סגור
משרד המשפטים
משרד המשפטים (צילום: ערן גרנות)

משרדי הממשלה השיבו רק לשני שלישים מבקשות חופש המידע שקיבלו ב-2023

משרד המשפטים, האמון על יישום החוק, מוביל את רשימת דחיית הבקשות עם 42% סירובים; צה"ל מגיב לכמחצית מהבקשות רק אחרי 120 יום. בולט לטובה: משרד התחבורה, שקיבל 86% מהבקשות שהופנו לעברו והגיב ל-71% תוך 14 יום

משרדי הממשלה ויחידות הסמך השיבו ב-2023 לכשני שלישים מבקשות חופש המידע שקיבלו, כאשר בחמישית מהמקרים הבקשה נדחתה או שהטיפול בה הופסק ובכעשירית הטיפול בבקשה טרם הסתיים – כך לפי הדוח השנתי על אודות יישום חוק חופש המידע שמפרסמת היום (ב') היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים.
אף שאנחנו כבר בימים האחרונים של 2024, רק עתה מפרסמת היחידה את הדוח ל-2023. לפי הדוח, מספר בקשות חופש המידע שהתקבל ב-2023 עמד על 13.1 אלף - דומה ל-2022 ונמוך ב-11.7% לעומת 2021. בדוח לא מוסברת הסיבה לירידה.
מכלל הבקשות שהתקבלו ב-2023, ב-67.4% מהמקרים המידע נמסר במלואו או בחלקו, ב-14.1% הבקשה נדחתה וב-11.7% הטיפול טרם הסתיים. ב-6.9% מהמקרים הטיפול הופסק לבקשת הפונה או בגין אי תשלום אגרה. 71.7% מהבקשות נענו, לחיוב או לשלילה, בתוך 30 יום. הסיבה המרכזית לדחיית בקשות היתה פגיעה בפרטיות (33.4% מהבקשות שנדחו), ולאחריה מידע שלא בידי הרשות (17.5%), מידע שנוצר על ידי רשות אחרת (17%) ומידע שלא מכוסה במסגרת החוק (10.8%). 21.4% מהבקשות נדחו תחת "אחר", לפי הדוח.
את רשימת המשרדים ויחידות הסמך שקיבלו את מספר הבקשות הגדול ביותר מוביל משרד החינוך עם 1,919 בקשות, לאחריו רשות הכבאות (1,902 בקשות), המשטרה (1,279), משרד הבריאות (919), משרד התחבורה (806) ומשרד המשפטים (774).
בראש המשרדים שמובילים את רשימת דחיית שיעור הבקשות הגבוה ביותר עומד, למרבה האירוניה, המשרד שאמון על יישום החוק – משרד המשפטים - שדחה 42.1% מבקשות חופש המידע שקיבל (רובן בעילה שלפיה המידע המבוקש נוצר בידי רשות אחרת). אחריו מצויה משטרת ישראל (שדחתה 37.6% מהבקשות), המשרד לביטחון פנים (36.2%) והנהלת בתי המשפט (35.8%, כאשר העילה הנפוצה ביותר היא שלא ניתן לאתר את המידע המבוקש). אליהם יש להוסיף את שלוש הרשויות עם זמני התגובה האיטיים ביותר, ובראשן צה"ל שהגיב ל-55.6% מהבקשות שקיבל אחרי יותר מ-120 יום, ולאחריו משרד הבינוי (33.7%) ומשרד החקלאות (25.3%).
לציון לשבח ראוי משרד התחבורה שקיבל 86.1% מהבקשות שהוגשו לפתחו, ולאחריו רשות המים (83.4%), רשות האוכלוסין (82.3%) ומשרד האוצר (74.5%). במדד מהירות התגובה בולטת רשות הכבאות, שהגיבה ל-83.5% מהבקשות שקיבלה בתוך 14 יום, ולאחריה המשרד לביטחון לאומי (75%) ושוב משרד התחבורה (71.2%).
לחלק הארי של בקשות המידע המקוונות (12.8 אלף מתוך 13.1 אלף בקשות בסך הכל) אחראים ארבעה גופים בלבד: יפעת מכרזים (32% מהבקשות), התנועה לחופש המידע (30.2%), עמותת לביא (10.6%) והתנועה למען איכות השלטון בישראל (8.9%).