סגור
ה כניסה ל מעבר ה גבול גשר אלנבי ש ליד יריחו מעבר אלנבי
הכניסה למעבר אלנבי (צילום: עמית שאבי)

בלעדי
העובדים חוששים לחזור לעבודה - ומעבר אלנבי נשאר סגור לתנועת סחורות

למרות ההנחיה הביטחונית לפתוח את מעבר הסחורות בגבול בין ישראל לירדן כבר ביום רביעי, הוא נותר סגור. לכלכליסט נודע כי עובדים המועסקים במסוף סירבו להתייצב לעבודה מתוך חשש לחייהם, זאת לאחר הפיגוע שהתרחש ביום ראשון בו נרצחו שלושה עובדים

ביום ראשון נרצחו יוחנן שחורי, אדריאן מרסלו פודסמסר ויורי בירנבאום בפיגוע הקטלני במעבר אלנבי הסמוך ליריחו שמחבר בין ירדן לישראל ומשמש בעיקר את תושבי הרשות הפלסטינית. הפיגוע התרחש לאחר שאזרח ירדני הגיע עם משאית למעבר ופתח באש מטווח קרוב על שלושת העובדים הישראלים עד שנוטרל על ידי מאבטח.
מאז הפיגוע מעבר אלנבי סגור למעבר סחורות. ביום שלישי הודיעה דוברות רשות שדות התעופה האמונה על כלל מעברי הגבול בישראל כי "מסוף הנוסעים במעבר אלנבי חוזר לפעילות ומעבר נוסעים בלבד בהתאם להנחיית גורמי הבטחון". בדיקת כלכליסט בקרב גופי הביטחון הרלוונטיים, כמו גם אצל הדרג המדיני, מצאה כי ההנחיה הביטחונית לסגירת המעבר לתנועת סחורות הייתה נקודתית ונועדה רק לשם ביצוע תחקיר לאחר הפיגוע ונכון ליום רביעי ההנחיה הביטחונית הייתה לפתוח את מעבר הסחורות – אך הוא נותר סגור.
בדיקת כלכליסט מצאה כי הסיבה האמיתית קשורה לתחושת הביטחון האישי של העובדים במקום. לאחר הפיגוע, עובדי חברת הקבלן המופעלת על ידי רשות שדות התעופה סירבו להתייצב לעבודה מתוך חשש לחייהם ואלו ביקשו לתגבר את האבטחה במקום. לא מדובר על המאבטחים שהם עובדי רשות שדות התעופה, אלא על המלגזנים המשנעים את הסחורות במעבר. נכון לעכשיו, ההערכה היא שהמעבר ייפתח לסחורות שוב לקראת יום שני בשבוע הבא, וכך יווצר מצב בו אחד העורקים הכלכליים המרכזיים של הרשות הפלסטינית יישאר סגור ליותר משבוע.
מעבר אלנבי משמש כמעבר גבול בין ישראל לירדן עבור אוכלוסייה פלסטינית ותיירים בעלי אזרחויות שונות והוא מהווה את נקודת היציאה המרכזית של פלסטינים לשאר העולם (דרך שדה התעופה בעמאן). המעבר סגור לתנועת אזרחים ישראלים שיכולים להשתמש במקומו במעבר יצחק רבין הסמוך לאילת ולעיר עקבה ולמעבר נהר הירדן (שייח' חוסיין) הסמוך לבית שאן. מעבר הסחורות דרך המסוף הינו בין ירדן לרשות הפלסטינית, וזה משמש כמעבר גבול הסחורות היחיד בין הרשות הפלסטינית לבין ישות שאינה ישראל. עם זאת, המעבר מופעל על ידי רשות שדות התעופה, רשות המיסים (מכס), רשות האוכלוסין וההגירה וגורמי הביטחון הישראלים.
בינואר-אוגוסט של 2024 עברו דרך מעבר אלנבי כ-1.4 מיליון נוסעים (יציאה וכניסה) ו-58,000 משאיות מטען, וזאת לעומת 1.87 מיליון נוסעים ו-67,700 משאיות מטען בתקופה המקבילה בשנת 2023. המשמעות היא שאי-פתיחת המעבר במשך שבוע צפויה להביא לכך שכ-2,000 משאיות לא יעברו דרכו.
גבול ירדן-ישראל נתפס בשנים האחרונות כגבול שקט מבחינה ביטחונית, אך מאז טבח השבעה באוקטובר גברו ניסיונות הפיגועים לאורך הגבול וחלקם אף נוטרלו על ידי כוחות הביטחון הירדניים.
תגובת רשות שדות התעופה: "רשות שדות התעופה כבר פתחה את מסוף אלנבי למעבר נוסעים. הרשות משלימה את הפעולות הכרוכות בתחום המטענים ועם סיומן המעבר יפתח גם לפעילות זו".