סגור
יואב קיש שר החינוך
שר החינוך יואב קיש. מגלה נטייה למעורבות מוגבלת ומאוחרת (צילום: דנה קופל)

ניתוח
קיש הוא שר כוחני שלא מפספס הזדמנות להיכשל ולהתבזות

נסיגת המועמדים למל"ג של שר החינוך יואב קיש ברגע האחרון היא עוד כישלון בשרשרת של מי שמעדיף מהלכים בריוניים על משא ומתן והסכמות. בראש סדר העדיפויות שלו הניסיון לצבור פופולריות בליכוד הרבה לפני טובת מערכת החינוך   

יואב קיש, שר החינוך, רשם אתמול כישלון נוסף בשרשרת ניסיונותיו להשתלט על מוסדות אקדמיה ותרבות שונים. שניים ממועמדיו למועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), הפרופסור למשפטים גידי ספיר, ממייסדי פורום קהלת, וראש עיריית נתניה מרים פיירברג־איכר הסירו מועמדות ברגע האחרון. קיש הצליח להביא למינוי של שני חברים חדשים שרק אחד מהם, הפרופסור לפיזיקה אהוד דוכובני ממכון וייצמן, מזוהה עם תמיכה במהלכי ההפיכה המשטרית. סביר שוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ינסה להביא לביטול המינוי בבג"ץ.
אתמול כתב היו"ר החדש של ור"ה ונשיא אוניברסיטת בן־גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ, לשר קיש וטען ש"השתלטות של הפוליטיקה על האקדמיה היא תחילת סופה של הדמוקרטיה. איננו יכולים להשתחרר מהרושם שאתה פועל כדי לקדם אג'נדה פוליטית ולא עניינית, וזאת בעת מלחמה ובחסות ההסלמה הביטחונית". פחות מחודש בתפקיד וחיימוביץ מוצא עצמו במרכזה של מלחמה קיומית על עצמאות האקדמיה.

2 צפייה בגלריה
אינפו יואב קיש בוחש ומנסה לרתום את ההשכלה הגבוהה להפיכה המשטרית
אינפו יואב קיש בוחש ומנסה לרתום את ההשכלה הגבוהה להפיכה המשטרית
יואב קיש בוחש ומנסה לרתום את ההשכלה הגבוהה להפיכה המשטרית
(צילומים: נעם מושקוביץ דוברות הכנסת, מכללת תל חי, אלכס קולומויסקי)

בכל מקרה, ספק אם המינויים שאושרו בממשלה יספיקו לקיש כדי להעביר את בחירת מקורבו הפרופסור למשפטים דודי שוורץ מהקריה האקדמית אונו לתפקיד סגן יו"ר המל"ג. קיש עצמו הוא היו"ר, כך שהסגן הוא היו"ר בפועל. ספק גם אם זה יספיק לו כדי למנות מקורב לתפקיד יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג שמתפנה בקרוב. קשה שלא לשאול איך אפשר לקחת ברצינות שר שלא מוודא מראש שהמועמדים שלו הם עדיין מועמדים לפני שהוא מגיש אותם לאישור הממשלה. זאת, כמו שלא דאג לוודא מראש שיש רוב חוקי לבחירת שוורץ במאי שעבר.
כהונתו של שר החינוך יואב קיש עומדת בסתירה מתמדת בין הכוחניות והבריונות שבהן הוא מתנהל לבין ההנחה המוקדמת שהיתה לגביו, שהוא שייך לקבוצה של חברי הכנסת בליכוד שנוהגים בסבירות יחסית. קיש בתפקיד כבר יותר משנה וחצי וכמעט תמיד יבחר לפעול בכוח ובכפייה, גם כשאפשר ויעיל לפעול במשא ומתן ותיאום. לא נותר אלא להסיק שהוא מאמין שזה מה שיביא לו קולות בעתיד בליכוד. בעבר אמר קיש לכלכליסט בעניין זה ש"אני שר חינוך שבא עם מדיניות ברורה ורצון לשנות ולפעמים יש ויכוחים וזה בסדר". כך שנראה שיש הגדרה מאוד רחבה של המושג ויכוח.

