סגור
מבחן רכב MG X
(צילום: טל סער)

מבחן רכב
MG 4 X POWER: מהירה אבל לא ספורטיבית

MG 4 X POWER, משפחתית עם שני מנועים וכוח מפלצתי של 450 כוח סוס, מסוגלת לכווץ מרחקים וזמנים בלחיצת דוושה, ולהביך מכוניות יוקרה בכבישים מהירים. עם זאת, מי שמחפש מכונית ספורטיבית אמיתית יתאכזב מהשגרתיות של תא הנוסעים ומתחושת הניתוק מהכביש 

מיטב מומחי השיווק עדיין לא המציאו שם לתופעה שצמחה בישראל: הישראלים קונים מכונית חשמלית סינית "עממית יוקרתית" בגלל תכונה ספציפית שאינה באמת חשובה, אבל גורמת להם להרגיש שהם קנו מוצר הרבה יותר יוקרתי. בזיקר קוראים לזה "פרימיום טק", ומציעים ללקוחות אורות מרצדים ומסך גדול; בוויה קוראים לזה "רכב חשמלי יוקרתי" ומציעים לוח מחוונים שעולה ויורד בלחיצת כפתור; ב־MG קוראים לזה "חשמלית דינמית" ומציגים זמן תאוצה ל־100 קמ"ש בתוך פחות מארבע שניות.
השפה השיווקית החדשה שמדגישה את הטפל (אורות, מסכים) ולא את העיקר (התנהגות כביש, איכות הרכבה) מזכירה את מי שרוכש בקבוק וויסקי ב־50 שקל ומתגאה בכך שתכולת האלכוהול בו זהה לזו של בקבוק וויסקי ב־2,000 שקל. מדובר בתכונות שמיועדות לדור שיודע טיקטוק. עם זאת, הטריק של MG מאוד מוחשי ומאוד לא שטותי: MG 4 X POWER היא מכונית שמאיצה כל כך חזק שהצוואר כואב.
קצת על הז'אנר: כבר בשנות השבעים יצרני הרכב הבינו שהם יכולים לייצר גרסאות מאוד חזקות של מכוניות משפחתיות. בניגוד ליצרני מכוניות הספורט הפתוחות של אותה תקופה, שאגב MG היתה אחת מהן, יצרני המכוניות הקומפקטיות החמות עשו דבר פשוט: הם לקחו מכונית משפחתית והשתילו בה מנוע חזק יותר, הקשיחו את המתלים, עשו בה כמה קסמים קוסמטיים. כוכב נולד. בשנות השמונים המכוניות האלה הגיעו לשיא. אחר כך הגיעו המכוניות המשפחתיות המשוגעות. סובארו אימפרזה טורבו הפיקה בזמנו כמעט 300 כוחות סוס בגרסאות המטורללות ביותר שלה.
1 צפייה בגלריה
 מבחן רכב  MG X
 מבחן רכב  MG X
תא הנוסעים. ההגה שותק ומתקמצן במידע, גם במצבים הספורטיביים
(צילום: טל סער)
X POWER צוחקת על הכוחות האלה. יש לה מעל 400 כוחות סוס והיא שוקלת פחות מ־2 טונות. יש לה שני מנועים: אחד מקדימה שמפיק 245 כוחות סוס, אחד מאחור שמפיק 204 כוחות סוס. מבחוץ קשה לדעת שמדובר ב־MG מהזן הספורטיבי, וטוב שכך. רק מי שמבין עניין יכול באמת לדעת שזו MG מהסוג שמסוגל לכווץ מרחקים וזמנים בלחיצת דוושה. יש לה חישוקי גלגלים שונים, חלקים מהבלמים צבועים בצבע כתום צהוב, מאחור יש כיתוב קטן שמזהיר ממה שטמון בין הפגושים. וזהו.
בפנים אותו סיפור אך חבל שכך. מי שבחוץ לא צריך לדעת שזו MG משוגעת, מי שבפנים דווקא רוצה להרגיש טוב, אבל תא הנוסעים לא מזכיר לנהג שזו הגרסה הספורטיבית. יש דוושות אלומיניום, פה ושם תפר אדום, אבל זה הכל, כל שאר תא הנוסעים הוא MG 4 רגילה. המושבים הקדמיים, שהם ייחודיים לדגם הספורטיבי, טובים מאוד. איכות החומרים טובה. מקדימה יש שפע של מרווח, אבל בין הנהג והנוסע יש קונסולה שמפריעה לרגל של הנהג, במיוחד כשהוא בסיבובים. כמובן שיש גם מסך, אבל זה של MG אינו ענקי. אי אפשר לראות בו סרטים, זה סתם מסך מוצלח, מאוד אינטואיטיבי, לא גדוש במידע מטופש שלא צריך.
המושב האחורי מצוין, סוג של כורסת ספורט. המרווח מאחור סביר ותו לא, אין מאחור פתח מזגן, אין שקע USB C, רק שקע טעינה רגיל. עוד דבר: יש משטח טעינה לטלפון אלחוטי, אך כאשר הרכב מאיץ, הטלפון עף ממנו וצריך לחפש אותו על רצפת הרכב.
