ראש עיריית אילת: להפוך את כביש הערבה לכביש אגרה
ראש עיריית אילת: להפוך את כביש הערבה לכביש אגרה
אלי לנקרי, המתמודד לראשות עיריית אילת, פנה לשרת התחבורה מיכאלי והפציר בה למצוא תקציב לשדרוג כביש הערבה אותו כינה "כביש הדמים". לדבריו, אם אין תקציב זמין יש לעשות זאת באמצעות מכרז, גם במחיר הפיכתו לכביש אגרה; לפי הנתונים, המקטע שלנקרי מתייחס אליו שנמצא בחלקו הדרומי של כביש 90, שודרג בשנים האחרונות וכתוצאה מכך צנח מספר התאונות לאורכו
ראש עיריית אילת אלי לנקרי פנה פעמיים בחודש האחרון לשרת התחבורה מרב מיכאלי, והפציר בה למצוא תקציב לשדרוג כביש הערבה אותו הוא מכנה "כביש הדמים".
בפנייתו כתב לנקרי כי אם אין לשדרוג תקציב זמין לכך אז צריך לעשות זאת על ידי מכרז PPP (Public-Private Partnership), גם במחיר של הפיכתו של הכביש לכביש אגרה. אלי לנקרי מתמודד בימים אלו על ראשות עיריית אילת, לאחר שראש העיר הקודם מאיר יצחק הלוי התמנה לח"כ במפלגת תקווה חדשה בעקבות החוק הנורווגי.
המקטע שלנקרי מתייחס אליו נמצא בחלקו הדרומי של כביש 90, ונמתח מצומת הערבה עד לצומת קטורה. המקטע שבין צומת קטורה לעיר אילת, שאורכו 60 קילומטר, שודרג בשנים האחרונות ולפי לנקרי מספר התאונות בו ירד באופן דרמטי מאז השדרוג.
שדרוג הכביש שאורכו כ-120 קילומטר צפוי לכלול את הפיכתו לכביש דו-מסלולי ודו-נתיבי עם מעקה הפרדה ותאורה, ועלות הפרויקט מוערכת ביותר ממיליארד וחצי שקל. במקטע שבין צומת קטורה לצומת הערבה ממוקמים שמונה מושבים וקיבוצים והוא מהווה את ציר הנסיעה המרכזי לאילת.
עלות השדרוג הצפויה - מיליארד וחצי שקל
בשיחה עם כלכליסט, אמר לנקרי כי פנה לשרה לאחר שערך ביקור אצל אלמנה של תושב אילת שנהרג לאחרונה בתאונה בכביש. לפי לנקרי, העדיפות הראשונה היא שהכביש ישודרג מתקציב המדינה או כפרויקט PPP, אך במידה ואין למדינה תקציב לכך בשנים הקרובות אז יש לשדרג את הכביש גם במחיר הפיכתו לכביש אגרה. כאשר נשאל האם תושבי אילת והיישובים באזור צפויים גם הם לשלם את האגרה, אז הוא ענה כי אין טעם להיכנס לפרטים בשלב זה, אך הוא סבור שלא יקרה כלום אם תייר שמוציא בין 5,000 ל-10,000 שקל בנסיעה עם משפחתו לאילת ישלם גם 15 שקל על הנסיעה בכביש.
במקביל לפנייתו של לנקרי, פועל ראש העיר אילת לשעבר ח"כ מאיר יצחק הלוי להכניס את שדרוג כביש הערבה לתקציב הנוכחי. בהודעה ששלח לתקשורת, מסר כי הוא נפגש עם השרה מיכאלי ושוחח איתה על כך ושהיא "נחושה ומגויסת תוך שהיא מדגישה את חשיבות שדרוג כביש הדמים ולאלתר", עוד מסר כי עמדה זו מתואמת גם עם שר האוצר ליברמן, ועם עמדת יו״ר ועדת הכספים ח״כ אלכס קושניר.
מסביבת השרה מיכאלי נמסר כי "השרה אכן הציבה את הטיפול בכבישים מסוכנים לבטיחות בראש סדר העדיפויות, וזה כמובן לצד קידום התחבורה הציבורית. ספציפית על הכביש הזה אנחנו נמשיך לפעול כדי למצוא את התקציב וההסכמה לקדם את הפיתוח שלו".
בדוח מבקר המדינה שפורסם באפריל האחרון, הוקדש חלק שלם לבעיות הבטיחות של כביש 90. הדוח מתאר כי מאפייניו של כביש 90 יוצרים בחלקים ממנו סכנות לנהגים שאינן מאפשרות להם מרווחי טעות, וכל סטייה קלה מהנתיב שבכביש עלולה להוביל לתאונה חזיתית שתוצאותיה קטלניות. כמו כן, הדוח מתאר כי סגירתם של שדה דב ושדה התעופה באילת בשנת 2019 הובילה לעלייה חדה במספר המגיעים לעיר בכלי רכב פרטיים, דבר שהוביל לעומס תנועה מוגבר בכביש זה ולהחרפה של הבעיה הבטיחותית בדרכים לאילת וממנה.
לפי נתונים שנאספו על ידי עמותת אור ירוק, בין השנים 2011 ל-2020 נפצעו כ-447 אנשים מתאונות דרכים בכביש הערבה, ו-32 איש נהרגו.