מינוי מקורבים בכל מחיר

כבר יותר משנה אין למל"ג סגן יו"ר משום שקיש אינו מגיע למועמד מוסכם עם ועד ראשי האוניברסיטאות. לפני עשרה ימים רשם קיש התבזות נוספת כאשר הוועדה לאישור מינויים בחברות הממשלתיות קבעה שהמינוי שלו למנכ"לית המל"ג, ד"ר דניאלה חיון־יחזקאלי, אינה עומדת בתנאי הסף ופסלה את המינוי. את המועמדות של חיון־יחזקאלי דחף שוורץ. מהרבה בחינות דווקא התפקיד הלא אקדמי של מנכ"ל המל"ג הוא בעל השפעה גדולה במיוחד על התקציבים והניהול של מוסדות ההשכלה הגבוהה. העובדה שהתפקיד אינו מאויש מאז שעבר מתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה לפני 5 שנים ולאחר יותר משנה וחצי של כהונת קיש - היא עוד כישלון שלו ושל מדיניות מינוי המקורבים בכל מחיר.
קרב נוסף צפוי בקרוב כשיתפנה תפקיד בכיר נוסף, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת). אם קיש ינסה לאייש גם את התפקיד הזה ללא תיאום, המועצה להשכלה גבוהה צפויה להישאר ללא אף בכיר מכהן. את הגישה הכוחנית שלו ביטא קיש כבר בטקס חילופי השרים ב־1.1.2023 כשאמר לשרה היוצאת יפעת שאשא ביטון, כשהציעה לו להקשיב לה, "הקשבנו לכם שנה וחצי" והפגין זלזול כלפיה. התלמידה דורון אופיר שהשתתפה בטקס כתבה בפוסט בפייסבוק: "בתור אדם נפסלת. הרגשתי מבוישת שזה שר החינוך שלי".
קיש גם בחר להודיע על ביטול רפורמות בחינות הבגרות של שאשא ביטון במצב שבו יכול היה להסתפק בהודעה על "בדיקה מחדש". בסופו של דבר החליט על רפורמה חלקית. הוא גם עיכב שוב ושוב יוזמה אחרת חשובה של השרה שאשא ביטון, הפיכת מכללת תל־חי לאוניברסיטת הגליל. בתחילה זה היה בטענה שהוא בודק אופציות אחרות. אחר כך בניסיון לכפות סיפוח של האוניברסיטה לקריית שמונה, תוך פגיעה קשה במועצה האזורית גליל עליון שספגה כל כך הרבה נזקים במלחמה.

גורר לבוץ את יד ושם

עוד מאפיין של עימותי קיש הוא הנכונות להתבזות במלחמות משפחת נתניהו. דוגמה אחת היתה כשניסה בפברואר 2023 לשנות את חוק הספרייה הלאומית ולהשתלט על הדירקטוריון של הגוף התרבותי החשוב. המהלך הזה התפרש כניסיון נקמה בפרקליט המדינה לשעבר שי ניצן שמילא תפקיד מרכזי בהגשת כתבי האישום נגד נתניהו ומשמש היום כרקטור הספרייה הלאומית. קיש נאלץ לסגת לאחר שתורמים חשובים של הספרייה איימו למשוך את תרומתם. באוגוסט 2023 הוביל מהלך שערורייתי לא פחות של ניסיון להדיח את יו"ר יד ושם, איש הימין דני דיין, תוך גרירת המוסד להנצחת השואה למחלוקת פוליטית. המהלך הוסבר כנקמה על כך שדיין סירב לדרישת מצד משפחת נתניהו לבטל את השתתפותה של הזמרת תומכת המחאה קרן פלס בטקס ביד ושם.
אבל נראה שההתבזות הגדולה מכולן היתה הניסיון של קיש לבטל השנה את פרסי ישראל במדעים ואומנויות כדי לסכל את בחירת איש המחאה ויזם ההייטק איל וולדמן לחתן פרס ישראל ליזמות. כמו שקיש לא היסס לגרור את יד ושם לבוץ, הוא לא נרתע ולא גילה רגישות על כך שבתו של וולדמן ובן זוגה נרצחו במסיבת הנובה. בסופו של דבר בג"ץ הורה לחלק את הפרסים.