בכל דור ודור יש מכונית שמתיימרת להיות ספורטיבית, אבל היא רק חזקה מאוד. בשנות השמונים בפיאט הוחלט להצמיד טורבו לאונו, אחרי זה היו מכוניות סיאט איביזה קופרה. עכשיו יש MG 4 X POWER. המשותף לכל המכוניות האלה הוא שהן מאוד מהירות, אבל לא ספורטיביות. מכונית מהירה מסוגלת לזנק ל־100 קמ"ש מהר מאוד, להאיץ בעוצמה, להגיע מהר. מכונית ספורטיבית לא חייבת בהכרח הרבה כוח. קחו, למשל, את סובארו BRZ, היא רק חייבת להיות מאוד מהנה, לשדר לנהג שפע של מידע מהשלדה. את המכוניות המהירות ההן קנו הרבה צעירים שסיפרו להורים שזו סתם פיאט אונו או סיאט איביזה. במקרה שלX POWER , מי שיקנה אותה בלי ניסיון ראוי בנהיגה (הקורס שהיבואנית מעניקה הוא התחלה טובה) עשוי להגיע מהר מאוד לפחחייה. בגשם הראשון תיתכן גם הגעה למקומות הרבה יותר איומים. אבל היא לא ספורטיבית. היא כן מהירה. הניואנס הזה מורגש למשל בסיבובים: היא נוסעת במהירות מסחררת, ויש לה אחיזת כביש מרשימה, אבל הנהג לא יודע מה קורה למטה. הוא רק צף על כרית בליסטית. הבלמים שלה חזקים מאוד, אבל מרגישים נטולי תחושה. בסיבובים תמיד צריך לדעת מה הישבן עושה, מה הקדימה עושה, מי אוחז ומתי. X POWER מצוידת בצמיגים יפניים מצוינים, אבל קשה לחוש מתי המשקל שלה עובר מקדימה לאחור. בחלק האחורי השיכוך מעט רך מדי, החלק הקדמי מעט קשה. ההגה שותק ומתקמצן במידע, גם במצבים הספורטיביים.
למי שמחפש גרסה מאוד מהירה של 4 MG זה בהחלט יספיק. למי שמחפש להגיע לכבישי הנהיגה המתאימים בצפון כשתסתיים המלחמה ובהרי ירושלים בכל שבת בבוקר, זה לא יספיק. בכל מקרה, מדובר בפער דורות, אולי פער מנטליות. ייתכן שמי שקונה מכונית חשמלית מעדיף לישון בשבת בבוקר בידיעה ברורה שהמכונית מסוגלת להאיץ ל־100 קמ"ש במהירות מסחררת גם במרכז תל אביב ולא לשחק מחבואים עם משטרת התנועה בהרי ירושלים.
ועוד נקודה בעייתית, תלוי איך מסתכלים עליה: ל־X POWER יש סוללה בקיבולת 64 קילוואט/שעה - כי MG העדיפה לחסוך במשקל של המכונית לטובת הביצועים המרשימים, אבל ברגע שבאמת סוחטים את הדוושה שלה היא שורפת אנרגיה יותר מהר משהיא שורפת צמיגים. הטווח הרשמי: 385 ק"מ. הטווח האמיתי: פחות. נסיעה רגועה להרי ירושלים, נהיגה נמרצת במצב ספורט במסלול לא ארוך של כמה עשרות קילומטרים, וקיבולת הסוללה יורדת ל־40%. אם הנסיעה עד הרי ירושלים היתה מהירה, ייתכן שבאמצע הטיול הלא ארוך היתה נגמרת האנרגיה. ואם מדובר היה בטיול של בעלי מכוניות ספורט, כזה שמבוצע על מאות קילומטרים במהירות גבוהה על הרבה בנזין, MG היתה מובילה את החבורה, אבל מנופפת לה לשלום בעצירות תכופות לטעינה. מכונית ספורט אמיתית אמורה לענג לאורך זמן, לא לפרקי זמן קצרים לטובת טיקטוק. ובכל מקרה, X POWER מוגבלת ל־200 קמ"ש.
בסופו של דבר X POWER היא מכונית מזן מאוד ספציפי, אפשר לומר עליה שהיא גרסת האקסטרים של MG 4, בפירוש לא גרסת הספורט. יש לה שימושיות של MG 4 רגילה ומוצלחת למדי ויתרון ביצועים משמעותי למי שמחפש מכונית חשמלית שמסוגלת להביך מכוניות יוקרה בכביש מהיר.
בנושא המחיר: X POWER משאירה עודף קטן מ־175 אלף שקל. סכום פעוט לשלם עבור זינוק ל־100 קמ"ש כמו של פורשה, או סכום שבו מוסיפים עוד קצת כסף וקונים את יונדאי i20 N, הספורטיבית שעושה בדיוק את ההפך מ־MG, כלומר לא מזנקת ל־100 קמ"ש במהירויות פרארי, לא חשמלית, לא אוטומטית אבל כן מענגת נהגים במהירות גבוהה במשך מאות קילומטרים, עדיף בסיבובים חדים.
אהבנו: ביצועים, תא נוסעים
פחות אהבנו: טווח נסיעה, התנהגות כביש
מתחרים: יונדאי i20 N, זיקר X
לסיכום:מרשימה כמשפחתית חזקה, פחות כמכונית ספורט

MG 4 X POWER

מנוע: חשמליים, הספק מרבי 435 כ"ס, מומנט מרבי 61.1 קג”מ
ביצועים: מהירות מרבית 200 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־3.8 שניות
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן: 187 ואט שעה/ק"מ. נתוני מבחן: 240 ואט שעה/ק"מ
בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 174 אלף שקל