תחנת קסם והרחבת תחנת דוראד, ולהחזיר לוועדת התכנון את שתי התחנות האחרות לדיון נוסף. החשד שמדובר בשיקולים פוליטיים תרם סרטון של נתניהו בתקופתו באפוזיציה ליד ראשי רשויות ביהודה ושומרון בו הבטיח שריינדיר לא תקום.
משבר החשמל והתחנות הפיקריות
גם אישור כל ארבע התחנות לא בהכרח יספיק. על פי התוכנית של חברת ניהול מערכת החשמל נגה, עד 2035 יידרשו בישראל להקים עוד 7-6 יחידות ייצור חשמל חדשות (הקמת תחנות כוח חדשות או הרחבת קיימות). מסמך שהוציאה חברת ניהול המערכת נגה ב-16 באוקטובר מעיד על ההשלכות של המחסור בתחנות כוח בישראל, שמהוות יעד אסטרטגי בעת מלחמה.
לפני כחודש הוציאה החברה בקשה לקבלת הצעות לתחנות כוח/גנראטורים ניידים בהספק של 50-15 מגה-וואט ניידים, בטווח המיידי, שיהיה ניתן לחבר לרשת החשמל במידה של הפסקות באספקת החשמל. לפי נגה, יידרש הספק של כ-400-500 מגה-וואט בתחנות מסוג זה (יחידת ייצור חשמל קבועה מפיקה כ-670 מגה-וואט). מדובר בתחנות שיקרות יותר להפעלה וגם מזהמות – אך יהיה ניתן לספק אותן תוך חודשיים-שלושה, ואלו אמורות להוות מענה לכך שבישראל פשוט לא הוקמו מספיק תחנות כוח בשנים האחרונות.
ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר: "כידוע, יש צורך בתוספת הספק מותקן של חשמל לתמהיל הייצור במשק לעשורים הבאים ובשל כך יש להתחיל להניע תוכניות סטטוטוריות. המשרד פנה לות"ל על מנת להסמיך יזמים לקדם תוכניות להקמת תחנות דלות פחמן ובעלות יכולת ייצור גם במימן. מעבר לכך סדר היום של הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), נקבע על ידי יו"ר מטה התכנון ומנכ"ל מינהל התכנון. כזכור מדובר בתוכניות שהממשלה לא אישרה והוות"ל דן בהן שוב".
ממינהל התכנון נמסר: "על מנת למנוע משבר חשמל בישראל, מנכ"ל מינהל התכנון יחד עם צוות מקצועי מקדם תוכנית אסטרטגית לתשתיות ובכלל זה בתחום האנרגיה. הדיון מתקיים לאור פנייה של משרד האנרגיה כי קיים מחסור בכושר ייצור אספקת האנרגיה, ולכן הדבר המתבקש הוא לאשר את שתי תחנות הכוח, שעברו כבר את כל תהליך התכנון, ויוכלו לתת מענה מיידי לאספקת האנרגיה".