2 צפייה בגלריה
פרופסור דודי שוורץ
פרופסור דודי שוורץ
דודי שוורץ. המועמד של קיש לתפקיד סגן יו"ר המל"ג
(צילום: באדיבות המועצה להשכלה גבוהה)

עוד רגע מביך במיוחד מבחינת קיש היה כשהמנכ"ל הראשון שמינה למשרד החינוך ומי שהיה מפקדו בחיל האוויר תא"ל אסף צלאל התפטר מיד לאחר העברת חוק ביטול עילת הסבירות במסגרת ההפיכה המשטרית. זה הבליט מאוד את העובדה שקיש דווקא משלים עם ההפיכה. את הדרך למערכת הפוליטית עשה קיש כפעיל למען גיוס החרדים. זה לא מנע ממנו להצביע ביוני האחרון בעד החלת דין רציפות על חוק ההשתמטות כדי להציל את ממשלת המחדל. בתגובה חתמו מאות מנהלי בתי ספר ואנשי חינוך על מכתב לקיש: "תתבייש. סחרתם בדמנו".
הצד השני של הכוחנות של קיש כלפי כל מה שמייצג השכלה ותרבות כלליים הוא הכניעה וההתרפסות שלו בפני הסחטנות החרדית. קיש הסכים לקבל למשרדו שר לענייני חינוך חרדי חיים ביטון מש"ס והוא נכנע שוב ושוב לתכתיביו. ב־2023 הוגדל תקציב הישיבות בחצי מיליארד שקל ל־1.7 מיליארד שקל ולמרות המלחמה לא קוצץ חזרה. כן נמנעה הממשלה מלקצץ את התוספת של 600 מיליון שקל למשכורות המורים החרדים. מי שסיכול את שתי התוספות לא היה קיש אלא בג"ץ. השופטים עצרו הקצבות לישיבות המוערכות בכ־400 מיליון שקל לשנה כשאסרו לתקצב תלמידי ישיבות שאיבדו את דחיית השירות שלהם. תוספות השכר נעצרו בשל סירוב רשתות החינוך החרדיות, החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס לפיקוח. בכל המשברים סביב רשתות החינוך החרדיות קולו של קיש כמעט אינו נשמע. להפך, הוא ניסה לקדם נוסח של תקנות שיאפשר את תשלום תוספות השכר, אלא שזה נעצר בשל שורת מחלוקות משפטיות.
לא רק בנושא החרדים מתנהג קיש כאילו הוא לא קשור. במשך שנה וחצי נמשכים עיצומי המורים העל־יסודיים שכוללים אי־מתן ציונים והימנעות מפעילות מחוץ לבתי הספר. העיצומים האלה מכבידים מאוד על מחזורי תלמידים שספגו נזקים במשבר הקורונה, בהפיכה המשטרית ובמלחמה. קיש מגלה נטייה למעורבות מוגבלת ומאוחרת. הוא התערב בימים האחרונים של החופש הגדול הקודם ואחר כך נעלם.
ב־18.7 השנה הוא שב והודיע על פתיחת משא ומתן בראשותו בניסיון להגיע להסכם במהלך החופש הגדול. זה קרה רק לאחר שבית הדין הארצי לעבודה מתח ביקורת על המשא ומתן האיטי והטיל על משרד החינוך את כל האחריות לאי־מסירת ציוני הבגרות לתלמידים. בינתיים לא הושגה כל התקדמות במשא ומתן הזה, אפילו לא הסכם ביניים למסירת ציוני המגן לתלמידים. כך שנראה שגם השנה לא יהיה הסכם לפני 31 באוגוסט. בהחלט יכול להיות שאם קיש היה מקדיש פחות משאבים לענייני הפיכה משטרית, היו סיכויים טובים יותר להעניק לתלמידים ודאות.