פרשנותהכניעה בתחנה המרכזית תשליך על המטרו
פרשנות
הכניעה בתחנה המרכזית תשליך על המטרו
ברגע האחרון נכנעה שרת התחבורה מרב מיכאלי לראש עיריית תל אביב והודיעה כי הוסכם לדחות את פינוי התחנה המרכזית בעיר בשנתיים נוספות, עד תחילת 2026. הפשרה של השרה מהווה תקדים שיהפוך את פרויקט המטרו למאתגר עוד יותר
ביום שישי אחר הצהריים יצאה הודעה משותפת של שרת התחבורה מרב מיכאלי ושל ראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי, שבה הודיעו כי הגיעו להסכמה על פינוי התחנה המרכזית בעיר מפעילות תחבורתית בתוך כארבע שנים.
לפי נוסח ההודעה שפורסמה, משרד התחבורה יעביר בתוך כשנתיים לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת מהתחנה המרכזית אל מתחמים חדשים שייבנו באזור הלוחמים והחרש — כאשר רובם של האוטובוסים יהיו חשמליים ולא מזהמים.
על פניו, מדובר בהודעה משמחת שצפויה לשים קץ לסאגה המתמשכת של פינוי התחנה המרכזית. עם זאת, התזמון החריג של ההודעה, שפורסמה כמה דקות לאחר כניסת השבת, משקף כי לא מדובר בהישג שיש להתגאות בו. רק לפני חודשיים הודיעה שרת התחבורה כי התחנה תפונה עד סוף 2023, וכעת התאריך נדחה עד סוף 2025 בואכה 2026. כמו כן לפני חודשיים נאמר כי מרבית הפעילות התחבורתית תעבור למסוף פנורמה, אך לפי ההסכם הנוכחי הפעילות תעבור למסוף הלוחמים ליד משרד הרישוי בחולון ולמסוף החרש בתל אביב — מסוף קטנטן הסמוך לתחנת רכבת ההגנה. לא ברור כיצד מסופים אלה, שגודלם מצומצם והגישה אליהם בעייתית, יספקו מענה הולם לפעילות שתיגרע מהמרכזית.
כיום התחנה המרכזית בתל אביב משרתת כ־5,000 נסיעות מדי יום. יש בה 88 רציפי העלאה והורדה ו־180 חניות מנהלתיות ותפעוליות. המסוף החדש בפנורמה, שירד מהפרק, היה אמור לתת מענה חלקי לתנועה שתיגרע מהמרכזית — בפנורמה יש 33 עמדות העלאה והורדה, ובין 80 ל־100 חניות מנהלתיות. בחודש האחרון שינתה עיריית תל אביב את עמדתה והחליטה כי היא מתנגדת למעבר הפעילות התחבורתית למסוף פנורמה. הסיבה הרשמית שהעירייה הציגה להתנגדות היא סביבתית, ושם נטען כי במתחם פנורמה יש "אתר טבע עירוני" שלא ניתן לפגוע בו. במשרד להגנת הסביבה הופתעו לשמוע שזו הסיבה, והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אף מיהרה להוציא הודעת תמיכה במעבר למסוף פנורמה, וכתבה כי יש להעדיף את פינוי התחנה על שימור אתר הטבע העירוני. אף שבתל אביב טוענים כי הסיבה להתנגדות היא סביבתית, ייתכן שזו נובעת ממניעים פוליטיים מוניציפליים וממאבקם של תושבי שכונות נווה עופר וקריית שלום הסמוכות למתחם פנורמה.
אי העברת הפעילות התחבורתית למסוף פנורמה ודחיית תאריך פינויה של התחנה המרכזית הן כישלון פוליטי שרשום על שמה של מיכאלי. השרה מיהרה להודיע על פינוי התחנה לפני שכל פרטי ההסכם היו סגורים, ונכנסה למשא ומתן מול חולדאי עם ידיים קשורות מאחורי הגב. חולדאי ידע כי השרה חייבת להגיע להסכם על פינוי התחנה עד סוף השנה האזרחית (אחרת החוזה עם חברת נצבא היה מוארך אוטומטית), וניצל זאת כדי להגיע לעסקה אופטימלית עבורו.
אחד המרוויחים הלא מתוכננים מדחיית הפינוי הוא קובי מימון, בעלי נצבא. משרד התחבורה ימשיך לשלם לו שכירות גם בארבע השנים הקרובות, אף שבחודשים האחרונים התחנה סובלת מהזנחה פושעת שהופכת את חיי הנוסעים והשוכרים בה לסיוט.
התבוסה של מיכאלי מוכיחה כי גישת הפשרות וההסכמות שהיא מובילה במוצהר פשוט לא יכולה לעבוד מול פוליטיקאים כוחניים ומשופשפים כמו חולדאי. הכניעה של משרד התחבורה לממשל המוניציפלי תהווה תקדים שיהפוך את הקמת המטרו, הפרויקט החשוב והגדול ביותר בישראל, למורכב ומאתגר עוד יותר. התנהלותה של מיכאלי במאבק על פינוי התחנה המרכזית תשליך מעתה על כל נת"צ שירצו להעביר ברמת גן או בחולון ועל כל מאבק שבו ראש רשות מקומית יתעקש על האינטרסים הצרים של תושביו אל מול האינטרס הלאומי.