גורמים ריכוזיים יוכלו להתחרות במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
גורמים ריכוזיים יוכלו להתחרות במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר לחברות שפיר, אלקטרה, הפניקס ואלייד להתמודד במכרז לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו הכחול, זאת למרות שהדבר צפוי להגדיל את הריכוזיות במשק. אך פסילתן עלולה להביא ל"פגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים"
הוועדה לצמצום הריכוזיות במשרד האוצר המליצה היום (20.10) לוועדה הבין-משרדית לרכבת הקלה בירושלים לאפשר לחברות שפיר, אלקטרה, הפניקס ואלייד להתמודד במכרז לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.
ועדת הריכוזיות סברה כי אם שפיר, אלקטרה או הפניקס ייזכו במכרז אז הדבר צפוי להגדיל את הריכוזיות במשק, אך פסילתן עלולה להביא ל"פגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים".
לפי הוועדה, לשפיר יש ניסיון ממוקד בתחום הרכבות הקלות בירושלים, והשתתפותה במכרז צפויה להוסיף לחץ תחרותי ו"לשפר את התחרות במכרז". בכל הקשור לקבוצת אלקטרה, ציינה הוועדה כי שיעור השתתפותה המצומצם בקבוצה המתמודדת (כ-20% בלבד) "מקטין את החשש מהגידול בריכוזיות הכלל-משקית שלה". בנוסף, הוועדה ציינה כי הגידול בריכוזיות של אלייד אינו מעלה חשש משמעותי היות שלא מדובר בקבוצה בעלת ריכוזיות כלל-משקית גבוהה, וכי אין בעייתיות עם הפניקס כי היא "אינה פועלת בתחומי תשתית חיונית ואינה תאגיד ריאלי משמעותי".
עם זאת, הוועדה הדגישה כי זכייה של כל אחת מהקבוצות במכרז צפויה להגדיל את ריכוזיותה במידה שתציב אותה בין הקבוצות הריכוזיות במשק, ושזכייה כאמור עשויה לחייב בחינה זהירה של שיקולי ריכוזיות כלל-משקית בנוגע להקצאות עתידיות לקבוצות אלה, וביתר שאת בנוגע להקצאות בתחומים שבהם הן פועלות.
חמש קבוצות עמדו בדרישות הסף למכרז ומתמודדות עליו כעת: אגד ושיכון ובינוי; אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; שפיר, CAF, וקרן נוי; דן, JSC Transmashholding, LLC Northern Capital Tram, ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס.
זו לא הפעם הראשונה השנה בה הוועדה מתייחסת לחברות המדוברות. וועדת הריכוזיות הוציאה שתי חוות דעת נוספות בנוגע להשתתפות של שפיר במכרזים, כששתי חוות הדעת האחרות עסקו בהתמודדות של שפיר במכרז להפרטת חיפה, במתקן פוטו-וולטאי סולרי בדימונה, בתחנת הכוח חגית במכרז על רציף בנמל אשדוד.
הקו הכחול צפוי לחבר למערך הרכבת הקלה בירושלים את שכונת גאולה, רמת אשכול ורמות שבצפון ירושלים, ואת שכונות גילה ומלחה שבדרום העיר. הפרוייקט כולל הקמה והפעלה של קו נוסף (בחלקו תת קרקעי) באורך של כ-31 ק"מ עם 53 תחנות. מדובר באחד הפרוייקטים הגדולים והמורכבים בישראל.
ועדת הריכוזיות היא ועדה שפועלת מכח חוק הריכוזיות ותפקידה לייעץ למאסדרים בהקצאת זכויות לגורמים ריכוזיים. בראש הוועדה עומדת מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, יחד עם חברי הוועדה רם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר ועו"ד ליאור חיימוביץ, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה.