סגור
מימין גדעון סער בנימין נתניהו יואב גלנט
מימין: גדעון סער, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילומים: יאיר שגיא עמוס בן גרשום לע"מ שחר יורמן)

סער במקום גלנט כשר הביטחון? דיווחים על מגעים מתקדמים לצירופו לקואליציה

לפי הדיווחים, לאחר חתימתו של הסכם קואליציוני בין הצדדים, ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) עשוי להתמנות לשר האחראי על מינהלות הצפון והדרום ולשמש כחבר הקבינט המדיני ביטחוני. מלשכת רה"מ נמסר כי הפרסומים בעניין המו"מ עם סער אינם נכונים

הליכוד מנהל מגעים מתקדמים עם יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער לצירופו לקואליציה ומינויו כשר הביטחון. לאחר חתימתו של הסכם קואליציוני בין הצדדים, ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) עשוי להתמנות לשר הבריאות והשר האחראי על מינהלות הצפון והדרום ולשמש כחבר הקבינט המדיני ביטחוני.
במגעים הועלתה תביעה של סער לשיריונים עבורו, עבור אלקין, שרן השכל ומישל בוסקילה מהימין הממלכתי ברשימת הליכוד לכנסת הבאה. מלשכת רה"מ נמסר כי הפרסומים בעניין המו"מ עם סער אינם נכונים. דוברו של סער הגיב כי "אין כל חדש בנושא".
על פי המגעים, שרן השכל תהיה שרה להגנת הסביבה. ומישל בוסקילה יהיה יו"ר ועדה בכנסת. מדובר בתוספת של 3 שרים כך שהממשלה תמנה 35 שרים. סער יביא עימו לליכוד מימון מפלגות של 425 אלף שקל בחודש שהם כספי מימון המפלגות שהוא מקבל מהכנסת. מדובר בסכום של 10.2 מיליון שקלים עד אוקטובר 2026 שבו אמורות להיערך הבחירות.
כזכור, סער פרש מממשלת החירום בחודש מרץ. בחודשים האחרונים נערכו מגעים בינו לבין הליכוד, וגם בינו לבין חברו לממשלת השינוי לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. בתחילה הועלה רעיון להקמתה של מפלגת ימין גדולה שתכלול את נפתלי בנט, אביגדור ליברמן וגדעון סער. הנושא ירד מעל הפרק לנוכח אי הסכמות לגבי מי שיעמוד בראשה.
סער שלפי הסקרים האחרונים אינו עובר לבדו את אחוז החסימה מחפש את דרכו חזרה לליכוד. עד לאחרונה הביע נתניהו התנגדות למינויו כשר ביטחון מחשש ל"פוטש" בהמשך.
כעת מבקשים בליכוד לצרף את סער לקואליציה ולהחליף את שר הביטחון יואב גלנט שבינו לבין נתניהו "זורם דם רע". עם זאת, בליכוד אומרים כי בתקופה כזו קשה להחליף את שר הביטחון, כשלא ברור מה יקרה בצפון הארץ. בלשכת רה"מ חוששים מגל של מחאות ציבוריות ברחבי הארץ במקרה שגלנט יפוטר. לא מן הנמנע שהתפשטות המחאה תגרום להקפאת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לסער.
מצד שני, צירופו של סער יחזק את הקו של נתניהו בנושא עסקת החטופים. במפלגות החרדיות מעריכים כי סער כשר הביטחון יסייע להן ולנתניהו לקדם את "חוק ההשתמטות".
זאת ועוד, חיזוקה של הקואליציה ב-4 חברי כנסת יביא לכך שיהיה לה רוב של 68 ח"כים בכנסת. בכך, יקטן כוחו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שלו 6 מנדטים.
הגדלת הרוב תקל על נתניהו להעביר את תקציב המדינה לשנת 2025 ואם השותפות הזו תחזיק מעמד לנוכח השיריון של סער ואנשיו יקשה על הפלת הממשלה עד לבחירות באוקטובר 2026.
בתוך כך, ביום רביעי וחמישי הבא,25-26 בספטמבר, צפוייה הכנסת לאשר את החוק להגדלת מסגרת ההוצאה של תקציב המדינה ב-3.5 מיליארד שקלים לשנת 2024. לפי הערכות גם אם לא יחתם הסכם, 4 ח"כי הימין הממלכתי לא יתנגדו ויתכן שאף יתמכו.
יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב לידיעות על צירופו של סער לקואליציה וצייץ, "ניתוק - קווים לדמותו: במקום שראש ממשלת ישראל יהיה עסוק בניצחון על החמאס, בהחזרת החטופים, במלחמה בחיזבאללה ובהחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - הוא עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון לפני מערכה עצימה בצפון. הדבר מעיד על שיקול דעת לקוי וסדרי עדיפויות מעוותים".
יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ציטט דברים שאמר בעבר גדעון סער נגד נתניהו. באוגוסט 2022 אמר סער: "לא אשב בממשלה עם נתניהו כי הוא מייצג גישה שמסכנת את עתידה של מדינת ישראל. העקרונות שלי לא מאפשרים לי לתמוך במנהיג ששם את טובתו האישית מעל הכל". בספטמבר 2022 אמר סער: "נתניהו מוביל קו קיצוני מסית ומפלג ואינו ראוי להנהיג את המדינה. אי אפשר לעבור עם אדם שמתמקד רק בהישרדותו הפוליטית".
בדצמבר 2022 קבע סער כי "כל ממשלה שבראשה יעמוד נתניהו תהיה ממשלה שתשרוד באמצעות דילים פוליטיים ולא בזכות טובת הציבור. אנו לא ניקח חלק בזה".
במאי 2023 אמר סער כי "חזרתו של נתניהו לשלטון היא אסון למדינה. אני לא רואה שום אפשרות לשיתוף פעולה איתו. הוא מייצג את ההיפך מכל מה שאנו מאמינים בו".
גורמים בממשלה טוענים כי נתניהו וסער ערכו דיל "גיוס תמורת תיק הביטחון" כלומר סער ימונה כשר הביטחון בתמורה לתמיכתו בחוק ההשתמטות שרוקמים החרדים. באחרונה דנו החרדים עם סער ועם אלקין בחוק ההשתמטות שמוצע על ידם.
דוברו של סער טען בתגובה כי "בניגוד לפרסומים בתקשורת: לא התנהל כל מו״מ על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר. ברמה העניינית - עמדת ח״כ סער הייתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צרכי צה״ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".
דברים אלה מחזקים את ההערכה שהליכוד והחרדים הולכים לקדם חוק עם יעדי גיוס נמוכים כאלה שמערכת הביטחון יכולה לעמוד בהם, כלומר 3,000-4,800 אברכים בשנה בשנים הקרובות.
מש"ס הכחישו את הידיעות שלפיהן המפלגה תוותר על תיק הבריאות.