דו"ח: פינוי בז"ן יביא לעלייה של 5 אגורות במחיר הסולר
דו"ח: פינוי בז"ן יביא לעלייה של 5 אגורות במחיר הסולר
דו"ח של מנהל הדלק והגז במשרד האנרגיה וחברת הייעוץ TASC ממליץ על הקמת פורום משותף של חברות הדלק, שיבצע רכישות מרוכזות של דלקים ובכך יגדיל את כוח המיקוח שלהן; כמו כן מציעים שם ליצור מלאי של תזקיקי דלקים לעיתות חירום
סגירת בז"ן עלולה להוביל להתייקרות של 5 אגורות במחיר הסולר, כך עולה מעבודה חדשה של מנהל הדלק והגז במשרד האנרגיה וחברת הייעוץ TASC. במסגרת העבודה ממליצים על הקמת פורום משותף של חברות הדלק לבצע רכישות מרוכזות של דלקים ובכך להגדיל את כוח המיקוח שלהן אל מול חברות הסחר הבינלאומיות בטווח הארוך, במשרד צופים ירידה כמעט מוחלטת בצריכת הבנזין לתחבורה עד 2050, בעיקר בשל כניסת הרכבים החשמליים.
פינוי מפרץ חיפה וסגירת בית הזיקוק הגדול בעיר (בז"ן) בעשור הבא יביא ליתרונות משמעותיים למפרץ ולהפחת זיהום האוויר באזור - אך גם מחייב היערכות מחדש של משק האנרגיה הישראלי שיהפוך לייבואן של תזקיקי דלקים (למשל בנזין), תוך הבטחת המשך אספקת הדלקים למשק הישראלי, ולא מן הנמנע שיוביל לעלייה של מספר אגורות במחיר הסולר.
מטרת העבודה היא בחינת החלופות לאספקת דלקים למשק בישראל, ללא בז"ן תוך ניסיון לשמור על מחירים נמוכים לציבור. בין החלופות שנבחנות: היתר לחברות הדלק הגדולות לרכוש דלק כקבוצה אחת, תוך מתן פטור מהגבלים תחרותיים מסוימים כדי להגדיל את כוח המיקוח שלהן אל מול סוחרים בינלאומיים והסתמכות על הירידה בצריכת הדלקים לתחבורה בשל כניסת הרכבים החשמליים. העבודה כוללת גם תוכנית לטווח ארוך – שכוללות הקמה של תחנות תדלוק במימן כדלק חלופי.
כאמור, בית הזיקוק בחיפה (בז"ן) הוא הגדול מבין שתי בתי הזיקוק בארץ (השני נמצא באשדוד), כאשר סגירתו צפויה להפוך את ישראל ממדינה שמייצאת תזקיקי דלקים, למייבאת. שני בתי הזיקוק רוכשים מרחבי העולם נפט גולמי וממנו מפיקים תזקיקים שונים כגון בנזין, סולר ודלקים סילוניים.
עוד עולה, כי חדירת הרכבים החשמליים תשנה את שוק הרכב ואיתו גם את צריכת הבנזין לרכבים, שצפויה, כך על פי התחזית, לצנוח עד 2050. נכון ל-2023 נצרך בישראל כ-3.44 מיליון טון בנזין, וצפוי לעלות עד 2025 לכ-3.47 מיליון טון, אז תורגש הכניסה של הרכבים החשמליים למשק והצריכה של הבנזין צפויה לרדת. ב-TASC מעריכים ירידה של כ-1% בשנה בצריכת הבנזין, כשב-2050 ייצרכו במשק 0.2 מיליון טון בלבד. מנגד, לפי אותה ההערכה, צריכת הדלק הסילוני צפויה לזנק ולהגיע ל-2.4 מיליון טון ב-2050, לעומת 1.4 מיליון טון ב-2023.
בתוך כך, בעוד שמחיר הבנזין מפוקח על ידי משרד האנרגיה, מחיר הסולר לא. על פי ההערכת המשרד ו-TASC, עלות הסולר צפויה להתייקר ב-5-30 דולר לטון, שיתגלגל ככל הנראה לעלייה של כ-5 אגורות במחיר הסולר. עם סגירת בז"ן, צפוי שוק הגפ"מ להשתנות בצורה משמעותית כך שייבוא הגפ"מ יזנק מ-40% מסך הצריכה בארץ כיום ליותר מ-80%.
על מנת להתמודד עם השינוי שסגירת בז"ן תדרוש – במשרד האנרגיה מציעים שורה של פתרונות: הראשון הוא הקמה של פורום משותף של חברות הדלק שיאפשר להן לרכוש דלקים מחברות הסחר הבינלאומיות ולהגדיל את כוח המיקוח שלהן. על אף שתיאורטית מדובר במעין פגיעה בתחרות שכן מתחרים שונים יוכלו לרכוש יחדיו את הדלק – ישראל היא שוק קטן מבחינת צריכת הדלקים ועולה חשש שגודל השוק לא יאפשר לחברות להתמקח על המחיר לטובת הצרכן הישראלי.
כלי התמודדות נוסף שמציעים במשרד הוא יצירה של מלאים מספיקים של תזקיקי דלקים לעיתות חירום, בשל התלות בחברות סחר בינלאומיות. על פי הניתוח נשקלות מספר אפשרויות: הטלת מס על חברות הדלקים שישמש למימון אחזקת מלאי החירום או לחייב את החברות להחזיק את המלאים בעצמם.